Isnin, Jun 15, 2009

TAWARAN DUNIA. (Bhg Akhir)

Sikap Rasulullah s.a.w. terhadap berbagai tawaran yang diajukan kaum Quraish mendapat dukungan dari Allah swt.

Firman Allah dalam surah al-Isra' ayat 90-93 yang bermaksud :
"Dan mereka berkata : Kami sekali-kali tidak percaya kepadamu hingga kamu memancarkan air dari bumi untuk kami atau kamu mempunyai sebuah kebun kurma dan anggur, lalu kamu alirkan sungai-sungai di celah-celah kebun yang deras alirannya atau kamu jatuhkan langit berkeping-keping atas kami sebagaimana kamu katakan atau kamu datangkan Allah dan Malaikat-malaikatnya berhadapan muka dengan kami atau kamu mempunyai sebuah rumah dari emas atau kamu naik kelangit. Dan kami sekali-kali tidak akan mempercayai kenaikkanmu itu hingga kamu turunkan atas kami sebuah kitab yang kami baca : katakanlah Maha Suci Rabb-ku bukankah aku ini hanya seorang manusia yang menjadi rasul".

Allah menjelaskan menerusi ayatNya bagi menunjukkan bagaimana sifat kaum kafir Quraish sebenarnya. Allah maha mengetahui bahwa mereka tidak akan memberi berbagai tawaran melainkan kerana sifat kekafiran, keangkuhan dan penghinaan kepada Rasulullah s.a.w. Ini terbukti melalui tuntutan yang mereka ajukan kepada baginda Rasul. Seandainya mereka jujur dan serius ingin meyakini kebenaran Nabi s.a.w. niscaya Allah mengabulkan permintaan mereka. Sikap kaum Quraish ini sesuai dengan dengan apa yang Allah tegaskan menerusi firmanNya yang bermaksud :
"Dan jika seandainya Kami membukakan kepada mereka salah satu dari pintu-pintu (langit), lalu mereka terus menerus naik keatasnya, tentulah mereka berkata : Sesungguhnya pandangan kami adalah orang-orang yang kena sihir"
(al-Hijr : ayat 14-15)

Musuh-musuh Islam tidak akan berhenti untuk membuat pelbagai tawaran kepada orang-orang mukmin yang melaksanakan kerja-kerja dakwah dikalangan masyarakat. Mereka yang tidak terpesona dengan tawaran-tawaran menarik pihak musuh bahkan menolaknya, sesungguhnya telah berada diatas landasan yang betul dan mendapat restu dari Allah swt. Jangan rasa terhina atau tersisih apabila membuat sesuatu keputusan yang bertentangan dengan kehendak mereka. Sebaliknya hendaklah berbangga dan bersyukur kerana tidak mudah dibeli dengan tawaran dunia yang bersifat sementara. Allah telah memberi kekuatan untuk menolaknya, yang sudah tentu amat sukar untuk dilakukan sekiranya tanpa iman yang teguh. Muktahir ini Allah menyajikan banyak contoh-contoh dihadapan mata, bagaimana mereka yang dahulunya dilihat amat konsisten dalam menyatakan kebenaran tetapi kecundang dengan habuan dunia. Agama tergadai akibat menghambat kedudukan dan harta.

Sirah ini membuktikan sesungguhnya menolak habuan dunia tidak bertentangan dengan pemuliaan Allah keatas NabiNya. Kita tidak akan menjadi bodoh kerananya sebaliknya mereka yang menyambut tawaran duniawi itulah yang dibelengu kebodohan yang dicari sendiri. Berhati-hatilah apabila berhadapan dengan spesis manusia yang berkuasa dan berharta yang beranggapan mereka boleh membeli apa sahaja.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan