Selasa, November 20, 2012

Siasah Syar'iyah

Memahami Fekah Siasah merupakan satu keperluan bagi mereka yang menceburkan diri dalam siasah atau politik negara agar mereka tidak terpesong daripada matlamat perjuangan iaitu untuk meninggikan kalimah Allah diatas muka bumi, menegakkan Al-Quran dan As-Sunnah.

Omar Abdul Aziz dengan kemunculannya telah mengubah dunia yang huru-hara kepada kedamaian dan ketenteraman, sehingga penternak-penternak dipadang Sahara merasakan keamanan itu, dimana kambing-kambing mereka tidak lagi dibaham oleh singa dan serigala lapar.

Dizaman ini pula yang kuat membaham yang lemah, yang kuat dipertahankan sedang yang lemah terus dizalimi bak kata pepatah Arab ;
"Penternak biri-biri mempertahankan serigala, maka bagaimana jika penternak itu sendiri adalah serigala."

Dalam konteks hari ini, bukan hanya pemimpin itu mempertahankan 'serigala yang ganas dan buas' malah keganasan mereka seolah-olah dinafikan dan mereka tidak diambil tindakan terhadap apa jua yang dilakukan bahkan hakikatnya pemimpin itu sendiri merupakan serigala.

Terdapat segolongan manusia menyeru orang lain kepada kepentingan dirinya bukan kepada kepentingan jamaah yang dianggotainya, malah dengan kewujudannya dalam jemaah menyebabkan jamaah menjadi kucar-kacir dan tidak kukuh. Saidinna Othman pernah ditanya : "Adakah kami perlu bersama jamaah sekalipun jamaah bersepakat untuk membunuhmu?" Jawab Saidinna Othman : "Hendaklah kamu bersama jamaah". Begitulah jawapan seorang Khalifah Nubuwwah atau Khalifah Rashidah atau pemimpin yang menjadi pengganti Nabi s.a.w.

Itulah matlamat asal perjuangan sebagaimana yang disebut oleh Al-Mawardi dalam Ahkam Sultaniah :
"Kepimpinan dilantik untuk menggantikan kenabian didalam menjaga agama dan memerintah dunia dengan agama".

Mana-mana pemimpin yang dipilih dalam mesyuarat samada untuk jawatan pengerusi, timbalan, ahli jawatankuasa, penasihat atau sesiapa yang menjadi penggerak dalam jemaah yang kelihatan terkeluar daripada matlamat asal perjuangan maka hendaklah disingkirkan.

Petikan buku : Siasah Syar'iyah
Al-Fadhil Ustaz Md. Lotfi Arifin


Tiada ulasan:

Catat Ulasan