Jumaat, Jun 21, 2013

Sembang pagi

Sambil sarapan pagi, banyak perkara yang dibicarakan. Dari hal jerebu yang sedang melanda, berita sukan, politik khususnya himpunan Black Out 505 sampailah kepada masalah kenaikkan harga barang. Berang benar sahabat yang sorang ni berbicara, manakan tidak beliau adalah antara pengguna perkhidmatan awam setiap kali cuti perayaan. "Kalau ia pun nak naikkan harga tiket bas, tunggulah tahun baru. Ini tidak! Kenapa mesti tunggu lepas pilihanraya dan tambah sakit lagi, nak raya" ujarnya dengan penuh geram. Marah betul nampaknya sahabat ni. Apa tidaknya, tiket untuk dia pulang kekampung kini hampir mencecah RM100 sekali perjalanan. Itu kalau sorang, kalau satu keluarga, bayangkan berapa belanja yang perlu ia keluarkan hanya untuk tiket sahaja.

Penulis hanya menyampuk, "Apa nak buat, dah kita yang pilih, terima sajalah, marah pun tak guna lagi". "Kita tawarkan kerajaan yang nak turunkan harga minyak, kita tak hendak" tambah penulis bagi menghangatkan suasana. Sahabat ni melenting "Tu...makcik/pakcik felda dan kampung tu yang payah sangat nak berubah. Entah apa yang dia orang sayang sangat kat BN tu pun tak tahu." "Kalau dia orang saja yang kena, tak apa! Ini tidak, kita pun rasa sama". "Hari tu pangkah siapa" tanya penulis. "Siapa lagi PR lah" jawabnya. Oooo patutlah marah sangat.

Yang akan terbeban dengan kenaikkan harga perkhidmatan awam ialah golongan kelas bawahan dan pertengahan. Mereka inilah yang banyak menyumbang kepada kemenangan UBN. Kelompok inilah yang sangat tegar menyokong mereka sehingga sanggup menyekat PR masuk kekampung mereka untuk berkempen. Tak cukup dengan itu, ada yang naikkan banner "Ini kampung BN. Pembangkang tidak boleh masuk ". Begitulah kolotnya politik orang Melayu. Setelah 55 tahun merdeka, erti demokrasi pun masih bebal lagi. Patutlah UMNO hidup segar dalam kelompok manusia semacam ini.

Mendengarkan leteran sahabat ini tadi, hati penulis hanya berbisik sinis "Padan dengan muka." Tiap-tiap kali lepas pilihanraya BN akan naikkan harga barang dan tiap-tiap kali pilihanraya BN akan tipu mereka. Tapi puak-puak ini tetap tidak akan sedar. Marah mereka tidak akan kemana. Beri saja mereka T-Shirt lambang dacing dengan sedikit wang saku, mereka akan berarak macam orang kurang siuman memaki hamun pembangkang. Itulah senario orang Melayu Felda dan Kampung menjelang pilihanraya. PRU lepas, senarionya menjadi semakin teruk lagi sehinggakan ada kawasan dalam DUN penulis diberi amanah, pihak polis terpaksa memberi kawalan kepada kami sehingga kami keluar meninggalkan kawasan tersebut. Begitulah bobroknya perangai UMNO.

Tarbiah saja yang akan dapat mengeluarkan mereka dari kepompong ini. Selagi PAS tidak dapat menembusi kelompok tegar ini dengan buah-buah ilmu, selagi itulah mereka akan terendam dalam alunan kosong UMNO/ BN. Sama-samalah kita berusaha dan berdoa agar mereka diberi hidayah oleh Allah swt. dan menerima kebenaran yang hakiki.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan