Rabu, Januari 30, 2013

20 TahunTanpa Air Bersih

PAS Kulai pernah menyiarkan berita ini dan tersebar di alam maya melalui blog, website dan facebook. Pelbagai komentar yang diberikan daripada pembaca di alam siber. Ada yang marah dan tak kurang juga yang memuji.

Baru-baru ini penulis dan Sdr. Mazlan Aliman berkunjung sekali lagi ke rumah En. Wahab untuk bertanya khabar. Lawatan kali kedua ini menyaksikan keluarga En Wahab berhadapan dengan masalah air yang sangat kritikal. Sungai yang menjadi sumber air kepada keluarga ini mengalami pencemaran yang teruk sekali dimana airnya berkeladak dan berwarna merah. Seminggu keluarga ini berulang alik kerumah anaknya untuk mendapatkan bekalan air bersih. Sabar sungguh En Wahab. Tak tahulah dah sampai mana tahap kesabaran beliau. Hanya tuhan saja yang tahu.

Masalah 9 buah keluarga di Kg. Pisang, Bukit Batu ini telah mendapat maklum balas daripada pihak SAJ. Jawapan standard iaitu sedang menanti peruntukkan daripada Kementerian Kemajuan Tanah dan Wilayah. Jawapan daripada pejabat daerah masih ditagih. Tindakan selanjutnya yang akan diambil ialah membawa kesembilan keluarga yang terbabit ini ke pejabat daerah untuk berunding terus dengan Pegawai Daerah bagi mendapatkan kata putus daripada mereka. Ianya akan diambil sebaik saja kami menerima jawapan bertulis daripada pejabat daerah. Hairan juga, penerima salinan surat telah memberikan jawapan tetapi sipenerima masih berdiam.


Kami sedang menunggu jawapan daripada Pejabat Daerah sebelum tindakan selanjutnya diambil......



Tiada ulasan:

Catat Ulasan