Rabu, November 07, 2012

Cerita Dato Tamrin semasa konvensyen PAS Johor.

Penulis bersama beberapa rakan daripada PAS Kawasan Kulai telah berkesempatan untuk hadir di Konvensyen PAS Negeri Johor yang telah di adakan di Dewan Bustanul Ariffin di Parit Bisu Batu Pahat pada 11 Nov 2012 yang lalu. Satu jumlah kehadiran yang diluar jangkaan penganjur kerana mereka hanya mensasarkan sekitar 500 orang sahaja. Tetapi jangkaan itu ternyata meleset apabila angka kehadiran pada kali ini mencecah 750 orang. Bagi Johor yang terkenal sebagai tempat tumpahnya darah UMNO, angka itu dianggap besar walaupun jika dibandingkan dengan kehadiran perwakilan di negeri-negeri tradisi PAS yang jauh lebih hebat. Apalah sangat dengan 750 tu. Khabarnya perwakilan mesyuarat agung PAS Kawasan di Kedah lebih dari itu.

Kita tinggalkan soal angka. Apa yang penulis lihat ialah semangat untuk bekerja yang ditunjukkan kali ini jauh berbeza dengan PRU-PRU sebelumnya. Rata-rata yang datang dengan satu semangat untuk menumbangkan UMNO di Johor. Mood seperti ini tidak kelihatan sebelum ini. Walaupun semangatnya ada dan membara, tetapi kali ini pekikan perjuangan itu sudah mula bergema. Masing-masing sudah tidak sabar untuk turun kemedan perjuangan. Satu suasana yang pernah dilihat ketika era reformasi pada tahun 1999 tetapi gelombangnya kali ini lebih hebat. Ditambah lagi dengan kehadiran beberapa tokoh UMNO yang selama ini berjuang menentang perjuangan PAS, yang kini telah berhijrah dan memilih untuk berjuang menentang parti yang selama ini menjadi tulang belakang mereka seperti Dato' Tamrin Tun Ghaffar, Dato Seri Rahman Maidin dan kehadiran tanpa diduga oleh Dato Abd Rahman Yunus yang masih menjadi AJK UMNO Bahagian Labis.

Dato' Tamrin yang telah pun menyertai PAS, ketika membentangkan kertas kerja di konvensyen tersebut, sempat berjenaka apabila mendapat tahu Ahli Parlimen Pontian, Dato' Ahmad Maslan merasmikan sebatang jalan di kawasan parlimen beliau. Lucunya, jalan tersebut telahpun siap 15 tahun dahulu. "Diketika ini jika tuan-tuan dan puan-puan ada reban ayam yang hendak dirasmikan, sila hubungi wakil rakyat tuan-tuan. Pasti dia akan datang dan memberi sumbangan", ujarnya.

Inilah perangai wakil rakyat UMNO yang tidak berubah sejak dari dulu. Oleh kerana mereka tidak berubah, maka menjadi tanggung jawab kita untuk mengubah mereka. Inilah mesej jelas yang disampaikan oleh mantan Pengerusi MARA ini.

Banyak lagi yang disampaikan untuk kita kongsikan bersama. Oleh kerana masa yang ada amat terhad dengan tugasan lain ( ini pun mencuri-curi masa ), insya'allah penulis akan cuba sampaikan dalam pojokan ini agar dapat kita sebarkan kepada rakan UMNO yang masih terbelenggu dengan fahaman lama mereka. Mudah-mudahan mereka mendapat hidayah daripada Allah swt. AMIN.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan