Khamis, September 10, 2009

Kekayaan Orang Yang Ingkar Hanyalah Istidraj.

Ada berbagai cara Allah swt mengurniakan kekayaan dunia kepada hamba Nya. Ada kalanya pemberian itu dalam bentuk kemuliaan, tidak kurang pula pemberian Allah swt bertujuan sebagai penghinaan terhadap hamba Nya.

Utbah bin Amir r.a. menceritajan pada suatu hari dia mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda :"Apabila kamu melihat Tuhan mengurniakan kekayaan dunia kepada orang yang asi (ahli maksiat), sesungguhnya yang demikian itu merupakan istidraj daripada Allah swt. Ketika mereka lupa akan ajaran dan peringatan-peringatan, Allah membukan bagi mereka segala pintu kesenangan dunia, tetapi pada saat mereka gembira dengan kekayaan itu, tiba-tiba Allah swt merentap segalanya dengan serta-merta. Hadis tersebut merupakan peringatan kepada kita bahwa kekayaan dan pangkat kedudukan yang dikurniakan oleh Tuhan kepada ahli maksiat yang tidak taat kepada suruhan serta melanggar larangan Nya hanyalah istidraj. Juteru, janganlah kita keliru.

Istidraj bererti suatu pemberian yang tidak direstui Nya atau ibarat umpan yang diletakkan didalam perangkap dengan tujuan memerangkap haiwan yang jahat. Haiwan yang terpdaya dengan umpan akhirnya terperangkap ketika sedang ghairah hendak menikmati makanan yang dijadikan umpan itu.

Dalam hal ini timbul satu pertanyaan, kenapakah manusia diumpan sedemikian rupa dengan kekayaan dan kesenangan dunia, tidakkah ada cara lain untuk Tuhan memperbaiki manusia selain dengan cara istidraj atau umpan itu? Sekiranya kita mengumpan musang atau tikus untuk diperangkap, memanglah munasbah kerana haiwan itu merosakkan harta benda. Sesungguhnya Allah swt tidak melakukan aniaya terhadap hamba Nya dengan cara memberi mereka umpan dan sebagainya, kerana Dia bersifat Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Sebaliknya manusia itu sendiri yang tidak menyayangi, malah menzalimi diri mereka sendiri.

Meskipun Allah mengutus para Rasul untuk menyampaikan hidayah Nya, telah dilahirkan para ulama' untuk menyambung nasihat para Rasul tersebut. Mereka kemudiannya dibantu ibu-bapa yang menjalankan peranan untuk mendidik anak-anak mereka agar patuh kepada ajaran Islam, sementara masjid dan surau bercambah bagi menyemarakkan kerja-kerja ibadah.

Setelah berbagai cara disediakan bagi melengkapkan usaha seseorang untuk membentuk diri mereka menjadi manusia yang baik, tetapi ramai yang tidak memenafaatkannya. Justeru manusia sebegini telah menjerumuskan dirinya sendiri kedalam kebinasaan. Firman Allah swt yang bermaksud :

"Allah tidak menganiayakan mereka, sebaliknya merekalah yang telah menganiaya diri mereka sendiri". (Ali Imran : 117).

Firman Allah lagi yang bermaksud:

"Tatkala mereka melupakan peringatan yang telah diberikan kepada mereka. Kami pun membuka semua pintu kesenangan untuk mereka; sehingga apabila mereka gembira dengan apa yang telah diberikan kepada mereka, Kami seksa mereka dengan sekonyong-konyong, maka ketika itu mereka terdiam berputus asa". (Al-An'am : 44).

Segala-galanya terjadi apabila manusia tidak menghiraukan hidayah dan melupakan ajaran dan peringatan yang didatangkan kepada mereka. Lantas Allah swt mendatangkan istidraj dengan membuka segala pintu kesenangan untuk mereka. Akan tetapi ketika mereka ketawa kegembiraan akibat dilimpahi kesenangan harta benda, pangkat dan pengaruh, dalam kealpaan itulah Allah swt mencabut kembali segala kesenangan dengan tiba-tiba sehingga mereka tercengang-cengang dilanda kekecewaan kerana kehilangan segala-galanya dalam sekelip mata. Tuhan menarik kesenangan itu samada dengan mematikannya dengan serta merta ataupun dilenyapkan terus segala kesenangan itu dengan malapetaka seperti yang dialami oleh Qarun.

Oleh itu jika kita melihat orang mendapat kekayaan dunia sehingga bergelar jutawan dan sebagainya, janganlah terdorong hati hingga terbit keinginan untuk mendapat kekayaan dan pangkat kedudukan seperti itu, sehingga terlalu kecewa jika tidak memperolehinya. Adalah menjadi sebahagian kaedah Tuhan untuk melimpahkan kesenangan yang menjadi idaman manusia kepada mereka yang melupakan ajaran Nya. Ia adalah peluang terakhir yang berupa istidraj. Jika mereka inginkan harta sehingga ketahap menguasai ekonomi sesebuah negara, Tuhan akan berikan kunci perbendaharaan; dan sekiranya mereka inginkan kekuasaan agar segala-galanya berada didalam tangan mereka, maka Tuhan juga pasti menunaikan janji Nya untuk membuka segala pintu kesenangan untuk mereka.

Oleh yang demikian, jika seseorang dikurniai kesenangan harta atau diberi pangkat kekuasaan, sewajarnyalah seringkali timbul didalam hatinya, adakah kekayaan dan pangkat kekuasaan yang dianugerahkan oleh Allah swt itu sebagai satu kurniaan yang memberikan kebajikan didunia mahu pun diakhirat? Atau adakah pemberian itu merupakan satu istidraj yang akan memerangkapnya kelak? Jika seseorang sentiasa berada pada tahap kesedaran itu, nescaya dia tidak akan lalai dengan kesenangan dan tidak mengabaikan pangkat kekuasaan yang dimilikinya. Jika Allah swt menarik semula segala-galanya, ketika itu dia yakin bahwa Allah swt telah mentakdirkan sesuatu yang baik untuk dirinya. Mereka redha kembali miskin dan hilang pangkat kekuasaan kalau semua itu akan membebankan dirinya di akhirat kelak.

Seandainya Allah mengurniakan kekayaan dunia, adalah menjadi kewajipan memperlihatkan tanda-tanda nikmat itu. Disini terdapat perbezaan cara antara orang yang zahid dan orang yang sebaliknya dalam memperlihatkan tanda-tanda nikmat Allah swt. Lazimnya orang yang tidak zahid akan memperlihatkan kekayaan dalam bentuk kemegahan seperti membina rumah besar dengan segala perhiasan yang anggun, membeli kereta besar daripada jenama mewah dan sebagainya.

Sesungguhnya gaya menunjukkan kekayaan seperti itu bukanlah hendak memperlihatkan tanda-tanda nikmat Allah swt, kerana gaya hidup moden adalah hidup yang sentiasa berpaut bantuan bank. Rumah besar atau kereta besar, kesemuanya milik bank. Mereka berhutang dan lazimnya terbabit dengan riba'. Juteru bagi orang yang zahid, mereka memperlihatkan tanda-tanda nikmat kurniaan Tuhan dengan membuat perkara kebajikan yang dapat memberi menafaat kepada orang ramai, seperti mengadakan yayasan atau pusat-pusat pengajian untuk kemudahan anak-anak orang miskin atau untuk anak-anak yatim menimba ilmu pengetahuan.

Jika mereka membina rumah besar pula, ia tidaklah semata-mata atas kepentingan diri, sebaiknya untuk memberikan kemudahan mengadakan jamuan kepada fakir miskin atau mengadakan majlis-majlis agama seperti mengadakan kuliah agama, juga untuk kemudahan mengadakan sesuatu mesyuarat bagi melaksanakan kerja-kerja kebajikan dan seumpamanya.

Petikan buku : Nota kepada Diri oleh Tuan Guru Nik Abd Aziz Nik Mat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan