Selasa, Disember 13, 2011

KEMENANGAN ANTARA IMPIAN DAN REALITI. (Bhg 2)

Betulkah orang Melayu sukar berubah?

Firman Allah swt yang bermaksud:

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri..”

(Surah ar-Rad : ayat 11)

Al-fadhil Ustaz Idris Ahmad, Ketua Penerangan PAS Pusat menulis didalam lidah rasmi PAS (Harakah), “Insya’allah Melayu boleh berubah dengan ilmu pengetahuan dan agama. Selagi Melayu berjaya dibutakan maklumat oleh BN melalui media arus perdana maka selagi itulah mereka akan digula-gulakan oleh kerajaan Barisan Nasional”.

Faktor pertama : Ilmu

Ilmu merupakan asas utama untuk sesuatu kaum itu keluar dari alam jahiliyah. Wahyu pertama yang turun kepada baginda Rasulullah s.a.w. dalam bentuk arahan “bacalah” membawa erti bahawasanya tamaddun sesuatu umat itu akan berjaya apabila masyarakatnya mempunyai ilmu pengetahuan.

Orang Melayu yang terdedah dengan maklumat yang bebas, mampu membuat pertimbangan yang waras dalam mencorak kepimpinan Negara. Mereka tidak boleh berkompromi dengan pemimpin yang tidak amanah, perasuah, gila kuasa, menyeleweng, merampas hak rakyat dan pelbagai tabiat buruk lain. Mereka ini ialah Melayu yang rasional dan waras.

Faktor kedua : Memahami ajaran Islam yang syumul.

Pemahaman Islam dalam ertikata sebenar boleh menjadi peneraju dalam mengislahkan masyarakat Melayu. Prof Syed Muhammad Naqib al-Atas menegaskan bahwa Islam telah mengalihkan paksi tamadun Melayu daripada pengaruh Hindu-Buddha kepada Islam. Islam telah meletakkan asas-asas falsafah yang jelas bagi bangsa Melayu, daripada aspek ketuhanan kepada aspek-aspek kehidupan seluruhnya.

Prof Dr. Awang Sariyan dalam bukunya : Asas Falsafah dan Pemikiran Melayu Berteraskan Islam menyebut “ Islam membuka babak baru dalam penakrifan Melayu, termasuk dalam hal menjadi sumber falsafah Melayu. Islam telah mengalihkan pandangan sarwa orang Melayu yang asalnya berlandaskan animisme iaitu fahaman yang berlandaskan kepercayaan akan kuasa benda-benda di alam”.

Usaha pencerahan ilmu dan agama perlu dilakukan secara holistik dikalangan orang Melayu jika mahu mereka berubah. Selagi mereka cetek agama, maka selagi itulah mereka tidak akan tahu untuk membezakan antara yang hak dengan yang bathil. Melayu akan cerdik apabila ada agama manakala Melayu akan hina apabila jauh daripada agama. Virus sekular perlu dilenyapkan daripada minda Melayu samasekali.

Tiga ayat daripada surah al-Anfal dipermulaan penulisan ini merupakan antara syarat-syarat yang dipertegaskan oleh Allah swt didalam al-Quran untuk mencapai kemenangan. 3 elemen utama yang perlu diberi perhatian oleh setiap pejuang Islam dalam 3 ayat tersebut ialah :

1. Tetap hati dan membanyakkan mengingati Allah

2. Mentaati Allah dan RasulNya serta tidak wujud sikap berbantah-bantah bersama orang-orang yang beriman dan bersabar.

3. Tidak memiliki sifat sombong, riya’, angkuh dan menghalang manusia dari jalan Allah.

1. Tetap hati dan membanyakkan mengingati Allah.

Seorang yang memerhati dan meneliti ayat-ayat al-Quran akan mendapati bahwa Allah swt telah menetapkan satu pra-syarat yang asasi sebelum memberikan kemenanganNya kepada umat Islam diatas musuh-musuh mereka dan mengurniakan kepada mereka kekuasaan di atas muka bumi ini. Pra-syarat tersebut ialah apabila mereka terlebih dahulu memenangkan Allah swt.

Firman Allah yang bermaksud :

“…kalau kamu membela (agama) Allah, nescaya Allah membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu”.

(surah Muhammad : ayat 7)

Dan firmanNya lagi :

“…dan sesungguhnya Allah akan menolong sesiapa yang menolong agamaNya (agama Islam)…”

(surah al-Haj : ayat 40)

Allah swt menuntut kita terlebih dahulu memenangkan Dia ke atas diri-diri ataupun nafsu-nafsu kita sendiri. Setelah itu, barulah kita menjadi orang yang layak untuk diberikan kemenangan ke atas musuh-musuh kita, lantas menjadikan kita umat yang berkuasa di atas muka bumi.

Apakah kita sudah benar-benar memenangkan Allah swt dalam gerak kerja dan kerja buat kita selama ini? Atau kita masih belum memberi sangka baik sepenuhnya terhadap Allah swt? Masih ragu dan syak wasangka keatas Islam yang menjadi asas perjuangan ini sehingga Allah menangguhkan kemenangan di pihak kita.

Sebagai manusia kita ditaklifkan untuk membuat perancangan dan berusaha mewujudkan sebab-sebab kemenangan dalam diri para pejuang sebagaimana yang diajarkan oleh Allah kepada kita, seterusnya kita perlu serahkan kepada Allah dan mengharapkan Allah mengurniakan kepada kita kemenangan di dunia atau kita mendapat ganjaran keampunanNya di negeri akhirat. Barangsiapa yang mahukan syurga, maka hendaklah ia menjual dirinya kepada Allah.

Firman Allah swt mahfumNya :


“Dan di antara manusia ada Yang mengorbankan dirinya kerana mencari keredaan Allah semata-mata…”

(Surah al-Baqarah : ayat 207)

Suhaib ar-Rumi r.a. ketika mana dia telah meninggalkan harta dan rumahnya kepada kaum musyirikin di Mekah supaya dapat digantikan dengan keizinan untuk berhijrah, dia tidak meninggalkan kesemua yang menjadi miliknya itu melainkan kerana dia telah menjualkan dirinya kepada Allah demi mencari keredhaanNya. Lantas apabila berita itu sampai kepada Rasulullah s.a.w. baginda terus bersabda : “ Untunglah Suhaib ! Untunglah Suhaib!”.

Dalam pertembungan ini kita tidak boleh mundur dan lari meninggalkan perjuangan. Jangan ditanam sifat ragu didalam hati kerana ia akan merosakkan akidah perjuangan. Pilihan yang terhidang ialah samada menang ataupun syahid dimedan perjuangan yang semestinya menjadi idaman kerana mempertahankan dan memperjuangkan keyakinan.

Disamping itu jangan sekali-kali dilepaskan pergantungan kepada Tuhan kerana perjuangan ini adalah kerana keimanan kepada Allah swt. Mengingatkan Allah dalam perjuangan ini adalah untuk memperdalam keyakinan bahwa kita berada dipihak yang benar.



1 ulasan:

  1. transformasi besar UMNO

    (( Peringatan Terakhir )) - Saya Mahu Menang Tanpa Tanding

    -------

    "Kehancuran Generasi Baru - Bala besar untuk BN"


    PRU Ke-13 - Mohon ramai Adun Dan MP BN 'Mati'

    Media BN Media Porno - Wartawan2 BN B.ODOH dan T.OLOL T.OLOL

    Alat BN - Blogger-blogger BN hanya jadi Anjing..

    'Lubuk Emas' Terengganu dikhianati - Generasi muda dan generasi baru Terengganu adalah generasi paling BO.DOH ( dalam BN ) ...

    Penyalahgunaan kuasa, politik wang, akhbar porno, transformasi palsu, penghinaan akar umbi - UNDI BN UNDI HARAM

    ---------

    >>> Saya mahu menang tanpa bertanding semua jawatan dalam parti dalam pemilihan UMNO 2012 <<<


    * Saya akan bertanding Jawatan Presiden UMNO..

    * Saya akan bertanding Jawatan Timbalan Presiden UMNO..

    * Saya akan bertanding Jawatan Naib Presiden UMNO..

    * Saya akan bertanding Jawatan MT..

    * Saya akan bertanding Jawatan Ketua Pemuda UMNO Malaysia..

    * Jawatan Ketua Wanita dan Ketua Puteri UMNO dibubarkan...




    p/s: Saya mahu sapu bersih jawatan di atas... Siapa yang 'booking' jugak, 'pendek umur' dan mohon cepat 'mati' lepas PRU ke-13 ( termasuk yang bersubahat )..


    p/s: Aku memang ahli UMNO tapi dah tak berminat dan tak hingin langsung nak berjuang utk UMNO, generasi muda mahupun generasi baru ( jangan perasan wahai pemimpin2 BN yang B.ODOH dan T.OLOL )..








    --------

    Wartawan2 BN Bo.doh, P.uki.mak,si.al, but.oh. b.abi. anjing..
    ( Anak2 ko pun P.ukimak, sial, anjing macam Ko )..

    Pergi Mampus wartawan2 Porno BN..


    Babi Betul!

    Bodoh. Pukimak. Anak haram. sial. butoh. babi. anjing

    Triple fuck atas dahi kau

    Pantat mak kau la~

    Butuh Pak Hang!

    Pegi Mampos La Bodoh!

    Bapak Ulamak , Anak Pukimak


    Lu blah dr page gua skunk sblom kaki gua melekat kt muke lu~~

    Terima kasih sangat2 korang memang terbaekk!! Terharu aku~ huhuhuhu

    Lancau la lu

    tidak semua mat rempit jahat!!saya sokong mat rempit

    Saya suka berak sambil hisap rokok ~

    MaSUk AIr Lah KOU

    Sengal~

    P.ukimak hang !

    Pergi mampos lah kau s.ial

    KO Pehal P.ukimak

    BalasPadam