Isnin, Disember 31, 2012

Kubur Islam Pengerang dikorek secara tidak beretika?

Petang ini Sidang Meja Bulat Isu Pengerang diadakan di New York Hotel Johor Bahru. Lebih kurang 50 orang wakil2 Ngo, penduduk, peguam dan tokoh masyarakat menghadirinya.

Isu mengalih kubur, pengambilan tanah, masadepan nelayan dan pendidikan menjadi topic utama perbincangan. Yang paling kritikal ialah pengorekan lebih 100 kubur orang Islam yang kononnya tanpa waris.

Mengikut skuad pemantau yang diketuai sdr Zaaba, kubur dikorek tanpa pengawasan Jabatan Agama dan Jabatan Mufti serta agensi berkaitan sepertimana prosedur yang sepatutnya. Mayat berupa tulang dll tidak di urus sesempurna yg sepatutnya. Dilonggok begitu sahaja bawah pokok. Di isi atas kenderaan dan ditindih cangkul dan parang dengan begitu biadap.

Di pindah di kawasan kubur yang ditetapkan, ditanam dengan ke dalaman 15 inci sahaja!
Walhal, sepatutnya kedalaman mengikut Pihak Berkuasa Agama 3 kaki. Sangat terdedah dengan binatang seperti anjing dll.

Bila hujan, kawasan bergenang dengan air dan becak di sana sini. Kontraktor yang beroleh projek tidak amanah dan langsung tidak menghormati mayat2 yang dikorek. Ia bertentangan samasekali dengan cerita indah oleh Pihak Berkuasa Agama yg berjanji akan turut serta dalam proses penggalian dan perpindahan mayat2 berkenaan.

Laporan Polis telah dilakukan. Kontraktor dakwa hanya pindahkan kubur tanpa waris. Walhal, banyak kubur yang dikorek ada warisnya. Sdr Yahya Abd Hamid, mempertikaikan pengurusan teruk oleh kontraktor atas kubur neneknya. Dia cuba pertahankan, tapi dia ditangkap polis dan dilokap!

Kebimbangan kita bahawa cara korek dan alih mayat akan dilakukan secara tidak berakhlak dan jauh dari menepati hukum syarak telah jadi kenyataan.

2 hb Januari ini, rombongan ngo Pengerang, waris2 dan peguam penduduk akan menyerahkan memorandum bantahan kepada Mufti Kerajaan Negeri Johor atas tindak tanduk melampau kontraktor yang memikirkan untung sahaja tanpa mengambilkira soal hukum dan sensitiviti masyarakat Islam. Juga rasa kesal kita terhadap lepas tangan Pihak Berkuasa Agama. Desakan kita, hentikan korek kubur dan kekalkan ia di situ tanpa gangguan sampai bila2. Jadikan 'green area' dan warisan kerana kubur2 tersebut ada yang lebih 100 tahun.

Bukti2 bergambar cukup banyak disamping perlanggaran lesen dsbnya.
Harap Pekida, Perkasa dan Ngo2 pro Umno turun padang dan saksikan sendiri!







Dipetik dari Facebook Sdr. Mazlan Aliman.

Amanat Tan Sri Kadir Sheikh Fadzir

  

Tarikh : 6 Januari 2013 (Ahad)
Masa : 9.00 mlm
Tempat : PASTI Al-Hikmah, Bandar Putra, Kulai.

SEMUA DI JEMPUT HADIR.

Selamat Datang 2013 dan PRU 13


JOM UBAH
SELAMATKAN MALAYSIA



Apalah nak jadi dengan UMNO.

Hari Sabtu lepas penulis telah berkunjung ke Felda Bukit Permai untuk bertemu dengan sahabat disana bagi membincangkan beberapa perkara mengenai gerak kerja pilihanraya. Bersandarkan semangat yang ditunjukkan oleh para petugas disana, maka penulis merancang beberapa strateji mendekati pengundi berpandukan data culaan yang telah dibuat.

Sebelum perbincangan dimulakan, sembang-sembang mengenai program yang baru dilakukan benar-benar menarik perhatian penulis dan sahabat kawasan yang turut serta dalam kunjungan tersebut. Sebelum ini kami digemparkan dengan perbuatan membakar bendera PAS. Khabar terbaru yang kami terima ialah Ketua Pemuda UMNO Cawangan Kg. Murni Jaya telah pergi bertemu dengan penerima bantuan beg sekolah sumbangan PAS Kawasan Kulai dan mengarahkan mereka membakar beg tersebut. Mereka berjanji akan menggantikannya dengan yang baru.

Penulis ketika menyampaikan ucapan dimajlis penyampaian bantuan berkenaan telah membayangkan perkara ini. "Pihak UMNO/BN pasti akan memberikan bantuan dengan kadar yang lebih besar lagi selepas ini. Tuan-tuan dan puan-puan sila ambil kerana ia sesuatu yang baik dan kami amat mengalu-alukan" kata penulis kepada tetamu yang hadir. Tetapi jauh dari sangkaan kami, mereka sanggup bertindak menyuruh membakar sumbangan yang kami hulurkan. Apabila ditanya kepada sahabat Murni Jaya 'Adakah mereka memberikan bantuan yang serupa?' . Jawab mereka 'tak ada pun'.

Sahabat PAS Bukit Permai telah pergi berjumpa dengan si Ketua Pemuda UMNO ni dan bertanyakan kepadanya kenapa ia lakukan semua ini. Jawapannya amat menarik. "Aku ditugaskan untuk mengagalkan segala usaha PAS di Kg Murni Jaya" katanya dengan angkuh.

Inilah watak pimpinan UMNO sekarang yang semakin hari semakin hodoh dan bobrok. Bermula dari pusat kemudian ke bahagian dan kini merebak ke peringkat cawangan. Adakah ini watak pemimpin yang kita mahu? Penulis mengingatkan sahabat disana agar jangan meniru perangai buruk mereka. Biarkan saja mereka dengan sikap angkuh dan sombong, kerana masyarakat kini sudah mampu menilai. Biarkan rakyat melihat perbezaan antara sikap ahli PAS berbanding dengan sikap dan perilaku ahli UMNO.

Kepada ahli-ahli UMNO yang masih berpegang pada tali agama, nilailah sendiri sikap pimpinan kamu yang kini jauh tersasar dari landasan Islam semata-mata kerana takut kehilangan kuasa. Ingatlah berfirman Allah swt yang bermaksud :

Katakanlah (Wahai Muhammad): "Wahai Tuhan Yang mempunyai Kuasa pemerintahan! Engkaulah Yang memberi Kuasa pemerintahan kepada sesiapa Yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah Yang mencabut Kuasa pemerintahan dari sesiapa Yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga Yang memuliakan sesiapa Yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah Yang menghina sesiapa Yang Engkau kehendaki. Dalam kekuasaan Engkaulah sahaja adanya Segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. ( Ali Imran 2 : 26)

Apa salahnya rakyat yang susah menerima bantuan dari PAS. Lagipun bantuan yang dihulur tidak sebesar mana. UMNO yang mendabik dada dan hebat memerintah, silakan membantu. Kami tidak sedikitpun akan menghalang, jauh sekali daripada bertindak menyuruh mereka membakar pemberian yang diterima. Dulu ketua cawangan koyakkan banner di PASTI, kini ketua pemuda cawangan pula mempamirkan perangai hodohnya. Apalah nak jadi.....

Pemimpin UMNO di peringkat atasan, sila nasihatkan pemimpin kamu dibawah ini agar bertindak dengan akal yang waras. Janganlah bertindak seolah-olah orang yang tidak bertamadun. Malaysia adalah sebuah negara demokrasi dan PAS serta Pakatan Rakyat menerima dan menghormati sistem ini. Rakyat dijamin hak mereka didalam perlembagaan negara untuk memilih mana-mana parti yang mereka rasakan mampu membela nasib mereka. Biarkanlah rakyat menilai. PAS sudah bertanding sebanyak 12 kali. Semuanya kami kalah. Tapi kami tak pernah pun bertindak diluar batasan pemikiran manusia yang waras. Kami terima kekalahan tersebut dengan hati terbuka. Sebab rakyat telah membuat pilihan dan kami menghormati pilihan rakyat. UMNO belum kalah lagi. Baru saja nampak-nampak macam nak kalah. Dah menggila tak tentu pasal. Janganlah menerapkan budaya samseng dalam politik negara kita.

Kepada semua pengundi di DUN Bukit Permai khususnya dan negara amnya, sama-samalah kita hentikan budaya samseng ini dengan membuat perubahan besar-besaran dalam PRU ke 13 ini. Marilah kita nyahkan politik samseng dengan membina Malaysia Baru yang lebih Harmoni.

SELAMATKAN MALAYSIA.

video



Khamis, Disember 27, 2012

2013 vs PRU 13

Tahun 2013 bakal melabuhkan tirainya tidak berapa hari lagi. 2013 kini sudah diambangnya. PRU ke 13 tidak dapat disangkal lagi akan berlangsung dalam tahun yang sama. Cuma tarikhnya saja yang belum diketemui. Kalau dinegara lain tarikh pilihanraya sudah diumum seawal 6 bulan sebelum tetapi di Malaysia yang diwar-warkan sebagai negara Islam contoh, tarikhnya menjadi hak mutlak sang perdana menteri. Itulah kelebihan Malaysia yang jarang didapati oleh negara-negara lain didunia. Myammar yang kuku besi tu pun, umumkan tarikh pilihanraya lebih awal menunjukkan demokrasi mereka kini lebih baik dari Malaysia.

Entah kenapa Malaysia sejak merdeka sampai kehari ini masih ditakuk lama dalam amalan demokrasinya. Inilah demokrasi terpimpin yang selalu disebut-sebut. Demokrasi yang dipimpin oleh sang penguasa mengikut arah tujuan mereka. Sesuatu yang berlawanan, maka ia dianggap diluar amalan demokrasi pimpinan mereka. Bila rakyat turun kejalanraya, maka dicanang ia bukan budaya kita. Maka keluarlah terma-terma seperti pengacau, pengkhianat, pembawa budaya songsang dan bermacam-macam lagi istilah buruk yang diberikan.

Sejak 2008, banyak peristiwa-peristiwa menarik yang telah merwarnai politik tanahair. Buat kali pertamanya pihak yang berkuasa menghabiskan penggal pemerintahan mereka. Biasanya mereka akan memanggil pilihanraya setelah 4 tahun berada dipuncak kuasa tetapi kali ini amat berbeza sekali. Bermula dengan Pilihanraya Negeri Sarawak, kini diperingkat persekutuan pula. Seolah-olah ada agenda untuk melengahkan pilihanraya.

Rakyat yang sudah menanti sejak 2011, sudah tidak sabar lagi untuk turun mengundi bagi melakukan perubahan. Mood ini amat jelas sekali dari kalangan masyarakat Cina dan kini mula dituruti oleh masyarakat India. Orang Melayu......riak-riaknya sudah mula kelihatan terutama dari golongan orang muda yang mana kesetiaan kepada parti bukan satu agenda penting. Lagi lama dilengahkan pilihanraya, maka lagi untung pakatan pembangkang kerana punya masa yang panjang mendekati golongan muda berbangsa Melayu.

PAS Kulai mendapat labanya. Apabila kawasan-kawasan pengundi majoriti Melayu yang menjadi penyokong tegar UMNO/BN kini mula ditembusi satu demi satu. Anak-anak muda yang dahulunya menjadi benteng UMNO bagi menyekat kemaraan kami, kini telah bersama. PAS terus mengatur langkah mendekati golongan ini dengan pelbagai cara dan kaedah disamping tidak lupa menyantuni golongan dewasa.

Kini kehadiran kami sudah dirasai oleh masyarakat. Walaupun menurut laporan Merdeka Centre, peratusannya masih rendah tetapi ia telah berjaya dilonjakkan. Dalam ertikata lain, ia lebih baik jika dibandingkan dengan PRU ke 12. Kali ini PAS Kulai yang diberi amanah untuk bertanding dikerusi tradisi N50 Bukit Permai, lebih bersedia. Bersedia dari sudut jentera, gerakerja, data, strateji dan lain-lain yang berkaitan dengan pilihanraya. Tidak dinafikan masih terdapat kelemahan. Namun segala usaha sedang dilakukan bagi memperbaikinya. Insya'allah.


Meneruskan Program Kebajikan.

Memahami keperitan rakyat marhain yang berpendapatan sederhana khususnya bagi menghadapi musim persekolahan 2013, PAS Kulai telah mengadakan program 'Kembali ke Sekolah' dengan memberi bantuan beg dan peralatan sekolah kepada 100 orang pelajar miskin. Program ini telah berlangsug dua kali di dua lokasi yang berbeza. Pertama pada 20 Dis 2012 di Felda Bukit Permai dan kemudiannya pada 25 Dis 2012 di Bandar Putra, Kulai. Program kedua telah melibatkan pelajar berbangsa Cina dan India selain Melayu. Ini merupakan program ketiga yang telah dilakukan oleh PAS Kulai dan kali ini dalam skala yang lebih besar.

Walaupun bantuan yang diberi tidak sebesar mana, namun ia dapat sedikit sebanyak meringankan bebanan yang ditanggung oleh ibubapa terutama dari kalangan ibu tunggal dalam menghadapi sessi persekolahan. Dengan kenaikkan harga barang yang tinggi disamping bayaran-bayaran yang dikenakan oleh pihak sekolah, setiap ibubapa pasti akan merasa terhimpit dengan bebanan yang terpaksa ditanggung. Menyedari hakikat inilah PAS menjalankan agenda kebajikan bagi turun membantu disamping menampilkan kesyumulan Islam ketengah masyarakat. Ternyata dengan kehadiran para ibubapa pada dua majlis yang diadakan, menunjukkan mereka kini sudah dapat menerima kehadiran PAS.

Penulis telah didatangi oleh seorang ibu tunggal yang kurang upaya dari kalangan masyarakat India, melahirkan rasa berterimakasihnya kepada PAS dan tidak menyangka bahwa Islam tidak meletakkan batasan agama dalam menghulurkan bantuan. Beliau merasa kesal dengan sikap prejudisnya terhadap PAS dan Islam selama ini kerana terpengaruh dengan hasutan media arus perdana yang sentiasa memberi gambaran buruk terhadap PAS dan Pakatan Rakyat. Ternyata, apabila mendapat penerangan yang benar dari pimpinan Pakatan Rakyat, apa yang disebarkan melalui media perdana adalah satu propaganda dan tipu daya sang penguasa.

Semoga kerjabuat ini mendapat ganjaran yang setimpal dari Allah swt dan semoga Allah membuka pintu hati para pengundi di negara ini amnya dan DUN Bukit Permai khasnya untuk melakukan perubahan dalam PRU ke 13 yang akan datang. INSYA'ALLAH.


Ahad, Disember 23, 2012

Samseng Umno antara 78 sertai PAS di Felda Bukit Permai

http://darisungaiderhaka.blogspot.com, 21 Dis 2012

Kalau semalam Bernama telah melaporkan seramai 396 anggota tegar Pas kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Semerak di sini, menyertai UMNO kerana menyedari mereka terpedaya dengan amanat "Haji Hadi" yang mengkafirkan UMNO.

Yang buat aku gelak sorang-sorang bila baca laporan itu ialah bila ada seorang Pok Cik yang masuk UMNO tu dakwa diri dia adalah bekas PEMUDA TAHAN LASAK PAS.. sebabnya setahu aku PEMUDA TAHAN LASAK tu hanya ada dalam UMNO..


Ini pula adalah sebahagian laporan yang dipetik dari Facebook Mazlan Aliman..

5 hari demam, terubat dan berasa lega hari ini apabila saya menerima borang PAS dari 78 orang yang sebahagian besarnya bekas pemimpin dan ahli Umno dari Felda Bkt Permai.
Ketua penaja PAS Cawangan, En Kamal Hamzah mewakili yang lain2 menyerahkan borang kepada saya sambil disaksikan Yang DiPertua PAS Kawasan Kulaijaya, Sdr Hisham Mohd Zin dan Ketua Dewan Pemuda, Sdr Ahmad Tabrani.

Ia disusuli takbir yang bergema beberapa kali mengiringi peristiwa bersejarah tersebut.

Hampir 90% peratus yang menyertainya adalah orang muda berusia antara 25-50 tahun.

Ada dikalangan mereka dulunya adalah samseng Umno 'berdengung' yang menghalang PAS daripada apa jua aktiviti.

Kini, kata mereka, kami dah tobat.

Kami mahu mati dalam Perjuangan Islam!

Majlis diselangi dengan sumbangan peralatan sekolah kepada hampir 100 pelajar dari Felda Bkt Permai dan Kg Murni Jaya.

Kalau ramai tokoh2 hebat dah masuk PAS, orang biasa nak tunggu apa lagi?

Rabu, Disember 19, 2012

Bidas kenyataan Ibrahim Ali, NGO R sokong Sinar Harian

WARTAWAN SINAR HARIAN
18 Disember 2012
KOTA BHARU – Gabungan Profesional Menuntut Royalti, Pendaratan Minyak dan Gas ke Kelantan (NGO R) menyifatkan kenyataan Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali bahawa Sinar Harian sebagai akhbar memecah-belahkan kaum sebagai tuduhan tidak berasas.
Presidennya, Nazri Deraman berkata, beliau mendapati tidak ada akhbar yang menggunakan pendekatan sebagaimana dilakukan akhbar berkenaan dalam memberi ruang kepada semua pihak tanpa mengira fahaman dan kelompok.
“Pada saya ia satu tuduhan berunsur sampah, tak ada nilai dan tidak berasas, kerana saya dapati tidak ada lagi akhbar yang memberi ruang kepada semua pihak kecuali Sinar Harian,” katanya, semalam.
Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan Ibrahim dalam akhbar perdana semalam bahawa beliau ‘jelik’ dengan laporan Sinar Harian dan sebuah portal web kerana didakwa hanya menyiarkan sebahagian kenyataannya sehingga dilihat seolah-olah menghina kaum lain.
Ibrahim dilaporkan mengeluarkan kenyataan itu semasa menggulung perbahasan Perhimpunan Agung Tahunan Perkasa Ketiga, dua hari lalu.
Nazri turut menempelak Ibrahim yang menyifatkan akhbar ini sebagai akhbar pemecah belah masyarakat sebaliknya berkata, Ahli Parlimen Pasir Mas itu sepatutnya lebih jelas siapa sebenarnya pernah dilabel sedemikian.
“Saya harap Ibrahim Ali secara terbuka akan menarik balik kenyataan yang dibuat,” katanya yang juga Pengerusi Cakna Palestin.
Beliau yang memuji pendekatan Sinar Harian berharap akhbar ini akan terus berpegang pada prinsipnya dengan memberi keadilan dan ruang kepada semua pihak dan membiarkan pembaca menilai sendiri setiap situasi yang berlaku.
“Terima kasih kepada Sinar Harian kerana memberi ruang kepada NGO R dan Cakna Palestin, dan pernah bergabung dengan Cakna Palestin menjayakan misi kemanusiaan. Pada kami, ia akhbar komuniti terbaik dan tidak menampakkan ada unsur memecahbelahkan masyarakat,” katanya.
Nazri turut menyeru Kerajaan Persekutuan memberi ruang kepada media arus perdana lain mencontohi Sinar Harian agar rakyat berpeluang mendapat maklumat secara terus.

Sumber: Sinar Harian . 18 Disember 2012

Isnin, Disember 10, 2012

Majlis Makan Malam PAS Kawasan Kulai.

Pada 8 Dis 12 yang lalu PAS Kawasan Kulai telah menganjurkan satu majlis makan malam bagi mengutip dana pilihanraya umum yang belum kunjung tiba. Antara tetamu kehormat yang diundang pada malam itu ialah pimpinan Pakatan Rakyat yang pernah menerajui Kerajaan Negeri Perak seperti YB Dato' Seri Mohd Nizar Jamaludin dan YB Nga Kor Meng. Selain itu majlis telah turut dihadiri oleh YB Tian Chua dari PKR, YB Dr Boo Cheng Hau dari DAP, Dato Tamrin Tun Ghaffar dan Sdr. Mazlan Aliman dari PAS.

Majlis makan malam ini adalah julung-julung kalinya di anjurkan oleh PAS Kawasan Kulai dan mendapat sambutan yang baik daripada masyarakat sekitar Bandar Kulai. Sebanyak 70 meja telah terjual pada malam tersebut dan dianggarkan sekitar 600 hingga 650 tetamu telah hadir. Restoran Damai Dayang yang terletak di dalam IOI Mall telah digemparkan dengan kehadiran barisan kepimpinan Pakatan Rakyat disamping ucapan mereka yang menggamatkan dewan.


Kehadiran Dato' Seri Nizar dan Exconya Nga Kor Meng telah menarik perhatian ramai pengunjung. Masing-masing khusyu' mendengar ceramah yang disampaikan oleh kedua mereka. Ternyata masyarakat di Kulai yang berbilang bangsa dan agama ingin mengetahui perkembangan terkini yang sedang berlaku di Negeri Perak. Dari mood yang ditunjukkan oleh tetamu yag hadir, mereka kini telah bersedia untuk membuat perubahan. Hari itu sahaja Dato' Seri Nizar terpaksa menghadiri 4 program di Johor bermula disebelah petang, diikuti dengan makan malam di Kulai dan Kota Tinggi serta ceramah di kawasan Tenggara. Semua tokoh yang diundang setidak-tidaknya menghadiri 2 program pada malam tersebut. Inilah momentum yang sedang berlaku di Negeri Johor yang menjadi kubu kuat UMNO dan Barisan Nasional. Kubu yang semakin dirobek sedikit demi sedikit.

PAS Kulai mengucapkan jutaan terima kasih kepada para penyumbang yang telah sudi membeli meja utama, juga kepada para tetamu yang sudi menderma untuk dana pilihanraya kami, termasuk mereka yang bertungkus lumus menjayakan program ini. Kepada individu-individu yang terlibat secara langsung ataupun tidak langsung, kami doakan semoga amal bakti yang ditabur mendapat pembalasan yang setimpal dari Allah swt. AMIN.

TERIMA KASIH SEMUA.

 

Selasa, Disember 04, 2012

53% lompat parti, 31% lagi sabotaj Umno




KUALA LUMPUR: 53 peratus akan melompat parti manakala 31 peratus lagi akan sabotaj Umno jika mereka tidak terpilih sebagai calon dalam pilihan raya umum akan datang.
(Keputusan bancian yang dibuat oleh Sinar pada jam 6.30 petang)

Keputusan ini dicapai dari 7,894 perserta bancian Sinar Harian selepas ditanya soalan yang diandai Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak ketika menggulong perbahasan di Perhimpunan Agung Umno (PAU) 2012 kelmarin.

Dalam bancian itu, Sinar bertanya kepada pelayarnya, "Menjawab soalan cepumas DS Najib di AGM Umno, jika anda ahli Umno, pilihan anda"

Lima pilihan jawapan diberikan sebagaimana diberikan oleh Najib Sabtu lepas.

Solan-soalan itu adalah:

1) Sokong penuh Umno meskipun tidak dipilih calon: 6 %     (473)

2) Masih sokong Umno meskipun tidak dipilih calon : 2 %     (194)

3) Tidak akan kerja masa PRU13 : 7 % (558)

4) Saya akan sabotaj Umno-BN: 31 % (2482)

5) Saya akan lompat parti: 53 % (4187)

Jumlah Undian: 7894

Semasa membuat ucapan penggulongan semalam, Najib membuat soalan cepumas itu kepada perwakilan Umno.

Ketika itu, tidak ada sikap yang jelas di kalangan perwakilan kerana tidak ada bancian yang dibuat.

Berdasarkan bancian Sinar yang dibuat mulai semalam itu, hanya 6 peratus atau 473 peserta bancian sahaja yang berkata "Sokong penuh Umno meskipun tidak dipilih calon."

Hanya 2 peratus pula yang berkata "Masih sokong Umno meskipun tidak dipilih calon".

Manakala 7 peratus berkata, "Tidak akan kerja masa PRU13".

Kesemua jawapan ini memberikan serangan saikoloji yang kuat kepada Umno khasnya Najib yang membuat semua andaian itu.

sumber : Harakahdaily

Ekspresi Anak Muda : Jom Santai & BBQ

Pada malam 2 Dis 2012, anak-anak muda Felda Bukit Permai telah menganjurkan makan malam ala BarBeeQue bersama pimpinan PAS Kawasan dan Dewan Pemuda. Tetamu kehormat pada malam itu ialah Sdr. Mazlan Aliman yang diundang khas untuk memberi info terkini mengenai isu-isu Felda yang begitu hangat dibincangkan di dalam PAU. Kehadiran anak muda dan juga kaum muslimat pada malam tersebut amat diluar jangkaan. Ditambah lagi dengan kehadiran Tuan Imam Felda tersebut bagi membacakan doa pembukaan majlis, telah menjadi jarum suntikan bagi generasi kedua untuk bersama dengan Pakatan Rakyat pada PRU ke 13. Sambutan yang diberi menunjukkan, anak-anak muda sudah tidak lagi menjadi budak suruhan UMNO / BN seperti yang sering dilakukan oleh mereka sebelum ini. Mereka kini sudah bijak menilai, tahu mana intan mana kaca. Suatu lonjakkan yang menambah rimaskan UMNO. 

Sambutan yang diberi kali ini mempamirkan bahwa mereka sudah bersedia untuk membuat perubahan. Ini jelas dari respon spontan yang dikeluarkan semasa ucapan pimpinan PAS sebagai menyahut seruan yang diseru. Fenomena seperti ini tidak pernah berlaku dalam PRU-PRU sebelum ini terutama di Felda Bukit Permai yang menjadi kubu kuat UMNO di Kulai selama ini. Kini mereka sedang merangka jawatankuasa penaja bagi menubuhkan cawangan disamping menyusun gerak-kerja mendekati pengundi bagi memberi penerangan mengenai senario politik masakini.

PAS Kawasan berserta sayap-sayapnya dari kalangan Pemuda, Muslimat dan Ulama' sudah menyiapkan segala kelengkapan yang perlu bagi menyambut ledakkan ini. Jelas kini, Felda bukan lagi simpanan tetap UBN terutama dari kalangan generasi kedua dan ketiga mereka. Sogokan material dalam bentuk wang ringgit sudah tidak mampu membeli hati-hati mereka. Bagi anak muda, membuat perubahan politik bukan satu perkara mustahil dan menyusahkan. Kata mereka " Belum cuba belum tahu. Apa salahnya kita cuba." Inilah aspirasi mereka. Pimpinan Pakatan Rakyat harus bijak mengiringi aspirasi ini. Insya'allah mereka akan melakukan perubahan.

ALLAHU AKBAR !