Selasa, Mei 12, 2009

Bahaya Menanti di Hadapan Hospital Kulai.

Setiap kali apabila melalui jalan dihadapan Hospital Kulai, penulis akan memperlahankan kenderaan bukan sahaja kerana melewati kawasan hospital tetapi terdapat sebab kedua yang lebih perlu diberi perhatian iaitu akibat lampu isyarat pejalan kaki yang tidak berfungsi. Ketika artikel ini ditulis sudah lebih 2 minggu kegagalan ini berterusan. Pada mulanya hanya lampu kuning sahaja yang menyala tetapi pagi ini kesemua lampu sudah tidak berfungsi. Tidak tahu pula bila kesemuanya terpadam kerana beberapa hari ini penulis tidak berada di Kulai.

Oleh kerana Hospital Kulai terletak di tepi jalan utama dengan keadaan trafik yang agak sibuk terutama diwaktu pagi dan petang, pihak berkuasa tempatan seharusnya lebih prihatin tentang masaalah yang dihadapi oleh orang ramai yang berulang-alik ke hospital. Mereka yang menggunakan 'tempat melintas' untuk menyeberang jalan terpaksa berhadapan dengan risiko yang tinggi setiap kali hendak menyeberang.Dengan sikap pemandu yang tidak peduli dengan keperluan masyarakat awam, bahaya sedia mengundang setiap kali pengguna menggunakannya. Jangan hanya bertindak setelah berlaku kemalangan sehingga meragut nyawa pengguna baru pihak berkuasa hendak bertindak. Ketika itu kenyataan menutup kesalahan sudah tidak diperlukan.

Penulis menyeru pihak yang bertanggung jawab agar lebih prihatin dengan permasalahan yang dihadapi masyarakat. Kami adalah penyumbang kepada pendapatan Majlis Perbandaran Kulai melalui cukai-cukai yang dikenakan. Apa manafaatnya MDK dinaiktaraf ke MPKu seandainya perkara yang melibatkan nyawa masyarakat awam diabaikan begitu sahaja. Masaalah di tempat tumpuan awam seumpama ini tidak sepatutnya dibiarkan berlarutan begitu lama. Janganlah hanya seronok duduk dikerusi empuk di bilik berhawa dingin sehingga lupa menjenguk golongan marhain dibawah. Janganlah sibuk menghias bangunan sendiri sehingga kemudahan awam diabaikan.Pejalan kaki juga perlu menikmati kemudahan yang disediakan. Ingatlah setiap kerja buat kita akan diadili Allah swt di Yaumul Mahsyar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan