Ahad, November 29, 2009

Apabila Orang Alim Berdoa.

Diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a. bahwa Rasulullah s.a.w. bersabda : "Terdapat 3 golongan mereka yang tidak akan ditolak doanya iaitu pemimpin (penguasa) yang adil, orang yang berpuasa sehingga ia berbuka dan orang yang dianiaya. Doa mereka itu diangkat Allah dan pada hari kiamat akan dibukakan untuknya pintu-pintu langit dan Allah berfirman 'Demi keagungan Ku, Aku akan menolongmu walaupun sesudah suatu waktu'". (HR : Imam Ahmad, Tirmidzi, Nasa'i dan Ibnu Majah)

Hadis diatas memberikan penjelasan bahwa terdapat 3 golongan manusia yang tidak akan ditolak doanya oleh Allah swt.

Golongan pertama, pemimpin (penguasa) yang adil iaitu, pemimpin yang selalu membela orang yang benar dan menghukum mereka yang salah tanpa pilih kasih, yang mendahulukan kepentingan rakyat serta menggunakan pangkat dan kedudukannya semata-mata untuk kesejahteraan umat dengan niat kerana Allah.

Golongan kedua, orang yang berpuasa hingga ia berbuka. Orang yang sedang berpuasa adalah orang yang paling hampir untuk dikabulkan doanya. Diriwayatkan oleh Imam Abu Daud dari Abdullah bin Umar bahwa dia mengatakan dirinya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: "Orang yang berpuasa memiliki doa yang mustajab pada masa berbuka".

Golongan ketiga, doa orang-orang yang teraniaya iaitu orang-orang yang ditindas sama ada fizikal mahupun mental. Mereka ditindas sama ada sistem atau corak kepimpinan yang zalim. Maka Allah akan mengabulkan doa mereka.

Akhbar Berita Harian versi online , Ahad 29 November 2009, dibawah tajuk 'Doa Nik Aziz di Kecam' memuatkan berita :
Nik Aziz kelmarin berkata, beliau dan penyokongnya sudah mendoakan agar Perdana Menteri mengubah fikiran supaya memberikan royalti kepada negeri itu (Kelantan), jika tidak beliau akan berdoa supaya Allah menghapuskan masa depan Najib dan UMNO.
"Saya doa tadi ramai-ramai minta Allah swt perbetulkan pemikiran Perdana Menteri biar dia beri (royalti)....kalau tak, kita doa supaya Allah musnahkan masa depan dia, parti dia, proksi dia semua akan musnah, tak mustahil benda ini akan berlaku" katanya.

Mufti Perak, Dato' Seri Harussani Zakaria mengingatkan bahwa perbuatan itu adalah haram disisi Islam. Ujarnya: Berdoa meminta Allah swt memusnahkan kehidupan masa depan orang lain tidak boleh, haram dan berdosa besar. Kalau kepada kafir harbi (tidak tunduk kepada pemerintahan kerajaan Islam) tidak mengapa".

Kelam kabut kerajaan pimpinan UMNO/BN apabila mendengar Tok Guru berdoa dengan nada yang keras dan menakutkan sehingga terpaksa menggunakan jurucakap agama mereka yang kini ternyata telah hilang kredibelitinya. Kenapa mesti gusar dengan seorang yang sudah berusia dan kurang daya kekuatannya jika dibandingkan dengan seorang Menteri Perdana yang segak bergaya melangkah seantero dunia. UMNO/BN yang gah dengan kesombongan mereka, gempita berbicara boleh melakukan apa sahaja, tiba-tiba menikus dengan doa seorang tua yang sedang meniti usia. Ketakutan sama yang dialami Israil apabila berhadapan dengan As Syahid Syeikh Ahmad Yassin, pemimpin HAMAS yang berkerusi roda dan buta.

UMNO terpaksa menggunakan jurucakap mereka dari kalangan agama kerana golongan ini memahami intisari hadis diatas. 3 golongan yang dinyatakan oleh Nabi s.a.w. jika diamati ada pada diri Tuan Guru Nik Abd Aziz. Beliau merupakan seorang penguasa yang adil, seorang ulama' yang sudah pasti melakukan banyak ibadat-ibadat sunnat seperti berpuasa dan terainiya akibat sistem dan corak kepimpinan yang zalim. Ciri-ciri yang ada ini membuatkan doa Tok Guru akan 'diangkat oleh Allah dan pada hari kiamat akan dibukakan pintu-pintu langit untuknya'.....

Ciri-ciri inilah yang digeruni oleh mereka. Maka media diperalat untuk mengaburi mata dan minda masyarakat dengan menjadikan mufti sebagai jurubicara. Begitulah UMNO- Dulu Kini dan Selama-lamanya terus memperbodohkan rakyat. Bagi rakyat yang telah celik pemikiran, suapan minda seumpama ini sudah jauh ketinggalan dan akan terus menolak sebarang bentuk propaganda murahan tajaan UMNO/BN.

Islam Memimpin Perubahan.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan