Isnin, Julai 20, 2009

7 Wasiat Rasulullah s.a.w.

Kebanyakkan orang sanggup mengorbankan kebenaran dan kejujuran walaupun jelas ia adalah haram, bidaah, kemungkaran, syirik, maka janganlah kita takut untuk menerangkannya.

1. Mencintai orang miskin.
Islam menganjurkan umatnya agar merendah diri terhadap orang-orang miskin, menolong dan membantu kesusahan mereka. Demikianlah yang dicontohkan kepada para sahabat, diantaranya Umar al-Khattab yang terkenal dengan mesra rakyat, Khalifah Abu Bakar yang terkenal dengan sedekah 'pikulannya' dan Uthman bin Affan dengan sikap dermawannya.

Cintailah dan kasihanilah orang-orang miskin, kerana hidup mereka sengsara, diabaikan masyarakat dan tidak mendapat perhatian. Orang yang mencintai fuqara' dan masakin dari kaum muslimin, terutama mereka yang mendirikan solat dan taat kepada Allah swt maka mereka akan dibela di dunia dan di akhirat.

Sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud :
"Barangsiapa yang menghilangkan kesusahan dunia dari seorang Muslim, Allah akan menghilangkan darinya satu kesusahan dihari akhirat. Dan barangsiapa yang memudahkan kesulitan orang yang dibebani hutang, Allah akan memudahkan baginya didunia dan diakhirat" (Riwayat Muslim).
Sabda baginda lagi :
"Orang yang membiayai kehidupan para janda dan orang-orang miskin bagaikan orang yang berjihad fi sabilillah" (Riwayat Bukhari).

2. Melihat orang yang lebih rendah kedudukannya dalam hal material dunia.
Rasulullah s.a.w. memerintahkan kita agar melihat orang-orang yang berada dibawah kita dalam masalah dunia dan mata pencarian. Tujuannya tiada lain agar kita bersyukur dengan nikmat Allah yang ada. Selalu qonaah (merasa cukup dengan apa yang Allah kuniakan kepada kita), tidak serakah, tidak pula iri hati dan dengki dengan kenikmatan orang lain.

Memang rata-rata penyakit manusia selalu melihat kepada hal harta, kedudukan dan jawatan. Selagi manusia hidup ia akan sentiasa berasa kurang.
"Lihatlah kepada orang yang berada dibawahmu dan janganlah melihat orang yang berada diatasmu, kerana hal demikian lebih patut agar kalian tidak meremehkan nikmat Allah yang telah diberikan kepadamu.... (Muttafaqun alaihi).

Sebaliknya dalam masalah agama, ibadah dan ketaqwaan seharusnya kita melihat orang-orang yang berada diatas kita, iaitu para Nabi, sahabat, orang-orang jujur, para syuhada', para ulama' dan salafus soleh.

3. Menyambung silaturrahin kepada kaum kerabat.
Silaturrahim adalah ungkapan mengenai berbuat baik kepada kaum kerebat kerana hubungan nasab (keturunan) atau perkhawinan, samada kepada ibubapa, kakak, adik, pakcik yang masih mempunyai hubungan kekeluargaan. Berbuat baik, menyayangi, lemah lembut, memerhati dan membantu mereka.

Dengan silaturrahin Allah swt memberikan banyak manfaat. Antaranya menjalankan perintah Allah dan RasulNya, secara tidak langsung akan menumbuhkan sikap saling membantu dan mengetahui keadaan masing-masing. Silaturrahim pula akan memberikan kelapangan rezeki dan umur yang panjang. Sebaliknya bagi yang mengabaikan silaturrahim, Allah sempitkan hartanya dan tidak memberi berkat umurnya, bahkan Allah tidak akan masukkan ke dalam syurga.

Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud :
"Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhir, hendaklah ia menyambung tali silaturrahim" (Riwayat bukhari).

4. Memperbanyak ucapan 'La haula walaa quwwata illa billah'.
Rasulullah s.a.w. memerintahkan memperbanyakkan ucapan 'La haula walaa quwwata illa billah' agar kita terlepas dari berasa tidak mampu. Kita serahkan semuanya kepada Allah. Makna kalimat ini juga sebagai tawakkal, hanya kepada Allah kita menyembah dan hanya kepadaNya kita memohon pertolongan.

Pada hakikatnya, seornag hamba tidak memilki daya upaya apapun kecuali dengan pertolongan dari Allah. Seorang penuntut tidak boleh menghadiri majlis ilmu tanpa pertolongan dari Allah. Demikian juga seorang guru tidak mungkin boleh mengajarkan ilmu yang menafaat kepada muridnya melainkan dengan pertolongan Allah swt.

Nabi s.a.w. bersabda : "Ya Abdullah bin Qais, mahukah aku tunjukkan kepadamu atas perbendaharaan dari perbendaharaan syurga? Iaitu 'La haula walaa quwwata illa billah' (Hadis Muttafaqun 'alaih)

5. Berani mengatakan kebenaran walaupun pahit.
Kebanyakkan orang sanggup mengorbankan kebenaran dan kejujuran walaupun jelas ia adalah haram, bidaah, kemungkaran, syirik, maka janganlah kita takut untuk menerangkannya. Sesungguhnya jihad yang paling utama ialah menyatakan kalimah kebenaran (haq) kepada pemerintah yang zalim. Bukan dengan cara membuka aib mereka di mimbar-mimbar, demonstrasi atau provokasi.

"Barangsiapa yang ingin menasihati pemerintah, jangan dilakukan secara terang-terangan. Hendaklah dipegang tangannya lalu menyendiri dengannya. Jika pemerintah itu mahu mendengar dan menerima nasihat itu, maka itu adalah terbaik. Dan jika pemerintah itu enggan, maka ia telah melaksanakan kewajipan amanah yang dibebankan kepadanya" (Riwayat Ahmad)

6. Tidak takut celaan dalam berdakwah.
Betapa berat risiko dakwah yang Rasulullah s.a.w. dan para sahabat alami. Mereka menderita kerana menghadapi celaan, ejekan, fitnah dan boikot selain dilemparkan dengan kata-kata kesat, diserang dan dibunuh.

Manusia yang sakit hatinya kadang-kadang tidak mahu menerima dengan penjelasan dakwah, maka para pendakwah harus bersabar dalam penyampaian ilmu dengan cara berhikmah. Jika daei mendapat tentangan dan cercaan, jangan cepat berputus asa. Maka para penyeru tauhid, penyeru kebenaran jangan berhenti hanya disebabkan dicerca.

"Orang-orang yang menyampaikan risalah-risalah Allah, mereka takut kepada-Nya dan tidak berasa takut dengan sesiapa selain Allah. Dan cukuplah Allah sebagai pembuat perhitungan" (al-Ahzab; 33:39)

7. Tidak suka meminta-minta sesuatu kepada orang lain.
Orang yag dicintai Allah, rasul dan manusia adalah mereka yang tidak meminta-minta. Orang Muslim harus berusaha makan dari hasil jerit payah tangannya sendiri. Orang Muslim harus berusaha memenuhi matlamat hidupnya sendiri dan tidak boleh selalu mengharapkan belas kasihan daripada orang lain.

"Sesungguhnya, seseorang dari kamu mengambil tali, lalu membawa seikat kayu, kemudiannya menjualnya, sehingga dengannya Allah menjaga kehormatannya. Itu lebih baik baginya daripada meminta-minta kepada manusia" (Riwayat Bukhari)

Petikan : Majalah I Julai 2009.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan