Rabu, September 23, 2009

Menghargai Kesihatan Dengan Aktiviti Makruf.

Rasulullah s.a.w. menyatakan bahwa ada kalangan umatnya yang tidak melakukan sebarang usaha apabila sakit, samada sakitnya itu tidak menjejaskan pergerakannya untuk melakukan sesuatu atau sakit yang membawa ke peringkat mufsidan iaitu sakit yang melumpuhkan seluruh hidupnya.

Kesihatan adalah sesuatu yang amat bernilai. Lantaran itu ia mesti dihargai dengan menjaga dan mengawasinya daripada sebarang anasir yang boleh menjejaskan. Kesihatan sebenarnya adalah nikmat Allah swt yang wajib disyukuri kerana kemungkinan anugerah itu tidak kekal terutamanya pada usia tua. Ketika itu, daya tahan untuk melawan penyakit semakin tidak bermaya dan sendi urat ototnya semakin lemah.

Wajarlah kesihatan itu dihargai. Penghargaan sebenar terhadap kesihatan ialah dengan menggunakan semaksimum mungkin masa sihat bagi melaksanakan tugas sebagai hamba Allah swt dengan melakukan ibadah dan kegiatan makruf yang lain. Pada masa sihat, terutamanya ketika usia muda perlulah kita membiasakan diri dengan ketekunan dan kerajinan dalam melakukan sebarang amalan, umpamanya solat serta mengikis sifat malas dan bertangguh-tanguh. Ini kerana apabila usia meningkat tua, seluruh sendi sudah terasa lenguh, mungkin sifat rajin dan tekun akan terjejas, akhirnya sifat malas yang menjelma.

Bagi sesetengah golongan solihin, ada kalanya waktu sakit merupakan saat-saat yang paling subur untuk melakukan ibadat kerana mereka merasakan sakit itu adalah amaran dari Allah swt. Lantaran itu, dia bersyukur kerana Allah masih sudi memberikan peringatan terhadap dirinya, lalu dia terasa bahwa Allah swt amat menyayanginya.

Pada saat sedemikian, dia tidak mempedulikan kesakitan yang ditanggungnya tetapi apa yang perlu baginya adalah melakukan ibadah sekhusyuk dan sedaya mungkin menjelang ajal yang dirasakan semakin hampir. Sebaliknya bagi orang awam, jika dalam keadaan sihat tiada kesugguhan melakukan amal ibadah, apakah yang boleh diharapkan ketika tubuh badan sedang sakit? Yang pasti, sifat malas kian menguasai diri, ibadah yang fardu banyak tertinggal atas alasan tidak sihat.

Oleh yang demikian, apa yang wajar dilakukan ialah menghargai anugerah Allah swt dalam hal kesihatan itu dengan menggunakan kesempatan itu sepenuhnya untuk melakukan apa-apa sahaja kegiatan amal ibadah yang boleh memberikan kebaikan buat dirinya, samada di dunia, lebih-lebih lagi untuk kepentingan di akhirat.

Rasulullah s.a.w. seterusnya memberikan amaraan terhadap mereka yang tidak melakukan sebarang usaha untuk mengisi waktu sihat. Tiadalah yang dinanti melainkan hari tua yang penuh dengan keuzuran. Ramai orang yang berlengah untuk melakukan suruhan ibadah dengan berbagai-bagai alasan. Beribadah semasa muda tidak khusyuk, sudah tua nanti suasana akan tenang, ketika itulah kononnya saat yang paling sesuai untuk bertekun dalam ibadah. Alasan itu tidak munasabah kerana pada masa muda, ketika anggota masih kuat dan sihat pun mereka tidak melakukannya, sebaliknyalah pula pada hari tua yang lebih sukar untuk melaksanakan sesuatu lantaran dirinya tidak terdidik kearah tersebut.

Akhirnya datanglah suatu detik yang tidak diduga, iaitu kematian yang datang secara tiba-tiba. Kematian demikian memungkinkan pelbagai perkara terbengkalai, tidak mungkin dapat diselesaikan selepas saat kematiannya. Mungkin banyak hutang piutang yang belum dijelaskan, tiada wasiat bertulis yang mencatatkan segala butir terperinci mengenainya. Dengan demikian adalah mustahil bagi siwaris dapat mengambil tanggung jawab bagi menjelaskan hutang-hutang itu. Akibatnya selama mana hutang itu tidak tertunai, maka selama itulah tidak akan ada peluang untuknya masuk ke syurga.

Oleh itu Rasulullah s.a.w. sering memberikan ingatan agar setiap orang sentiasa memperbaharui surat wasiatnya dalam tempoh tiga hari. Adalah dianggap cuai jika mereka tidak memperbaharuinya kerana mungkin mereka akan tercicir daripada memasukkan fakta-fakta baru ke dalam wasiat, khususnya mengenai hutang, samada hutang dengan Allah swt atau hutang sesama manusia.

Petikan Buku Nota Kepada Diri oleh Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan