Selasa, Disember 08, 2009

Goods and Services Tax (GST)

GST adalah singkatan kepada 'Goods and Services Tax' atau dalam Bahasa Melayunya disebut "Cukai Barangan dan Perkhidmatan". Banyak lagi tafsiran yang diberi kepada huruf potong ini seperti 'Golongan Susah Tertindas', 'Go Squeeze Them' dan pelbagai lagi tafsiran boleh dilakukan. Pendekata ikut suka kitalah, apa yang nak kita namakan.

Utusan Malaysia on line bertarikh 27 Nov 2009 bertajuk 'GST pada 4%' dan disusuli pada 4 Dis 2009 dengan tajuk 'GST Tidak Bebankan Rakyat' telah melaporkan hasrat kerajaan untuk melaksanakannya pada tahun 2010. Bacaan pertama akan dilakukan pada sessi akhir parlimen tahun 2009, manakala bacaan kedua akan dibentangkan pada sidang parlimen sessi Mac 2010.

Kerajaan akan memperolehi RM1 Billion setahun hasil dari GST yang bakal dilaksanakan. A Kadir Jasin dalam blognya ketika mengulas kenyataan Menteri Kewangan Kedua, Ahmad Husni Hanadzlah sebagai berkata "kerajaan telah menjalankan kajian yang agak lama dan komprehensif mengenai pelaksanaan GST"; tidak berhasrat untuk berbahas mengenai semantik dengannya tetapi mempersoalkan kata-kata 'kajian yang agak lama dan komprehensif'.

Mengapa agak lama dan agak menyeluruh? Mengapa tidak lama dan menyeluruh? Bagi cadangan yang sangat penting seperti GST ini, kerajaan tidak boleh main agak-agak. Bagi beliau apa juga cukai yang diperkenalkan, ia tetap akan membebankan rakyat.

GST atau dalam bahasa penuhnya 'Goods and Services Tax' atau loghat Melayunya 'Cukai Barangan dan Perkidmatan' adalah sejenis cukai dimana apa sahaja barang dan perkidmatan yang digunakan oleh pengguna mengandungi elemen cukai. Sebab itulah juga ia dikenali sebagai 'cukai penggunaan' atau 'consumption tax'. Dalam erti kata lain asasnya jauh lebih luas daripada cukai jualan dan cukai perkidmatan yang ada sekarang.

Pengguna apabila membelanjakan wang untuk membeli barangan akan dikenakan cukai. Dengan pendapatan yang tidak meningkat sambil terus dibebani dangan kenaikkan harga bahan bakar, tol, barangan keperluan, kadar inflasi dsb, kini rakyat Malaysia dibebani pula dengan GST.

Ada benarnya apabila kedapatan mereka yang berteori bahwa rakyat sebenarnya akan membayar 3 kali ganda daripada cukai GST yang dikenakan, walaupun kerajaan mendakwa tidak akan membebankan rakyat dengan kadar 4 % sahaja. Logiknya ialah, apabila satu barangan yang dikeluarkan oleh syarikat pengeluar, ia akan melalui dua aliran pasaran iaitu pemborong dan peruncit. Sekiranya bagi setiap satu aliran pasaran yang dilalui akan dikenakan 4% cukai GST, bermakna barangan tersebut akan sampai ke pengguna pada kadar 12% cukai GST.

Contohnya : apabila satu produk yang dikeluarkan bernilai RM10.00; kadar 4% akan dikenakan kepada pemborong menjadikan nilainya RM10.40; 4% lagi akan dikenakan apabila produk tersebut tiba kepada peruncit menjadikan nilai meningkat kepada RM10.82; akhirnya apabila ia sampai ke tangan pengguna, nilainya meningkat keparas RM11.70 berserta kadar GST 4% yang dikenakan. Ini belum diambil kira kadar keuntungan yang diambil bagi setiap aliran pasaran yang dilalui.

Ahli Parlimen Machang, Saifuddin Nasution berkata : "Pakatan Rakyat amat prihatin terhadap cadangan ini dan menubuhkan 'pasukan petugas pemantau GST' yang dianggotai 3 wakil dari setiap parti. Pasukan ini akan mengkaji akta sedia ada yang berkaitan serta cadangan rang undang-undang berkenaan. Ia juga bertujuan untuk memformulasikan pelan tindakan jangka pendek dan jangka panjang". Pasukan ini kelak akan menyedia dan melengkapkan pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat dalam isu GST selain menjalankan sessi sumbang saran dengan rakyat serta memberi kefahaman secara menyeluruh terhadap kesan GST.

Menurut Dr. Dzulkifli Ahmad yang merupakan salah seorang daripada pasukan pemantau dari Parti PAS, GST yang akan menggantikan cukai jualan dan perkhidmatan ini akan memberi kesan yang parah kepada rakyat khususnya kepada mereka yang berpendapatan rendah.

"Pada pandangan dan telahan kami, pengenalan GST ini akan meninggalkan kesan-kesan dan impak yang parah khususnya kepada golongan berpendapatan rendah. Kami mahu membawa isu ini sebagai isu yang cukup penting kerana persoalan bagaimana ia akan meninggalkan impak kepada rakyat bukan hanya isu politik tetapi sekali gus akan menjejaskan kehidupan rakyat yang sudah terbeban dengan pelbagai cukai dan penarikkan semula subsidi" tegasnya.

GST akan dilaksanakan 18 bulan selepas bacaan kedua.
Inilah amalan 'Tradisi Membela Rakyat' UMNO/BN.

Perlukan anda terus memberi undi kepada mereka. Fikir-fikirkan lah.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan