Rabu, November 25, 2009

Islam dan Umat Islam Ternyata Hebat.

Ketika artikel ini ditulis, penulis berada di Sungai Petani, Kedah. Peluang yang tidak sepatutnya dilepaskan ketika berada di bandar ini ialah merasai keenakan ayam goreng keluaran syarikat bumiputera Islam HPA yang lebih dikenali dengan nama Radix Fried Chicken. Setelah selesai melaksanakan tugas di Sik, kenderaan dihalakan menuju ke Sungai Petani melalui susur masuk Sg Petani Utara dan ketika dalam perjalanan ke hotel penginapan RFC telah kelihatan disebelah kanan jalan. "Ha! inilah tempat makan tengahari kita hari ni" kata saya kepada rakan-rakan yang berbangsa Cina. "Hoi sedapkah ini...boleh lawan KFC ka kawan...." "You try first..then you comment" balas saya untuk meyakinkan mereka.
Setelah bersiap untuk makan tengahari kami pun terus menuju ke restoran RFC tanpa ada sebarang cadangan lain. Hasrat saya ialah untuk membuktikan kepada rakan-rakan berbangsa lain bahwa orang Melayu Islam yang dianggap kerdil dalam bidang restoran makanan segera ala barat ini mampu membuktikan keupayaan mereka bahkan lebih baik lagi.

Masuk sahaja kedalam restoran ini, set-upnya sahaja sudah memeranjatkan rakan-rakan saya. "Wah! not badlah....lets try the chicken" kata-kata yang terhambur dari mulut mereka. "First round aku dah menang" bisik hati saya. Kami pun terus order mengikut set yang disediakan. Ada yang ambil set untuk 2 ketul dan ada juga yang try set untuk 3 ketul ayam. "This is organic chicken not like what KFC is having, definately the taste will be different" jelas saya kepada mereka dengan penuh keyakinan.

Apabila ayam yang ranggup setanding KFC menerjah masuk ke mulut masing-masing "Emmm ini lebih sedap dari KFC" ungkapan yang ternyata berbeza dari mulanya. Persepsi yang ada dalam minda sebelum ini dah bertukar kepada sesuatu yang amat meyakinkan. "Kat Johor ada ka....?" "Ada kat Kluang" jawab saya. "Dia orang kena luaskan lagi outlet" "Is in the planning" balas saya. "Just wait and see, it might be in your area very soon" satu penjelasan yang amat menyakinkan.

Walau apa pun tahniah kepada HPA. Sebagai seorang Muslim, saya amat teruja dengan kejayaan yang dicapai. Ini membuktikan kepada masyarakat tempatan dan antarabangsa bahwa orang Melayu Islam mampu menyaingi bangsa asing. Bahkan produk yang dipasarkan ini lebih baik dari apa yang terdapat dipasaran dengan 'value added' yang ada iaitu selain halal ianya ORGANIC.

Syabas!!! ISLAM BOLEH.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan