Isnin, November 02, 2009

Tidak Memusuhi Ulama'.

Abu Hurairah r.a. menyebutkan bahwa Rasulullah s.a.w. memberitakan sesungguhnya Allah swt telah bersabda dalam hadith al-Qudsi :

من عادى لى وليا فقد آذنته بالحرب

Maksudnya :
"Sesiapa memusuhi seseorang wali-Ku, maka sesungguhnya Aku mengisytiharkan perang terhadapnya".

و ما تقرب الى عبدي بشيىء أحب الى مما افتر ضته عليه

Maksudnya :
"Dan tiadalah hamba-Ku mendekatkan diri kepada-Ku dengan suatu yang lebih Aku sukai melebihi kefarduan yang Aku telah fardukan kepadanya".

و ما يزال عبدي يتقرب الى بالنو افل أحبه

Maksudnya :
"Dan sentiasalah hamba-Ku mendekatkan diri kepada-Ku, dengan amalan-amalan sunnat sehingga Aku lebih mengasihinya".

فاذا أحببته فكنت سمعه الذي يسمع به، وبصره الذي يبصر به، ويده التيى يبطش بها، ورجله التيى يمشيى بها

Maksudnya :
"Maka apabila Aku telah mengasihinya, jadilah dia mendengar dengan pendengaran yang Aku dengar(Aku restukan), dia melihat dengan penglihatan yang Aku lihat (Aku restukan), Akulah yang menjadi tangan baginya untuk dia bertindak (yang Aku restukan), dan Aku lah yang menjadi kaki baginya untuk dia berjalan (yang Aku restukan)".

وان سألنيى لأعطينه، ولئن استعا ذنيى لأ عيذنه

Maksudnya :
"Seandainya dia memohon pada-Ku, nescaya Aku berikan dan seandainya dia memohon perlindungan-Ku, pastilah Aku melindunginya".

وما ترددت عن سيئ أنا فاعله ترددي عن نفسي المؤ من، يكره الموت وأنا أكره مساءته

Maksudnya :
"Dan tiadalah Aku berbolak balik terhadap sesuatu hal yang Aku kerjakan, sebagai bolak-balik yang berlaku kepada seseorang mukmin yang tidak inginkan kematian, sedang Aku tidaklah ingin membuat keburukkan ke atasnya".

Hadith ; Riwayat al-Bukhari.

Pengajaran Hadith .

  1. Wali menurut ertinya yang lebih luas ialah orang yang dikasihi Allah kerana mereka taat kepada Nya dengan sepenuh hati.
  2. Para wali Allah ialah orang yang berilmu dan memegang amanah ilmu yang berguna.
  3. Menentang wali Allah adalah bererti menentang amanah ilmu dan sifat yang dikasihi Allah, kerana itu wajarlah sekiranya di diperangi Allah swt.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan