Isnin, November 16, 2009

Cheng Ho : 1371 - 1433 (Bhg. 2)

Jejak Ekspedisi Cheng Ho.

Tahun 1405 telah menjadi titik permulaan 'penguasaan' China dalam melancarkan misi ekspedisi terbesar dalam sejarah. Cheng Ho pula dilantik sebagai laksamana yang mengetuai misi. Sehingga tahun 1433, Cheng Ho telah mengetuai tujuh armada pelayaran ke 37 negara meliputi rantau Asia Tenggara, benua Afrika dan Tanah Arab dalam tempuh 28 tahun. Tujuan penjelajahan adalah untuk memupuk hubungan diplomatik di kalangan negara-negara terlibat kepada pihak istana. Ada juga pendapat sejarahwan yang mengatakan matlamat utama misi adalah untuk memulihkan semula imej Maharaja Yong Li yang agak kurang baik berikutan cara baginda yang menduduki takhta secara penggulingan kuasa.

Dilaporkan saiz angkatan laut Cheng Ho mempunyai kekuatan berganda-ganda apabila dibandingkan dengan bahtera Ibn Batutta mehupun kapal Christopher Columbus. Jika dilihat pada saiz kapal, tongkang Cheng Ho berukuran 400 kaki panjang, empat kali ganda dari saiz kapal Christopher Columbus yang hanya 85 kaki. Malahan kekuatan armada Cheng Ho tidak setanding dengan mana-mana kuasa Eropah walaupun sesebuah armada itu adalah gabungan daripada beberapa kerajaan. Suatu pencapaian yang amat luar biasa pada kurun ke 6 bagi tongkang sebesar itu dapat membelah lautan China Selatan dan LautanIndia menuju ke Ceylon, Arab dan Afrika Timur. Angkatan laut ini terdiri daripada 317 kapal besar yang setiap satunya mempunyai sembilan batang tiang layar, dengan ukuran 300 kaki panjang dan 150 kaki lebar dengan kapasiti 1000 orang penumpang. Kebanyakkan kapal tersebut di telah dibina di sebuah limbungan Teluk Naga berhampiran Nanjing. Sisa-sisa tinggalan masih dapat dilihat hingga ke hari ini.

Tongkang-tongkang telah dilayarkan pada Julai 1405; 500 tahun lebih awal daripada pelayaran Columbus ke benua Amerika. Turut dibawa ialah berdozen-dozen buah kapal khas dengan kain layar selebar 15 meter dan kemudi sepanjang 11.07 meter. Kelengkapaan lain termasuk 100 kapal perang. Pelbagai muatan dibawa seperti barangan berharga, bekalan makanan, tangki-tangki air minuman, tentera berkuda, bot rondaan, sutera China dan barangan tembikar, barangan tembaga emas dan perak, barangan kapas dan perkakasan besi. Anak kapal yang terlibat berjumlah 27,000 terdiri kelasi, penterjemah, ahli perubatan, kerani, tukang-tukang, ahli meteorologi dan tentera.

Cheng Ho menggunakan 57 laluan laut yang berlainan dari negara China dan 53 jalur masuk, bergantung kepada keadaan laut. Antara laluannya ialah sepanjang pantai China ke Champa lalu merentasi Lautan China Selatan untuk singgah di Jawa, Sumatera dan tiba di Sri Lanka melalui Selat Melaka. Bagi laluan pulang, Cheng Ho telah memilih laluan sepanjang perairan Timur India dan selamat tiba ke China semula pada tahun 1407. Melaka sering menjadi pelabuhan persinggahan utama untuk mendapatkan bekalan dan keperluan logistik. Pada musin luruh tahun 1413, Cheng Ho telah belayar bagi pelayaran ke 4 bersama-sama 30,000 anak kapal menuju ke negara Arab. Daripada Hormuz beliau mengelilingi semenanjung Arab hingga ke Aden yang terletak berhampiran laut Merah. Kedatangan Cheng Ho telah mengejutkan masyarakat di wilayah itu yang didatangi oleh tetangga jauh. Kesannya, 19 buah negara telah menghantar duta-duta mereka ke kapal Cheng Ho dengan membawa hadiah-hadiah untuk dikirim kepada Maharaja Yong Le.

Beberapa negara turut membuat lawatan balas seperti Calicut di India, beberapa negara Asia dan Timur Tengah ke China. Ada dikalangan mereka yang tinggal di China buat beberapa tahun dengan tujuan melawat ke pelbagai tempat di sana. Pada tahun 1417, selepas dua tahun bermastautin di Nanjing, para duta asing dibawa pulang oleh Cheng Ho. Dalam perjalanan itu, beliau telah menyusuri perairan timur Afrika, berhenti di Mogadishu, Matindi, Mombassa, Zanzibar dan Mozambique. Secara tidak langsung Cheng Ho telah menggalakkan pertukaran dagangan dan teknologi dengan negara-negara yang disinggahi. Contohnya, para pedagang Arab dan Afrika telah bertukar-tukar barangan dengan armada China seperti rempah-ratus, kayu-kayan, gading, ubat-ubatan dan mutiara. Selain itu, Kota Semarang juga menjadi tempat persinggahan utama dalam urusan rempah-ratus yang antara lain digunakan untuk pengubatan tradisional Cina.

Penggembaraan Cheng Ho tidak berseorangan apabila turut ditemani oleh Ma Huan dan Ha San dari suku Hui (Imam Masjid Besar Chang'an) yang bertindak sebagai pencatat serta jurubahasa, juga Kuo Chung-li dan Hung Pao. Peranan Ma Huan amat penting dalam mencatatkan pelbagai peristiwa pelayaran lalu mengabadikannya dalam buku yang bertajuk 'Ying Yu Shen Lan' atau bermaksud Pemandangan Indah Ditepi Seberang Laut. Buku ini menjadi rujukan utama dalam kajian mengenai sejarah hubungan China dengan dunia luar. Walaubagaimanapun misi penjelajahan ini tidak terlepas dari menerima kritikan dari para pegawai istana sendiri. Mereka mengatakan misi Maharaja China sebagai kurang menafaat dan membazir semata-mata. Selepas kemangkatan Yung Le pada tahun 1424, sejurus Cheng Ho kembali ke China menyempurnakan ekspedisi ke 6, ekspedisi telah dihentikan. Laksamana Cheng Ho telah ditugaskan sebagai komander tentera di Nanjing. Penjelajahan terakhir dan yang ke 7 diteruskan ketika pemerintahan Maharaja Hsuan-tsung.

Ibrahim TY Ma (1979) dan H Yusuf Chang (1998) dalam tulisannya mencatat secara berturutan
7 ekspedisi pelayaran Laksamana Cheng Ho. Menurut H Yusuf Chang, pelayaran ke 7 pada 1432-1433, sebenarnya merupakan misi haji yang diarahkan oleh Maharaja Hsuan-tsung untuk memenuhi sebuah misi rahsia Maharaja Yung Le yang meninggal dunai dan belum sempat dilaksanakan. Tidak diketahui secara pasti bentuk misi rahsia yang dimaksudkan. Dalam pelayaran yang lain, Laksamana Cheng Ho ditemani Ma Huan dan Ha San. Sepanjang 7 kali pelayaran, Laksamana Cheng Ho tiba di Melaka sebanyak 4 kali iaitu 1408, 1409, 1412 dan 1413M. Hasil penjelajahan laut ini telah membawa hubungan baik antara Melayu Melaka ke Negeri China. Itu sebabnya terdapat 20 kali rombongan dari Melaka ke Negeri China di sepanjang 1404-1435M, sebagai balasan atas interaksi China-Melaka yang dirintis Cheng Ho. Cerita mengenai muhibah kerajaan Melaka tercatat dalam Tawarikh Dinasti Ming.

Pada usia 65 tahun, Cheng Ho kembali mengunjungi Teluk Parsi, Laut Merah dan meninggal dalam perjalanan pulang dari India pada tahun 1435. Jenazah beliau telah dikebumikan di kawasan pinggir Kota Nanjing.

Petikan Majalah I (November 2009)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan