Selasa, Julai 09, 2013

Selamat Menyambut Ramadhan al-Mubarraq.

SAUM SYARIAT DAN TARIQAT.

Saum syariat adalah menahan diri dari makanan, minuman dan bersetubuh di waktu siang hari. Saum tariqat adalah menahan seluruh anggota tubuh dari segala perbuatan yang diharamkan dan dilarang, juga menjauhi sifat-sifat tercela seperti ujub dan sebagainya, lahir dan bathin, siang mahupun malam. Bila melakukan hal-hal tersebut tadi, maka batalah puasa tariqatnya. Saum syariat mempunyai waktu tertentu manakala saum tariqat hidup selamanya.

Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud :
"Banyak orang yang berpuasa, hasilnya adalah lapar dan dahaga".

Dalam hadith yang lain Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud : "Banyak yang berpuasa tapi berbuka. Banyak yang berbuka tapi berpuasa" iaitu orang yang perutnya tidak berpuasa tapi ia menjaga anggota tubuhnya dari perbuatan terlarang dan menyakiti orang.

Firman Allah SWT dalam hadith qudsi :
"Puasa itu untuk Ku dan Akulah yang membalasnya".

Rasulullah s.a.w. bersabda :
"Bagi orang yang berpuasa akan mendapat dua kebahagiaan. Pertama iaitu ketija berbuka dengan memakan makanan diwaktu maghrib. Kedua ketika melihat anak bulan dimalam lebaran petanda selesainya tugas puasa Ramadhan".

Adapun pengertian menurut tariqat ialah kebahagiaan yang pertama ketika masuk ke syurga dan menikmati kenikmatan syurga. Semoga Allah SWT memberikannya kepada kita. Kedua ru'yat. Yang dimaksudkan dengan ru'yat ialah melihat Allah SWT pada hari kiamat dengan rasa secara nyata. Semoga kita mendapatkannya.

Saum tariqat ialah menjaga hati dari selain Allah dan menjaga rasa agar tidak mencintai selain Allah. Hadith qudsi menyebut :" Manusia adalah rahsia Ku dan Aku rahsianya". Sir itu Nur Allah, maka orang yang ditingkat ini tidak akan cenderung selain Allah. Tidak ada yang dicintai, diingini dan dicari selain Allah SWT di dunia mahupun di akhirat. Bila hati terjatuh pada mencintai selain Allah, maka batalah saum hakikatnya dan ia harus qadha dengan kembali mencintai Allah dan menemuinya di dunia dan di akhirat, sesuai dengan firman Allah :
" Puasa itu untuk Ku dan Akulah yang membalasnya".

Petikan kitab Sirrul Asrar oleh Syeikh Abdul Kadir al-Jailani.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan