Isnin, Oktober 22, 2012

Ziarah al-Malaq.

Pada pagi 20 Okt 2012 yang lalu, penulis telah berkesempatan melakukan ziarah bersama Timbalan Pesuruhjaya PAS Negri Johor Sdr. Mazlan Aliman. Kali ini kami berkunjung kerumah mantan Ketua Balai Polis Air Bemban yang telahpun meninggalkan perkhidmatan melebihi 10 tahun. Kebetulan beliau berasal dari kampung yang sama dengan Sdr. Mazlan iaitu Kg. Parit Kuda, Bagan, Batu Pahat. Banyaklah kenangan-kenangan silam yang disembangkan. Maklumlah jumpa orang kampung.

Beliau baru sahaja menjalani pembedahan dan kini sedang beransur pulih. Berkongsi pengalaman sebagai polis hutan yang telah berkhidmat dibeberapa tempat diseluruh negara, amat menyeronokkan kami mendengarnya. Pelbagai pahit getir yang telah ditempuhi terutama ketika negara berhadapan dengan pengganas komunis. Sekiranya dibandingkan dengan anggota Polis ketika ini, beliau menyifatkan ia amat berbeza sekali terutama dari sudut tugas dan kemudahan yang disediakan. Cabaran tugas yang dihadapai oleh anggota sekarang ini tidak segetir apa yang dihadapi oleh anggota yang seangkatan dengan beliau dahulu.
Bercerita tentang pengalaman sewaktu menjawat Ketua Balai di Air Bemban dahulu, semua insiden yang berlaku yang memerlukan perhatian pihak Polis, beliau pasti akan terlibat. Tidak seperti sekarang, pegawai penyiasat yang dilantik hanya menurut kes masing-masing sahaja. "Dulu kadang-kadang nak solat pun tak sempat. Nak bermain-main dengan anak pun payah" tambahnya. "Bertugas sebagai Ketua Balai ni, 24 jam" katanya lagi.

Apabila berbicara tentang politik tanahair masakini, beliau tidak menolak perlunya perubahan dilakukan. Beliau menasihatkan PAS agar tidak memusuhi anggota Polis kerana mereka sedang dalam perkhidmatan. Maklumlah mereka ni semua makan gaji dan menurut perintah. Kadang-kadang arahan yang dikeluarkan itu tidak menepati kehendak mereka, tetapi oleh kerana tugas mereka terpaksa akur. Sebab itu kita dapat melihat, ramai anggota yang telah bersara menyertai Pakatan Rakyat.

Diakhir petemuan, kami mendoakan agar beliau cepat sembuh dan dapat mengerjakan ibadat kepada Allah swt dengan tenang dan selesa. Semoga beliau hidup sejahtera bersama isteri dan anak-anak serta mendapat kurnia dan hidayat Allah swt.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan