Khamis, Julai 16, 2009

UMNO tersungkur lagi.



Setelah segala perit jerih dilakukan, menabur pelbagai janji-janji manis (seperti lagu Aisyah 'Janji Manismu' yang popular sedikit masa dulu), berkampungnya semua pak menteri kecuali Menteri Perdananya, menjadikan 'anak emas', membina jambatan, menjadikan kawasan 'agro-metropolitan' (yang orang kampung pun tak tahu apa benda alahnya) serta duit dalam bentuk wang saku, wang habuan, wang saguhati, wang sana-wang sini dan macam-macam lagi sogokan dan habuan yang tak mampu nak fikir dan tulis, tetapi akhirnya UMNO tersungkur lagi. Buat kali ke6, dunia menyaksikan parti yang memerintah Malaysia ditolak oleh rakyat secara berurutan.

Penulis ada menjalankan tugas rasmi dikawasan Lata Rek yang terletak dalam DUN Manek Urai samada melalui jalan utama Kuala Krai - Gua Musang atau melalui Guchil, sepanjang perjalanan menuju ke Lata Rek itu, kenderaan yang berselisih boleh dikira. Apabila Timbalan Menteri Perdana mengumumkan hendak membina sebuah jambatan bernilai RM7 juta bagi menghubungkan Manek Urai lama dengan Manek Urai Baru, penulis bingung memikirkan apa rasionalnya penduduk Manek Urai diberi jambatan semahal itu sedangkan kenderaan yang bakal menggunakannya boleh dikira. Agaknya inilah yang dikatakan sebagai 'anak emas'. Kalaulah jambatan semahal itu dibina di Kota Bharu merentasi Sungai Kelantan yang terletaknya Pasaraya Tesco di pinggirnya, maka rasionallah pembinaan tersebut.

Dengan kepadatan penduduk sekitar 15 atau 16 ribu orang (termasuk yang belum berdaftar sebagai pengundi), menabur janji untuk menjadikan Manek Urai sebagai Kota Agro-Metropolitan, ini satu lagi insiden yang melucukan. Angan-angan ini sudah melampaui angan-angan Mat Jenin. Kalau Mat Jenin masih hidup, mungkin dia akan jatuh pengsan ataupun diserang 'stroke' akibat terkejut kerana ada orang yang angan-angannya lebih teruk dari beliau. Penulis amat simpati sekali dengan pak-pak menteri dan mak-mak menteri UMNO/BN yang amat nyata sekali ketandusan idea untuk menagih simpati rakyat agar jangan menolak mereka. Nampaknya pemimpin UMNO/BN dah tak tahu nak cakap macamana lagi. "Kalah dah 5 kali, takkan nak kalah lagi. Dulu kalah sebab terdapat peratusan pengundi bukan Melayu yang agak tinggi. Kali ni 95% pengundinya adalah Melayu. Orang Melayu masih menyokong kita" Itulah bisik-bisik UMNO tegar. Bukankah eluk dibina lebuhraya bertingkat di Manek Urai supaya senang penduduknya berurusan kesana kemari. Bagi meringankan beban rakyat kenakan tol kemudian tuntut dengan Menteri Kerja Raya. Barulah rakyat didahulukan. Golongan koperat dijaga dalam masa yang sama rakyat terbela.

Sekali lagi kita menyaksikan UMNO terburai dan kali ini di Manek Urai. "Macam-macam dah janji dan bagi, undi tak bagi jugak" rungutan sang petugas. "Takpe kali ni dia orang menang 65 undi aje, ini bermakna undi kita meningkat. Dah ramai yang undi kita balik" bisik kawan sepermainan bagi menyedapkan hati. Kalau dikatakan UMNO buta sejarah atau tak baca sejarah ternyata ianya benar. Kalau dikatakan Melayu UMNO mudah lupa, lagi benar. Pilihanraya Umum 2004, UMNO menang di Manek Urai hanya dengan kelebihan 53 undi sahaja. Kalau hendak berbicara soal angka, PAS masih mengatasi angka yang diperolehi UMNO. Banyak mana angka yang diperolehi, PAS tetap menang dan UMNO kalah lagi. Itu hakikat sebenar. Kalau hendak diambil kira kempen yang dijalankan oleh jentera UMNO dan kerajaan, sepatutnya UMNO menang besar.

Penulis bersetuju dengan pendapat Naib Presiden PAS YB Dato' Mahfuz Omar ketika berceramah di Felda Bukit Ramun pada 15 Jul 09 lalu, yang mengatakan bahwa peralihan undi dari kalangan golongan muda adalah fenomena sementara. Minda mereka dikuasai dengan lambakkan sogokan dan habuan serta pujukan yang mengatakan kerajaan negeri tidak akan bertukar dan Tok Guru masih menjadi Menteri Besar walaupun Manek Urai dimenangi oleh UMNO. Mereka mahu menyaksikan perubahan yang dijanjikan oleh UMNO/BN. Malangnya ia tidak menjadi realiti akibat kedapatan mereka yang terus istiqamah dalam mempertahankan pemerintahan Islam di Kelantan. Kini terbukti bahwa janji-janji yang ditabur adalah janji-janji pilihanraya apabila kenyataan yang dikeluarkan oleh sang penguasa mengatakan segala janji tidak dapat ditunaikan akibat kekalahan yang diterima. Itulah UMNO : Dulu-Kini-Selamanya ; berjanji dusta. Rakyat sudah muak dengan mainan taktik lapuk dan usang mereka. Penulis yakin dengan momentum yang ditunjukkan, apajua pilihanraya samada kecil atau besar, UMNO akan terus diajar oleh rakyat.

Semoga lonjakkan ini akan terus menghantui UMNO/BN sehingga PRU ke13 akan datang dan mudah-mudahan Allah swt memperkenankan doa para pejuang Islam untuk menyaksikan UMNO/BN dikuburkan di bumi Malaysia. TAKBIR!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan