Isnin, Oktober 22, 2012

Kenaikkan caj air mendadak oleh SAJ.

PAS Kulai telah menerima beberapa aduan daripada penduduk sekitar Jalan Enggang, Bandar Putra, Kulai mengenai kenaikkan caj bayaran air yang mendadak oleh SAJ. Rata-rata daripada penduduk melahirkan rasa tidak puashati mereka kerana menerima bil yang sangat tinggi secara tiba-tiba. Sehubungan dengan itu PAS Kawasan Kulai telah mengadakan sidang media untuk menuntut pihak SAJ memberi penjelasan tentang kenaikkan air yang dianggap melampau.

Terdapat penduduk yang mengadu, bayaran air yang dikenakan setiap bulan ialah sekitar RM30 tetapi secara tiba-tiba ia meningkat kepada RM143. Sekiranya berlaku kebocoran paip, ia akan melibatkan rumah-rumah tertentu sahaja. Tetapi ini melibatkan semua penduduk disekitar Jalan Enggang. Seorang penghuni rumah di Jalan Nuri ditaman yang sama, mengadu bahwa perkara ini berlaku sejak SAJ membuat penukaran meter baru. Beliau sendiri telah mengalami kenaikkan air yang sangat melampau sehingga mencecah RM4000.

Sdr. Mazlan Aliman (Tim. Pesuruhjaya PAS Johor) yang turut serta mendengar keluhan rakyat ini menyatakan, PAS Negeri Johor telah membantah penswastaan air di Johor ketika beliau menyandang jawatan Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri. Bantahan dibuat kerana menyedari perkara ini akan berlaku apabila konsesi air yang diberikan kepada Syarikat Ranhill pasti akan membebankan pengguna. Ternyata perkara ini sedang berlaku. Hal ini juga turut disuarakan oleh wartawan yang membuat liputan kerana ia bukan sahaja berlaku di Kulai bahkan di seluruh negeri Johor.

PAS Kulai berharap pihak SAJ dapat bertindak secara rasional dalam mengejar keuntungan. Penulis sendiri beberapa kali mengalami masalah caj air bulanan yang dikenakan. Walaupun bil dijelaskan setiap bulan, tetapi masih juga menerima tunggakkan. Apabila diminta penjelasan daripada SAJ, pegawai yang bertugas hanya menunjukkan bil yang di cetak tanpa memberi sebarang penjelasan darimana datangnya tunggakkan tersebut.

Sudah tiba masanya kita membuat perubahan. Tarif air yang dikenakan di Negeri Johor adalah yang tertinggi sekali di Malaysia. Tidakah orang Johor teringin menikmati apa yang sedang dinikmati oleh rakyat di Negeri Selangor. Fikir-fikirkanlah....

UBAH SEBELUM PARAH.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan