Khamis, Disember 24, 2009

Kearah Negara BTN?

Ketika Shamsul Iskandar Mohd Akil dari Angkatan Muda Keadilan berpidato di Konvensyen Pakatan Rakyat pertama di Dewan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) pada 19 Disember 2009 yang lalu, satu unkapan yang mengejutkan sidang hadirin bahkan para pimpinan Pakatan Rakyat diatas pentas ialah apabila beliau menyeru para hadirin agar melaksanakan BTN dengan secepat mungkin bagi menyelamatkan Malaysia.

Penulis dapat menyaksikan raut wajah Dato' Seri Anwar Ibrahim yang ternyata terkejut dengan ungkapan tersebut. Kemudian suasana bertukar menjadi lucu apabila Shamsul menjelaskan bahwa BTN yang beliau maksudkan itu sebenarnya ialah negara BEBAS TANPA NAJIB.
Oooo....lega rasanya. Betul-betul menggemparkan seisi dewan. Penulis memang menentang BTN dan modul yang terkandung didalamnya kerana sifat perkaumannya dan memburuk-burukkan pembangkang terutama DSAI. Doktrin yang diasak kedalam minda peserta kursus ialah seolah-olah Malaysia hanya boleh ditadbir oleh UMNO dan Barisan Nasional. Fahaman 'kurafat' kuno pimpinan UMNO seperti yang sering di sumbang sarankan oleh Almarhum Dato' Fadhil Noor dihampir setiap ceramah beliau.

Begitulah suasana konvensyen yang penuh dengan pidato-pidato yang membakar semangat pendengarnya. Pelbagai pendedahan yang dibuat mengenai kepincangan tadbir-urus sang pemerintah. Pembentang pula terdiri dari mereka yang sangat tinggi nilai intergirti dan intelektualiti disamping berketerampilan. Kalau nak dibandingkan dengan pidato pimpinan UMNO, bak kata pepatah Melayu :'Jauh Panggang Dari Api'. Mutu bahasan yang penulis amati langsung tidak berbau emosi bahkan penuh dengan fakta-fakta dan etika politik yang tinggi. Penulis sedikit pun tidak ketinggalan mengikuti perbahasan yang berlangsung walaupun agak penat kerana terpaksa bangkit seawal 4 pagi bagi menyertai konvensyen. Tetapi ternyata berbaloi.

Kalau barisan pimpinan ini diberi peluang oleh rakyat untuk mentadbir negara pada pilihanraya akan datang, penulis optimis bahwa Malaysia mampu diselamatkan dan rakyatnya akan menikmati erti kemakmuran yang sebenar. Melihatkan kepimpinan muda PAS, DAP dan PKR melontarkan idea-idea bernas mereka membuktikan bahwa mereka ikhlas untuk mentadbir negara jauh dari fahaman sempit perkauman seperti yang nyalakan oleh UMNO. Islam yang menjadi asas perjuangan PAS ternyata diterima oleh rakan-rakan dalam Pakatan. Saranan Tuan Guru Dato' Seri Abd Hadi Awang agar jangan melihat Islam yang dipamirkan oleh UMNO, mendapat tepukan dari semua hadirin.

Seorang wakil rakyat muda dari DAP, YB Hanna Yeoh (yang secara kebetulan duduk dibelakang penulis) telah melahirkan kekagumannya melihat wakil rakyat dari PAS sanggup datang ke gereja untuk berdialog dengan masyarakat kristian. Peristiwa ini benar-benar telah menyerlahkan dasar universal Islam yang menghormati agama dan penganutnya sekali gus mampu memadamkan perasaan 'Islamopobhia' dikalangan non-muslim yang sengaja dimainkan oleh para musuh Islam. Beliau telah mengucapkan sekalung tahniah kepada YB Khalid dan YB Rodziah yang telah membela masyarakat Hindu.

Seperti yang diungkapkan oleh Dato' Zaid Ibrahim sebagai pembahas terakhir, kini adalah masa buat Pakatan Rakyat. Lima puluh tahun akan datang bukan lagi untuk Barisan Nasional yang sekarang ini dilanda dengan pelbagai kemelut dan pekung yang semakin membusuk. Kata-kata 'tidur sebantal tetapi mimpi lain-lain' bukan lagi satu lelucon. Dewan MBSA pada tanggal 19 Disember 2009 telah menyaksikan YB Karpal Singh duduk di apit oleh dua orang Tok Guru iaitu Tok Guru Nik Aziz dan Tok Guru Hadi Awang. Tok Guru Nik Aziz sempat bersenda dengan kata-kata : " Hamba lihat dada Karpal ada lambang bulan hari ni" yang disambut dengan gelak sorakkan hadirin.

Tepatlah kata-kata sdr Shamsul agar kita kena mempercepatkan proses BTN bagi menyelamatkan Malaysia.

Ayuh Kita Bangkit Meyuarakan Aspirasi Rakyat Kearah Malaysia Yang Lebih Cemerlang!

BERPADU-BERUBAH-BERKAT.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan