Selasa, November 17, 2009

Cheng Ho : 1371 - 1433 (Bhg.Akhir)

Perintis Laluan Sutera Laut.

Walaupun Cheng Ho, Christopher Columbus, Vasco da Gama dan Ferdinand Magelhaen berkongsi satu persamaan dan pengiktirafan - mereka adalah pelayar-pelayar terhebat dunia - namun yang membezakan setiap individu adalah matlamat pelayaran yang mereka ketuai. Misi pelayaran para pelayar barat lebih kepada tujuan-tujuan seperti penjajahan, penyebaran doktrin kristianisasi dan penguasaan kekayaan yang disertai dengan kezaliman dan penindasan ke atas negara atau bangsa yang didatangi.

Amat berbeza sekali dengan pengembaraan Cheng Ho sebagai mewakili Dinasti Ming yang membawa mesej keamanan, persahabatan, perdamaian, diplomatik, perdagangan, pertukaran budaya dan teknologi dan menyebar dakwah Islam ke tanah daratan yang disinggahi. Pengembaraan Cheng Ho bukan sekadar membuahkan jambatan silaturrahim tetapi turut membantu beberapa pihak seperti berjaya memusnahkan kuasa lanun China, campur tangan dalam peperangan di Jawa dan membantu pemerintahan Ceylon yang sah mendapatkan takhta baginda semula.

Sepanjang 30 tahun dalam kehidupan sebagai ahli pelayaran, Cheng Ho tidak pernah putus asa melibatkan diri dalam aktiviti budaya Islam di China. Melalui 'laluan sutera laut' Cheng Ho telah membantu mempererat hubungan China dengan negara luar terutama dalam bidang politik dan ekonomi. Beberapa pengkaji sejarah moden menyimpulkan sumbangan Cheng Ho yang besar dalam dunia pelayaran silam secara tidak langsung telah menaikkan nama China gah di mata negara-negara jiran dan mungkin juga sebagai kuasa besar di dunia.

PETIKAN MAJALAH I (November 2009)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan