Selasa, Disember 31, 2013

Ceramah Dato Tuan Ibrahim Tuan Man (Naib Presiden PAS)


Kuliah Maghrib : Surau Taman Senai Utama (9 Jan 14)
Kuliah Subuh : Masjid Senai (10 Jan 14)

Permohonan Tanah oleh Penduduk Kg Tan Yoke Fong, Kulai.

30 Disember 2013, Kulaijaya.
Seramai 41 orang penduduk dari Kg. Tan Yoke Fong, Kulai telah dibawa bertemu dengan Pentadbir Tanah Daerah Kulaijaya bagi mendapatkan status terkini kedudukan tanah yang telah mereka diami sejak 50 tahun dahulu. Ini merupakan tindakan susulan hasil daripada pertemuan pertama yang telah diadakan sebelum PRU13. Tindakan susulan ini telah mendapat sambutan yang amat baik daripada penduduk kampung berkenaan kerana sebelum ini janji yang ditabur hanya tinggal janji. Tapi kali ini, apabila Pakatan Rakyat menguasai parlimen Kulai, tindakannya nyata berbeza. Jawatankuasa bertindak yang ditubuhkan dibawah naungan ADUN Senai benar-benar berfungsi dimana dapat disaksikan penduduk dibawa bersama berbincang dengan Pentadbir Tanah Daerah Kulaijaya untuk mendapatkan gambaran sebenar status permohonan mereka.

Walaupun kebanyakkan mereka merasa tidak puas hati dengan penerangan yang diberi, namun menampakkan sedikit harapan apabila diberitahu kawasan tersebut telah pun diukur untuk penempatan. Bagi penduduk yang belum mengemukakan sebarang permohonan mereka diminta berbuat demikian sebelum tindakan lanjut dapat diambil. Sementara menanti permohonan mereka diproses, jawatankuasa yang dilantik bolehlah berhubung dengan pihak pentadbir tanah untuk mengetahui kedudukan terkini permohonan mereka. Inilah jaminan yang diberi didalam pertemuan tersebut.

Pihak Pakatan Rakyat Kulai mengucapkan terimakasih diatas kerjasama yang diberi bagi memenuhi permintaan rakyat. Dalam masa yang sama, PR juga mengharapkan agar penduduk asal kampung berkenaan diberikan keutamaan didalam permohonan ini. Perkara ini telah disuarakan oleh Sdr. Mazlan Aliman yang menjadi jurucakap penduduk kepada pegawai berkenaan kerana dibimbangi apabila permohonan dibuka, maka ramai pemohon akan mengemukakan borang permohonan yang akhirnya penduduk asal berputih mata. Jaminan inilah yang ditagih daripada Pentadbir Tanah Kulaijaya agar layanan yang adil diberikan kepada semua rakyat tanpa mengira batas kaum, agama dan fahaman politik.

Tindakan susulan berikutnya akan diadakan pada 1 Januari 2014.

Para penduduk dibawa bertemu Pentadbir Tanah Daerah Kulaijaya.



Sdr. Mazlan menyerahkan borang permohonan kepada Pentadbir Tanah Daerah Kulaijaya.
Penduduk bergambar bersama pimpinan PR Kulai setelah selesai perbincangan.


Isnin, Disember 30, 2013

Misi Kemanusiaan ke Kemaman Kali ke 2

25 Disember 2013 yang lalu PAS Kulai telah pergi sekali lagi ke Kemaman untuk melaksanakan misi kedua seperti yang dirancang. Misi kali ini turut disertai oleh Sdr. Mazlan Aliman selaku Tim. Pesuruhjaya 2 PAS Negeri Johor yang juga merangkap Ahli Jawatankuasa PAS Pusat. Kali ini kami terus kekawasan DUN Chukai yang diwakili oleh PAS didalam Parlimen Kemaman. Yb Hanafiah telah sedia menanti dan kami dibawa terus ke Kg. Paya Berenjut, sebuah perkampungan Melayu yang kali pertama dilanda banjir.

Barangan yang dibawa seperti :
  1. Air minuman
  2. Makanan ringan (biskut, mee segera dan barangan dalam tin)
  3. Pakaian termasuk pakaian sekolah  
Kesemuanya telah diturunkan disurau bersebelahan dengan tadika PASTI kampung berkenaan.

Sesudah itu, kami dibawa untuk bergotong-royong membantu penduduk kampung yang dilanda hakisan air banjir. Terdapat 5 buah rumah yang teruk dilanda hakisan. Sebanyak 20 buah lori pasir digunakan bagi menimbus kembali tanah yang telah dihakis.

Setealah dijamu dengan makan tenghari, YB Hanafiah telah membawa kami meninjau kesan banjir yang melanda bandar Kemaman sebelum kami dibawa untuk singgah sebentar ke rumah beliau yang juga telah ditenggelami air. Semasa tinjauan kami, banjir telah pun surut 3 minggu tetapi kesannya masih dapat dilihat dengan longgokan peralatan rumah yang musnah dihadapan rumah masing-masing. Kebanyakkan para penduduk masih bertungkus lumus membersihkan rumah mereka. Rumah YB sendiri ditenggelami air sedalam 1.5m dan hampir kesemua pintu dirumahnya tidak dapat ditutup rapat.

Sewaktu bersembang YB menyatakan, kawasan kampung teruk dilanda air bah, tetapi kesan yang dihadapi oleh penduduk bandar lebih dahsyat dibandingkan dengan penduduk kampung. Mereka terpaksa memulakan penghidupan baru kerana semua peralatan rumah musnah. Proses pemulihan ini akan menganbil masa paling kurang 6 bulan bagi mereka untuk kembali seperti sedia kala. Kata pepatah Melayu "Betapa berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikulnya". Diatas keperihatinan ini, PAS Kulai telah menyumbang sebanyak RM3000.00 dalam bentuk wang tunai bagi meringankan sedikit bebanan yang ditanggung hasil daripada sumbangan orang ramai. Walaupun sumbangan ini amatlah kecil jika dibandingkan dengan kemusnahan yang mereka hadapi namun kebersamaan untuk merasai keperitan ujian amat dihargai.

Sehubungan dengan itu PAS Kulai telah melancarkan derma berbentuk 'Periuk Nasi Elektrik 1.8L' untuk diagihkan kepada penduduk Kemaman dengan sasaran 300 unit. Kepada para dermawan yang ingin menyumbang boleh berhubung dengan :
  1. Sdr. Aziz Jaafar : 019-7143675 / 017-7711395
  2. Sdr. Juwahir Amin : 019-7648741
  3. Sdr. hasli Halida : 013-5449967
Sumbangan anda ama-amat kami hargai. Kepada yang telah menyumbang, kami mengucapkan Jazakallah Khairan Kasira. Semoga Allah memberkati sumbangan anda sekelian.

Gotong-royong di Kg Paya Berenjut.







Keadaan pasca banjir di taman perumahan bandar Kemaman.






Ziarah ke rumag YB Hanafiah ADUN Chukai.





Isnin, Disember 23, 2013

Misi Kemanusiaan Siri 2

PAS Kulai akan mengadakan misi kedua bagi membantu mangsa banjir. Misi kali ini akan tertumpu di DUN Chukai Kemaman. Sumbangan dalam bentuk peralatan sekolah amat kami perlukan. Kepada sesiapa yang berminat untuk menyertai misi kali ini boleh melaporkan diri kepada :
1) Sdr Aziz Jaafar - 019-7143675 / 017-7711395
2) Ahmad Thobrani - 013-7216173
3) Juwahir Amin - 019-7648741

Kerja memunggah barang akan dilakukan di PASTI Al-Hikmah (belakang) selepas isya' 24 Dis 2013. Perjalanan akan bermula selepas itu.

Rabu, Disember 18, 2013

Misi Kemanusiaan Ke Pahang dan Terengganu.

Alhamdulillah, misi ini telah pun dilaksaanakan dengan jayanya pada 14 & 15 Dis 2013 yang lalu. Seramai 12 anggota telah terlibat yang dipimpin oleh Timbalan Yang Dipertua PAS Kawasan Kulai Sdr. Aziz Jaafar.

Peserta telah memulakan perjalanan sekitar jam 11.00mlm pada hari Jumaat (13 Dis 13) setelah mendengar taklimat ringkas dan bacaan doa selamat. Beberapa barangan keperluan seperti dapur gas, peralatan mencuci, barangan dapur, makanan, pakaian dsb telah dibawa bagi membantu mangsa-angsa banjir. Semangat yang ditunjukkan khususnya anak-anak muda amat menggalakkan dalam misi ini.

Rombongan PAS Kulai telah menginap di markas PAS Paya Besar Pahang seperti yang telah diuruskan oleh Sdr. Mazlan Aliman. Pagi itu misi bantuan telah bermula sambil menyerahkan sedikit bantuan di kawasan tersebut. Peserta telah bertolak ke Kemaman pada tengahari dan disambut oleh pimpinan PAS Kawasan Kemaman di markas besar PAS Kemaman yang diketuai sendiri oleh YDP.

Di Kemaman para petugas telah melaksanakan misi sebenar bagi membantu mangsa-mangsa banjir tanpa mengambil kira fahaman politik. Inilah sikap didikasi yang ditunjukkan oleh para peserta tanpa sebarang upah. PAS Kulai mengucapkan syabas dan tahniah kepada semua yang terlibat samada secara langsung ataupun tidak langsung terutama para peserta dan para dermawan yang telah sama-sama menjayalkan misi kemanusiaan ini. Semoga amal kebajikan ini tercatit sebagai antara amalan-amalan soleh disisi Allah SWT.

Gambar-gambar sekitar misi :
1) Memunggah barang kedalam kenderaan sebelum berlepas.

2) Markas PAS Paya Besar Pahang.

3) Kemaman, Terengganu.


Rabu, Disember 11, 2013

Misi Bantuan Kemanusiaan.

PAS Kulai akan mengadakan Misi Kemanusiaan untuk membantu mangsa banjir di Kemaman :
Tarikh : 14 & 15 Dis 2013 (Sabtu & Ahad)

Barangan keperluan yang akan dibawa ialah :
1) Selimut
2) Telekung
3) Kain pelikat
4) Sejadah
5) Lampin pakai buang
6) Tuala wanita
7) Susu tepung
Ubat-ubatan dll

Selain itu barangan keperluan utk mencuci seperti Water Jet, berus lantai, baldi, mop dan alatan lain yg difikirkan sesuai juga diperlukan.

Kepada sesiapa yang ingin turut serta dalam misi ini serta menyumbang bagi membantu mereka disana boleh berhubung dgn :
1) Sdr. Aziz Jaafar : 019-7143675/017-7711395
2) Sdr. Juwahir Amin : 019-7648741
3) Sdr. Haqsli Halida : 013-5449967

Bantuan dan keterlibatan anda amat diperlukan.

Selasa, Disember 10, 2013

Persoalan Roh (Renungan)

Mengikut mazhab Ahli Sunnah Waljamaah, roh itu bersifat dengan sifat hadis (sifat baharu). Adapun hakikat roh, para ulama' berselisih pendapat mengenainya.

Antara mereka ada yang berpendapat mengatakan bahawa persoalan mengenai roh adalah urusan Allah SWT. Tiada siapa yang berhak membicarakannya. Cuma, mereka sekadar mengatakan bahawa roh itu memang wujud (ada). Ini adalah pendapat kebanyakkan ahli tafsir.

Manakala pendapat lain mengatakan kita boleh membicarakan mengenai roh, cuma sejauh mana kita dibenarkan membicarakan mengenainya dan cara mana membicarakannya. Ini yang menjadi perbezaan pendapat sehingga terdapat lebih daripada seribu pendapat mengenainya.

Jumhur Mutakallimun berpendapat bahawa roh itu ialah jisim (fizikal) yang amat halus, ia meresap kedalam seluruh badan. Sama seperti tumbuhan (yang hidup) dimana rohnya meresap keseluruh dahan, ranting dan daunnya.

Kebanyakkan mereka berpendapat mengatakan roh itu ialah 'arad' (benda yang hidup) yang menggerakkan segala anggota badan. Walaupun ia boleh keluar dan masuk semula kedalam badan menjadikan badan itu boleh hidup. Berkata Syeikh Saharwardi, justeru itulah roh disifatkan sebagai hadis (sifat baharu yang ada permulaan) boleh naik dan turun, pergi dan datang dari alam barzakhnya.

Golongan ahli falsafah dan ulama' sufi berpendapat roh itu bukan jisim dan arad tetapi ia adalah jauhar yang tersendiri dimana ia berdiri dengan sendirinya. Ia tidak mengambil tempat untuk menetap cuma ia dihubungkan dengan badan bertujuan untuk menggerakkan dan mentadbirkan pergerakkan badan. Ia bukan bertempat didalam badan.

Oleh itu tidak timbul soal ia keluar dari badan, jumlahnya amat banyak berdasarkan berapa banyak jumlah alam.

Ia berlainan antara satu sama lain mengikut kelainan jenis anggota fizikal yang digerakkan. Tetapi ia boleh terhimpun menjadi satu gabungan antara jenis dan bentuknya, pelbagai rupa dan perbezaannya. Dengan perbandingan ini samalah seperti dikatakan bahawa bala tentera itu bersatu, ertinya berbagai-bagai unit dan ketumbukan dalam tentera yang berbeza tugas dan peranan, berbeza anggota dan pangkatnya.

Mereka bersatu sebagai satu pasukan untuk satu tujuan iaitu operasi disamping berkenalan antara satu sama lain. Hampir sama perbandingan diantara kedua-duanya iaitu antara tentera dan roh dari segi peranannya.

Roh bercantum menjadi satu dalam melaksankan peranannya pada anggota tubuh badan manusia walaupun jenisnya berbeza. Perbezaan ini berdasarkan kepada anggota badan manusia sama seperti perbezaan antara manusia dan jin.

Petikan buku : Furu' al Masa'il 
Oleh :Maulana Al-Syeikh Daud bin Abdullah Al-Fathani.

Rabu, November 13, 2013

Ziarah Mangsa Banjir di Jln Tan Yoke Fong, Kulaijaya.

Pada Hari Ahad 10 Nov. 2013 yang lalu, penulis bersama beberapa orang rakan pimpinan PAS Kulai telah menyertai ziarah mangsa banjir yang melibatkan penduduk Melayu di Jalan Tan Yoke Fong, Kulaijaya. Ziarah telah turut disertai oleh Ahli Parlimen Kulai YB Teo Nie Ching dan Sdr. Mazlan Aliman bekas calon PAS bagi N50 Bukit Permai. Sebanyak 9 buah keluarga yang sempat dilawati pada pagi itu. Pelbagai masalah telah juga diadukan kepada YB yang selama ini dihadapi oleh penduduk disitu. Baru-baru ini kediaman mereka telah dilanda banjir secara tiba-tiba. Ekoran daripada itu, sebagai wakil rakyat yang prihatin keatas kehidupan masyarakat, YB Teo telah menziarahi mereka sebaik sahaja menerima berita tentang masalah yang melanda. Beliau telah sempat menghulurkan sedikit bantuan kewangan kepada mangsa bagi meringankan sedikit bebanan yang dihadapi.

Selama hampir dua jam bersama penduduk disana, pelbagai rintihan dan harapan telah kami dengar. Perkara utama ialah tentang status tanah kediaman mereka yang sampai hari ini tidak mendapat jawapan yang tepat daripada pihak berwajib. Pelbagai alasan telah diberi, pelbagai janji telah ditabur, wakil rakyat telah bersilih ganti namun janji hanya tinggal janji. Menurut salah seorang dari penduduk disitu yang menyertai kami dari awal hingga keakhir lawatan, pihak KTMB telah pun mengukur tanah yang akan digunakan untuk pembinaan landasan berkembar. Ternyata ia tidak termasuk rumah penduduk. "Keraajaan tidak ada alasan mengatakan rumah kami terkena projek landasan berkembar sebab KTMB dah ukur" kata wakil penduduk yang bersama kami. Penduduk disini hidup dengan penuh kedaifan sedangkan ia terletak didalam kawasan Majlis Perbandaran, hanya beberapa meter sahaja daripada pusat bandar Kulaijaya. Bahkan penempatan ini jelas kelihatan dari bangunan pejabat MPKu.

Antara keluhan mereka selain status tanah ialah kemudahan utiliti seperti bekalan letrik dan air. Sedih melihatkan kehidupan mereka yang tinggal dibandar berstatus perbandaran tetapi tiada kemudahan air paip dan letrik. Seolah-olah hidup dipendalaman 30-40 tahun dulu. Tambah ironinya mereka ini keturunan Melayu yang menjadi penyokong tegar UMNO dan Barisan Nasional dulu, kini dan selamanya. Salah seorang yang kami lawati tempuhari, dengan banga memakai topi logo Satu Malaysia sewaktu menerima bantuan daripada YB. Seorang lagi merupakan OKU (orang kuat UMNO) yang kononnnya memperjuangkan nasib Melayu disitu. Tetapi selepas menerima sumbangan daripada YB, yang bertopi tu sempat membisikan kata-kata kepada penulis "Selama berbelas tahun saya tinggal disini, belum pernah satu YB pun yang datang menjenguk saya.  Inilah kali pertama, syukur alhamdulillah" katanya dengan pelat jawa hakiki.

Disetiap rumah yang kami ziarah, terdapat dua batang paip tanpa meter terpacak seperti batu nisan di tanah perkuburan. Menurut penduduk, selepas PRU13 yang lalu, pihak kerajaan telah menghantar kontarktor untuk kerja-kerja bekalan air bersih kerumah mereka. Malangnya kontraktor berkenaan telah menghilangkan diri dan tidak kelihatan hingga sekarang. Meter yang dipasang sebelum ini telahpun dicuri orang menyebabkan tinggal dua batang besi paip terpacak seperti batu nisan dihadapan rumah masing-masing. Apalah nasib bangsaku yang terpaksa hidup merempat di negara sendiri. Mana perginya pemimpin UMNO yang kononnya memperjuangkan nasib orang Melayu. Masa kempen dulu isu utama yang diasak kedalam benak orang Melayu ialah negara akan tergadai sekiranya mereka memberi undi kepada Pakatan Rakyat. Dipasak kedalam otak Melayu kononnya Cina akan memerintah sekiranya memberi undi kepada PAS sebab PAS bersekongkol dengan DAP. Hari itu wakil rakyat DAP datang membantu dan mendengar rintihan mereka. Tersengeh-sengeh muka menerima wang RM100. Bilalah nak sedar agaknya.......

video

Khamis, November 07, 2013

Ceramah Pasca Bajet


Jom datang beramai-ramai untuk mendapatkan maklumat terkini kesan bajet yang baru dibentangkan keatas rakyat.

Rabu, November 06, 2013

Cerita Selepas PRK Sg Limau

Pagi ni sedang penulis asyik membaca e-mail yang diterima dipejabat (rutin setiap pagi sebelum memulakan kerja), tiba-tiba seorang rakan sepejabat datang dan duduk didepan meja sambil menggeleng-gelengkan kepala. Penulis pun rasa pelik sebab rakan ni jarang sekali duduk bersembang apatah lagi selepas beliau mengetuk kadnya. Soalan spontan yang keluar dari mulut ketika itu ialah "Apa cerita?" dengan nada penuh kehairanan.

"Oooooo.....kalau dilihat dari kempen BN di Sg Limau, memang kalah PAS" beliau memulakan bicara. "Semua Jabatan Kerajaan ada" katanya dengan penuh semangat. Teringat penulis kepada kenyataan Ketua Penerangan PAS Pusat Dato Tuan Ibrahim Tuan Man yang mengatakan hanya Jabatan Kaji Cuaca saja yang tak datang.

Rakan ini baru balik dari Sg Limau kerana Kementarian tempat penulis bertugas mengadakan Minggu Komoditi. Pada hal Hari Komoditi (MICCOS) baru saja berlalu minggu sudah di MAEPS Serdang. Semata-mata nak menghalalkan kempen jentera kerajaan, maka minggu komoditi diadakan. Berbondong-bondonglah kakitangan kerajaan turun ke Sg Limau termasuklah rakan penulis ni.

Khabarnya barangan makanan seperti beras, minyak masak, susu, milo, tepung dan pelbagai lagi dibawa dengan kontena untuk diberi kepada pengundi Sg Limau. Beliau yang menyaksikan kejadian ini menganggarkan jutaan ringgit telah dihabiskan semata-mata nak menawan hati pengundi."Banyak betul duit rakyat habis" rungutnya. "Agensi dari Kementarian Pertanian semuanya sibuk disana mengadakan projek mee segera" tambahnya lagi. "Aku tak pernah tengok kerajaan berbelanja habis-habisan macam ni. Ini baru first time". "Itulah UMNO/BN" jawab penulis ringkas.

Bilalah agaknya mereka ni nak berubah. Tak teringatkah balasan Tuhan nanti diakhirat. Teringat kata-kata Tan Sri Muhammad Md Taib, mantan Menteri Besar Selangor yang berucap semasa Konvensyaen PAS Johor tempuh hari "UMNO kini sudah rosak. Mereka tidak mahu diajak kembali kepada al-Quran dan hadith. Saya bersama PAS kerana hanya PAS sahaja yang istiqamah berjuang untuk melaksanakan al-Quran dan Hadith". Beliau mengungkapkan kata-kata dengan penuh merendah diri. Berbeza benar dengan nada yang sering dikeluarkan ketika bersama UMNO dulu. Inilah kesan tarbiah PAS agaknya.

Tahniah kepada Ust Azam yang kini bergelar YB. Tahniah juga kepada seluruh jentera parti yang telah berkerja bertungkus lumus untuk memastikan kejayaan tetap menjadi milik kita. Kepada semua, semoga Allah menerima kerja buat kita sebagai amalan-amalan soleh.

TAKBIR !


Khamis, Oktober 24, 2013

GST tambah Beban Rakyat.

Ulasan Dr Zulkifli Ahmad, Pengarah Pusat Penyelidikkan PAS Pusat.

Sekarang kerajaan mengenakan ke atas rakyat sejenis cukai yang dipanggil 'Cukai Jualan dan Perkhidmatan' atau 'Sales and Services Tax' atau SST dalam Bahasa Inggeris, maka ia akan digantikan dengan cukai 'GST' atau 'Goods and Services Tax' atau 'Cukai Barangan dan Perkidmatan'.

Nampaknya macam sama tetapi ia mempunyai perbezaan yang besar. Kalau tidak, apa perlu kerajaan BN beriya-iya sangat hendak melaksanakannya.

Perbezaan ketara, SST adalah cukai yang dikenakan keatas 'jualan dan perkhidmatan' tertentu yang telah disenaraikan, dimana cukai jualan adalah pada kadar 5-10% dan cukai perkhidmatan pada kadar 5%, sementara GST adalah cukai yang dikenakan keatas 'semua barangan dan perkhidmatan' kecuali yang telah ditentukan sebagai 'terkecuali cukai' atau 'sifar cukai' (zero-rated) kepada perniagaan pemilik tunggal atau individu dan perkongsian yang jualannya ialah RM500,000.00 setahun atau RM41,600 setahun.

GST adalah cukai berperingkat berbanding dengan Cukai Jualan dan Cukai Perkhidmatan yang merupakan cukai seperingkat.

Dengan kata lain, dalam SST cukai diperolehi kerajaan hanya pada peringkat pengilang sebagai  cukai jualan yakni kalau barangan berharga RM100 seperti kopi, maka pada cukai 10% dan kerajaan hanya mendapat RM10.

Tetapi kalau dalam GST, kerajaan memungut 10% pada setiap peringkat pengilang, pemborong, peruncit dan pengguna akan tetapi memulangkan kembali 'rebate' dalam setiap peringkat tambah nilai, maka kerajaan akan memungut RM15.60.

Sebab itu ada sesetengah negara seperti United Kingdom menyebutnya sebagai 'VAT' atau 'Value Added Tax' atau 'Cukai Tambah Nilai' kerana dikenakan cukai pada setiap peringkat tambah nilai daripada pengilang, pemborong dan peruncit.

Jelasnya, perbezaannya ialah harga barang akan naik kerana dalam cukai SST barangan tadi seperti kopi akan dijual dengan harga RM156 kalau pemborong buat 20% untung dan 30% untung oleh peruncit tetapi harga pada cukai GST akan melonjak ke paras RM171.60.

Dari satu segi, kerajaan akan dapat memungut cukai yang lebih lumayan.

Jelas, GST akan membebanan rakyat. Tidak syak lagi. Bandingkan harga cukai SST pada kadar 10% dan harga barangan pada kadar 10%. Tentunya harga akan mengalami inflasi yakni dari RM156 ke paras RM171.60.

Sebab itu kerajaan akan cuba memulakan dengan kadar GST 5% atau 6% untuk memujuk rakyat menerimanya tetapi pengalaman semua negara yang mengenakan GST kadar akan dinaikkan dalam waktu terdekat.

Petikan: Temubual Ahmad Lutfi Othman dengan Dr. Zulkifli Ahmad
Harakah keluaran 16-19 Zulhijah 1434H / 21-24 Okt 2013



 


Rabu, Oktober 23, 2013

Tasaamuh Dalam Iktilaf

Iktilaf atau perbezaan pendapat adalah lumrah bagi manusia. Ia berlaku di kalangan para Anbiya' dan turut berlaku di kalangan para sahabat. Ia juga berlaku di zaman Rasulullah SAW samada semasa baginda masih hidup, apatah lagi setelah baginda wafat.

Iktilaf berlaku dalam pelbagai keadaan samada berpunca daripada penafsiran sesuatu nas dalil yang mempunyai pelbagai makna, lahjah yang berbeza atau sudut pandangan seseorang. Namun ianya tidak pernah dianggap negatif dalam sejarah para ulama' sehingga terkeluar kata-kata masyhur :
"Perbezaan pendapat di kalangan umatku adalah rahmat".

Kata-kata ini ditahkik oleh Dr. Yusuf al-Qardhawi sebagai 'La aslalah' (tidak diketahui punca riwayat sebenar), kerana beliau melihat jika perbezaan pendapat menjadi rahmat, bermakna muafakat adalah bala dan ini tentunya bertentangan dengan sifat Islam sebagai rahmat, serta dalil-dalil yang lain.

Tulisan ini tidak berhasrat membicarakan persoalan tersebut dari sudut tahqiq atau para perawi, tetapi ianya adalah masyhur. Lantaran itu rahmat yang disebut dalam kata-kata itu tentulah lahir daripada pelbagai natijah hasil ikhtilaf tersebut.

Para ulama' telah membuat huraian panjang lebar berhubung dengan persoalan adab dalam ikhtilaf. Namun adab hanya akan diikuti bilamana adanya tasawur yang jelas terhadap apa yang diikhtilafkan. Sebagai sebuah jamaah Islam, ikhtilaf hendaklah berjalan diatas landasan ukhuwah bukan kebencian dan memandang rendah kepada sahabat. Ikhtilaf boleh berlaku dikalangan pimpinan dan pengikut demi memperkukuhkan jamaah. Ia akan lahir setelah adanya sikap hormat kepada perbezaan pandangan kerana kemampuan berfikir manusia tidak sama.

Dari sudut jamaah kita terikat dengan akhlak dan adab jama'ie yang menuntut kita agar berlapang dada dengan perbezaan pendapat dan tidak memaksa pandangan kita keatas jamaah kecuali dalam perkara yang terikat dengan nas yang bersifat qat'ie. Selagi ianya bersifat ijtihadi, maka ia terikat untuk dibahas, dibincang, diterima atau ditolak.

Sikap tasaamuh (berlapang dada) dalam ikhtilaf sangat-sangat dituntut. Terkadang kita memandang baik kepada sesuatu perkara, sedangkan ianya tidak baik bagi kita. bahkan terkadang kita membenci sesuatu, sebaliknya ia baik bagi kita. Itulah yang diingatkan oleh Allah SWT menerusi firman Nya :
"Dan boleh jadi kamu membenci sesuatu, tetapi ianya baik bagi kamu. Dan boleh jadi kamu mengasihi sesuatu, tetapi ia tidak baik bagi kamu. Allah mengetahui sedangkan kamu sebenarnya tidak mengetahui".

Oleh kerana perkara masa depan adalah dalam ilmu Allah, maka setiap perbezaan pandangan hendaklah mengharapkan kebaikkan dari Allah. Berlapang dadalah dengan perbezaan ini. Apatah lagi kalau kedua-duanya untuk kebaikkan jamaah. Kita mempunyai saluran dalam melahirkan perbezaan pandangan. Maka gunakan saluran parti bagi menyatakan perbezaan pandangan agar ia tidak merosakkan ukhuwah dalam jamaah. Kita mempunyai pengikut yang mempunyai kecenderungan tersendiri, samada untuk mengikuti pandangan seseorang atau membencinya. Kebencian ini akan memberi ruang kepada musuh untuk memasukkan jarum fitnah yang boleh menjurus kepada hilangnya wala' keatas pimpinan. Sedangkan wala' adalah rukun dalam jamaah.

Sebagai pemimpin kita tidak seharusnya meletakkan ahli dan pengikut dalam situasi serba salah, antara bersetuju dengan sesuatu pendapat dan pandangan, atau sebaliknya. Kerana rasa bersalah yang wujud dalam diri ahli untuk menerima atau menolak sesuatu pandangan pimpinan mendorong kepada dua situasi :
  1. Apa orang lain akan kata kepadanya, dan sekiranya ia berlaku akan mendatangkan kesan besar selepas itu. Tidak mustahil ada yang akan tersinggung, menyisih diri, merajuk dan seterusnya hilang daripada jamaah.
  2. Menjadi golongan kecewa dengan apa yang berlaku dan terus mengambil sikap berdiam diri daripada aktif dalam jamaah.

Kedua-dua situasi ini tidak menguntungkan jamaah, dan paling besar merugikannya bila mana dia menghadap Allah SWT di akhirat. Lantaran itu, ikhtilaf hendaklah didalam lingkungan adab berjamaah. Ia dikawal dari sikap melampau yang membuka ruang kepada musuh, apatah lagi menjerumus kepada hilangnya sikap hormat, kecewa dan tidak mempedulikan jamaah.

Awasi perangkap musuh yang membesar-besarkan perbezaan pendapat, meracuni pemikiran ahli agar hilang wala' kepada pimpinan, dan memberi peluru kepada musuh untuk merosakkan jamaah.

Semoga Allah memelihara kita dari fitnah ini.

Oleh : Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man
Dipetik dari Majalah Sejarah Emas Perjuangan Islam di Malaysia.


Selasa, Oktober 22, 2013

Pemilihan UMNO: Tiada Sebarang Perubahan

Pemilihan UMNO yang baru sahaja selesai  mengesahkan apa yang diramalkan - bahawa tiada sebarang perubahan bagi parti tersebut, dengan kebanyakan penyandang lama mengekalkan kedudukan dan jawatan mereka, dan pasukan pilihan Presiden UMNO Najib Razak kekal berkuasa.
Semenjak beberapa bulan lepas, Najib telah menumpukan usaha beliau dalam mengukuhkan kedudukannya di dalam parti dan memastikan bahawa kepimpinannya tidak tercabar. Sepanjang masa ini, rakyat telah didedahkan dengan retorik perkauman dan konservatif daripada pimpinan utama UMNO.  Pada masa yang sama, Najib memilih untuk berdiam diri di dalam negara, sambil bercakap tentang kesederhanaan dan wasatiyyah di luar negara.
Kita tidak mempertikaikan keperluan seorang Presiden Parti dikelilingi kumpulan pilihannya dalam jawatan tertinggi parti untuk beliau menggerakkan perubahan dengan efektif. Kini, Najib tidak lagi mempunyai alasan tidak mempunyai sokongan parti.
Namun, sukar untuk kita tidak menjadi sangsi apabila individu-individu yang menyandang jawatan jawatan tertinggi parti terdiri daripada mereka yang mempunyai latar belakang yang tercemar atau meragukan. Contoh terbaik adalah pemilihan semula Zahid Hamidi dan Shahrizat Jalil (yang dilantik sebagai Penasihat kepada Perdana Menteri sebelum pemilihan UMNO). Pada masa yang sama, beberapa suara perubahan di dalam parti telah tewas. Justeru dakwaan beberapa pihak bahawa keputusan ini adalah kemenangan golongan progresif parti telah terbukti palsu. Ini adalah kemenangan kekuasaan dan kebebalan.
Sudah tiba masanya untuk Najib menggunakan mandat yang diberikan untuk mengubah negara ini, bukan sahaja sekadar retorik, namun dengan usaha yang konkrit. Ketika mana UMNO menjadi parti sayap kanan yang makin ekstrem, Najib perlu bangkit memimpin dan menunjukkan kewibawaan yang diperlukan.
Tetapi jika kita melihat kepada rekodnya sepanjang empat tahun sebelum ini, nyata sekali amat sukar untuk sebarang perubahan berlaku.
NIK NAZMI NIK AHMAD
TIMBALAN SPEAKER DEWAN UNDANGAN NEGERI SELANGOR
AHLI DEWAN UNDANGAN NEGERI SERI SETIA

Khamis, Oktober 17, 2013

Ibrah Perang Siffin.

Para ulama yang memutuskan bahawa korban perang Siffin tidak kira di pihak Muawiyah ataupun di pihak Saidina Ali ialah syahid kerana mereka berperang kerana keyakinan ijtihad masing-masing untuk menegakkan kalimatullah. Para sahabat ialah individu yang mampu berijtihad kerana keunggulan mereka dalam ilmu Islam memang tidak dapat dipertikaikan lagi. Ijtihad yang benar diberi dua pahala dan yang tidak tepat diberi satu pahala. Orang yang berijtihad tidak akan berdosa walaupun ijtihad mereka salah, asal sahaja mereka mempunyai ilmu yang cukup dan layak berbuat demikian.
Sesetengah buku sejarah mengulas peribadi sahabat sehingga pembacanya memandang rendah pada tokoh-tokoh yang dijamin syurga oleh Rasulullah. Pemerintahan Saidina Uthman dikatakan pemerintahan yang korup, mementingkan keluarga dan lemah. Sepatutnya perkara ini tidak boleh berlaku jika penulis itu faham dan menjiwai kehebatan peribadi Saidina Uthman yang digelar "Zunnur 'Ain" oleh Rasulullah sendiri. Kalaupun benar berlaku beberapa kelemahan dalam pemerintahannya, kita hendaklah meyakini itu adalah kerana sifatnya yang lemah lembut, tawadhuk, sabar, dan pemaaf. Bukan kerana sifat-sifat mazmumah yang ada pada dirinya. Begitu juga ada pihak yang mengecam Saidina Hassan yang rela menyerahkan pemerintahan kepada Muawiyah kerana mengharapkan ganjaran harta sebagai imbalan (konon katanya). Tetapi yang sebenarnya tindakan Saidina Hassan itu adalah disebabkan sikapnya yang cinta akan perdamaian dan ingin melihat kedua-dua belah pihak dari kaum Muslimin bersatu kembali.

Tidak kurang ada dalam kalangan umat Islam sendiri yang menghina bahkan sampai ada yang mengkafirkan sahabat Rasulullah seperti Abdullah bin Umar kerana berkecuali dalam perang Siffin, Zubair ibnu Awwam dan Talhah kerana menyebelahi pihak Saidatina Aisyah dalam memerangi Saidina Ali dalam peperangan Jamal (unta). Menghina Khalid ibnu Walid (pedang Allah), mengatakan Abu Zarr sebagai bapa sosialisme Islam, Saidina Abu Hurairah dan Amru sebagai munafik dan sebagainya. Na'uzubillah...
Kita merasa kesal kerana kecaman-kecaman ini datangnya daripada mulut orang yang mengaku sebagai orang Islam bahkan, kadangkala datangnya daripada orang yang mendabik dada sebagai pejuang Islam. Nampaknya, mereka bukan sahaja terperangkap dengan penyelewengan golongan-golongan yang terlampau seperti Syiah dan Khawarij tetapi juga diresapi oleh dakyah-dakyah jahat kaum Orientalis Barat yang memusuhi Islam.

Para sahabat Rasulullah umpama bintang-bintang di langit yang dapat menjadi petunjuk sepanjang zaman. Menyebut nama mereka pun sudah mendatangkan rahmat, apalagi menyintai dan menyanjung perjuangan mereka. Kita tinggalkanlah perselisihan yang terjadi dalam kalangan mereka sebagai satu ketentuan yang tidak dapat dielakkan tetapi banyak hikmah untuk dijadikan iktibar. Sesungguhnya pemanah-pemanah yang meninggalkan kedudukan mereka dalam perang Uhud mempunyai keperibadian yang berganda-ganda hebat daripada kita, dan sikap mereka itu bukanlah kerana mereka tamak kepada harta tetapi memang peristiwa itu terjadi untuk dijadikan teladan bagi mereka dan kita bahkan untuk Mukmin sepanjang zaman tentang betapa buruknya akibat mengabaikan arahan pemimpin Islam.

Mereka telah pergi membawa nama yang gemilang dengan membawa pelbagai gelaran yang diebrikan oleh Rasulullah SAW seperti As-Siddiq, Karamallahu Wajhah, Saifullah, Aminul Ummah dan lain-lain lagi. Seumur hidup kita pun kalau digunakan untuk menandingi kehebatan mereka, tidak akan berjaya. Jangan sampai menjadi kelawar yang tidak dapat melihat di waktu siang, bukan kerana siang itu gelap tetapi kerana siang itu terlalu terang untuk matanya. Oleh itu, demi kebangkitan Islam yang semakin marak sekarang, janganlah sampai melahirkan segolongan pejuang yang terlalu gelojoh, terburu-buru, tidak mengenal diri dan semborono dalam berfikir dan bertindak.

Akhirnya, peribadi sahabat ialah modal untuk kita jadikan pendorong dan panduan dalam berjuang, bukan untuk dikecam, dianalisa sudut-sudut yang negatif lalu dipaparkan. Tindakan menghina mereka (walaupun seorang) sebenarnya menarik langkah perjuangan ke balakang kembali. Menghina sahabat bererti menghina Rasulullah SAW, seterusnya menghina Allah SWT. Na'uzubillahiminzalik.. Menuduh mereka jahat samalah memperkecil-kecilkan sistem pendidikan Rasulullah yang mendapat didikan langsung daripada Allah SWT.

Kecaman golongan itu sebenarnya tidaklah mengurangkan pahala dan ketinggian darjat para sahabat, tetapi menunjukkan kebodohan dan menjatuhkan diri mereka sendiri ke lembah dosa. Mereka tentunya tidak akan menjadi teman para sahabat dalam syurga kelak.
Sekadar renungan.

Sekadar Renungan

Pertikaian antara Muawiyah dan Saidina Ali bukanlah pertikaian peribadi dan bukan untuk menjaga 'periuk nasi' mereka. Namun begitu, adalah disebabkan masing-masing berpegang kepada ijtihad masing-masing demi kemaslahatan umat Islam pada waktu itu. Niat masing-masing adalah jujur dan merasakan ijtihad merekalah yang benar untuk menyelamatkan suasana umat Islam yang sedang bergolak hebat waktu itu. Bukti yang menunjukkan bahawa perselisihan mereka bukan perselisihan peribadi ialah pada suatu ketika datang seorang kepada Saidina Ali lalu menceritakan keburukan peribadi Muawiyah. Saidina Ali berkata:

"Beranikah saudara berkata demikian kalau Muawiyah ada di depan saudara? Kalau tidak, diamlah! Kerana perbuatan itu termasuk dalam mengumpat. Kalau benarlah Muawiyah berkata demikian terhadap peribadiku, ketahuilah bahawa aku telah memaafkannya."

Begitulah juga halnya yang terjadi pada Muawiyah yang mana satu ketika ia meminta salah seorang yang rapat dengan Saidina Ali untuk menceritakan bagaimanakah Saidina Ali menghabiskan waktu siang dan malamnya. Maka berceritalah orang itu tentang kehebatan ibadah, tawadhuk, sabar, dan betapa cintanya Saidina Ali kepada Allah. Mendengar itu, menangislah Muawiyah sehingga basah janggutnya dan berkata: "Ali lebih baik daripadaku."
Jadikanlah kisah-kisah sahabat sebagai pedoman dalam melalui liku-liku kehidupan kita walaupun dalan bab perselisihan.
Wallahu A'lam
 

Isnin, Oktober 14, 2013

Pembelian Bangunan PAS Kawasan Kulai

PAS Kulai berhasrat untuk membeli sebuah rumah teres 3 bilik lot tepi di Bandar Putra Kulai yang berharga RM280,000.00. Bangunan ini akan dijadikan sebagai pusat operasi PAS Kulai disamping juga menjadi Pusat Aduan Rakyat bagi DUN N50 Bukit Permai. Kepada para dermawan yang ingin menyumbang bagi merealisasikan hasrat kami boleh berbuat demikian di akaun PAS Kawasan Kulai MBB 551100701033. Sumbangan anda amat kami hargai dan diucapkan Jazakallah Khairan Kasira.





Sumbangan Sempena Aidil Adha

14 Okt 2013.
Sempena dengan Harai Raya Aidil Adha tahun ini, Ahli Parlimen Kulai YB Teo Nie Ching telah turun padang bagi menyampaikan sumbangan kepada 100 buah keluarga Melayu Islam dalam kawasan Parlimen Kulai pada 12 dan 13 Oktober 2013. Ia telah melibatkan beberapa lokaliti seperti berikut :
  1. Flat Cengal Bandar Putra
  2. Taman Aman
  3. Kg Jaya Sepakat
  4. Taman Beringin
  5. Taman Dawani
  6. Taman Bukit Senang
  7. Felda Taib Andak dan
  8. Taman Anjaria
Sumbangan berbentuk barangan keperluan harian dan duit raya ini telah disampaikan sendiri oleh YB Teo didalam majlis yang diatur di permis PASTI selain bertemu terus dengan penerima secara berkunjung ke rumah mereka.

Rata-rata penerima menyatakan syukur dan terima kasih kerana inilah julung-julung kali sumbangan disampaikan oleh Ahli Parlimen Kulai apatah lagi dari DAP. Sebelum ini tidak pernah Ahli Parlimen datang menghulurkan bantuan serupa, kalau ada pun menjelang pilihanraya untuk  memancing undi.

PAS Kulai terlibat secara langsung dalam menyediakan prasarana dan senarai penerima. Ini menunjukkan gerak kerja kebajikan yang dilakukan bukanlah bermusim bahkan ia akan diteruskan bagi membantu mereka yang memerlukan. Bantuan yang dihulur sedikitpun tidak bersifat perkauman atau bermotifkan politik. Seperti yang disebut oleh YB "Bantuan ini tidaklah seberapa sekiranya dilihat dari segi nilai tetapi ia menjadi tanggungjawab saya sebagai Ahli Parlimen". Bantuan ini menjangkaui sempadan politik kerana kebanyakkan yang menerimanya adalah dari kalangan penyokong UMNO.

Inilah suasana yang hendak dihidupkan oleh parti-parti politik didalam Pakatan Rakyat iaitu melahirkan satu masyarakat Malaysia Baru yang jauh dari fahaman politik sempit perkauman bawaan UMNO / BN. Selain itu program seumpama ini mampu menangkis serangan UMNO yang menyebarluaskan fitnah jahat mereka yang mengatakan DAP anti Melayu dan anti Islam.

Semoga program turun padang seperti ini dapat memberi pencerahan kepada minda masyarakat khususnya Melayu Islam mengenai sifat prejudis mereka terhadap gagasan Pakatan Rakyat.

Selasa, September 24, 2013

16 Fakta Beza Dua Menteri Besar Kedah

Sudah lebih 100 hari usia pentadbiran BN Kedah dan Dato' Mukhriz Mahathir menjawat Menteri Besar Kedah namun, rakyat negeri sudah bercerita kelainan corak pentadbirannya berbanding Kerajaan Pakatan Rakyat. Sama ada mengorak langkah melawan arus atau melakukan pembaharuan, hanya rakyat bijak menilai.

Kontroversi dan sensasi, mula tercetus sejak Mukhriz mengangkat sumpah 6 Mei lalu, mencacatkan BN Kedah dengan perilaku dan tindakan melulu serta terburu-buru dalam membuat sesuatu. Bermula dari hal peribadi sehinggalah kepada pentadbiran kerajaan negeri, pendedahan mula membuka mata semua.

Berikut antara 16 fakta, membezakan dua Menteri Besar Kedah antara kerajaan BN dan kerajaan Pakatan Rakyat. Pendedahan ini, merupakan antara senarai panjang yang hangat diperkatakan sehingga hari ini:

1. 14 hari dilantik menjadi Menteri Besar Kedah, Mukhriz bersama isteri dan anak bercuti ke London yang mana tiket penerbangan dibayar oleh Pejabat Menteri Besar Kedah berbanding Tan Sri Ustaz Azizan Razak, hanya ke luar negara setelah tiga tahun memerintah dan ianya atas urusan rasmi.

2. Menangguhkan tarikh angkat sumpah ADUN di Sidang DUN, yang mana surat rasmi telah dikeluarkan. Penangguhan atas urusan peribadi iaitu bercuti ke London.

3. Menyewa bot ekslusif ke Langkawi bertarikh 2 Jun 2013 untuk hadir Program LADA berbanding Ustaz Azizan sepanjang pentadbiran hanya menaiki feri biasa yang dinaiki orang awam. Raja Permaisuri Agong juga menaiki feri biasa untuk tujuan rasmi.

4.Memberi arahan menukar segera Perabot dan pinggan mangkuk baru di Kediaman Rasmi Seri Mentaloon berbanding Ustaz Azizan yang mengekalkan bagi tujuan berjimat cermat.

5.Memberi hadiah pen berjenama mahal kepada lebih 100 pegawai kerajaan negeri (KSC) seminggu selepas menjadi MB berbanding berbanding Ustaz Azizan yang mahu mengelakkan pembaziran.

6.Semua pegawai khas Mukhriz disediakan pemandu khas oleh pejabat MB berbanding Pakatan Rakyat, yang mana pegawai khas Ustaz Azizan hanya memandu sendiri kenderaan, walaupun atas urusan rasmi.

7.Mahu menjual dan mengakji semula keperluan Kampus Tetap Kolej Universiti Insaniah (KUIN) serta mengurangkan subjek pengajian setelah tiga tahun dibina kerajaan Pakatan Rakyat bagi menampung keperluan 7,000 pelajar yang mengikuti 47 bidang pengajian.KUIN juga telah dirasmikan oleh Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong.

8.Menangguhkan pembinaan Pusat Tahfiz Sains, Pulau Tuba sedangkan tanah, kelulusan telah diberikan oleh Kerajaan Pakatan Rakyat yang berusaha menambahbaik dan menumpukan pembangunan modal insan dan kecemerlangan pendidikan.

9. Memalukan pegawai KCS yang telah hadir raptai angkat sumpah sebagai Pegawai Kewangan Kerajaan Negeri, dengan menukar nama lain di saat hari berlangsungnya acara rasmi.

10. Mendapat teguran selama 1 jam di Istana Anak Bukit oleh salah seorang Jemaah Pemangku Sultan Kedah atas insiden memalukan pegawai KCS tersebut.

11.Membeli kain berharga RM15,000 di salah sebuah gedung pakaian pada 12 Jun 2013 berbanding Ustaz Azizan yang adakalanya membeli baju di sebuah kedai Cina dengan harga RM19.00 sahaja.

12.Mukhriz ingin meneruskan projek Zon Industri Petroleum Yan (ZIPY) berbanding Ustaz Azizan yang menangguhkan sebaik angkat sumpah MB kerana mahu menyelamatkan tanah dan rumah penduduk kawasan tersebut yang dianggarkan lebih 1,000 kediaman akan terlibat.

13.Melarang dan tidak membenarkan Pakatan Rakyat menggunakan Stadium bagi tujuan perhimpunan sedangkan ketika Pakatan Rakyat memerintah, kebenaran diberikan kepada BN yang turut dihadiri oleh Pengerusi dan Timbalan Pengerusi BN.

14. Kuliah agama pertama di Dewan Seri Mentaloon, sebaik Mukhriz angkat sumpah hanya di hadiri 30 orang sahaja dan Kem Modal Insan yang memberi latihan untuk anak-anak bersolat dan memahami agama yang mana yurannya hanya RM20.00 sahaja tidak diteruskan oleh kerajaan BN. Termasuklah pemberian skim Kafalah untuk golongan miskin yang berlaku kematian.

15. Mukhriz membelanja sejumlah RM200,000.00 wang kerajaan negeri untuk kediaman bapanya di Titi Gajah bagi kegunaan dirinya.

16.Seramai 268 kakitangan anak syarikat KUIN sehingga Ogos ini, sudah empat bulan gaji mereka tidak dibayar.


Sumber : Tranungkite