Khamis, April 01, 2010

Ucapan Tema Ketua DPPK Kulai pada Muktamar DPPK Kulai kali ke 20.

PEMUDA MELANGKAH GAGAH

Bismillahirrahmanirrahim

اَلحْمْدُ للهِ الْمُتَفَضِّلِ الْمَحْمُوْدِ، الرَّحِيْمِ الْوَدُوْدِ، الْمَلِكِ الْمَعْبُوْدِ الْمَعْرُوْفِ بِكَمَالِ الْكِرَمِ وَالْجُوْدِ، أَحْمَدُ اللهَ عَلَى نِعَمِهِ الْمَمْدُوْدِ، صَلاَةً وَسَلاَمًا عَلَى الْمُفَرِّدِ الْعِلْمِ، سَيِّدِناَ مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَمَنْ دَعَا بِدَعْوَتِهِ إِلَى يَوْمِ الدِّيْنِ، أَمَّا بَعْدُ..

Saudara Pengerusi Majlis,

Al-Fadhil Y. Berbhg Saudara Suhaizan bin Kaiat, Ketua Penerangan DPP Pusat merangkap Timbalan Dewan Pemuda Pas Negeri Johor,
Al-Fadhil Y.Berbhg Ustaz Muhamad Hisham Mohd Zin. Yang Dipertua Pas Kawasan,
Saudara Rohaizat Kassim, Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Kawasan,
Saudara-saudara Ahli Jawatankuasa Kerja Dewan Pemuda PAS Kawasan,
Dif-dif Kehormat Yang Diraikan,
Para Perwakilan Dari Seluruh Cawangan,
Pemerhati dan Para Hadirin Yang Dirahmati Allah Sekalian,
Assalamu’alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Allah SWT telah berfirman maksudnya:

“Allah telah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dari kalangan kamu (umat Muhammad), bahawa Dia akan menjadikan mereka khalifah yang memegang kuasa pemerintahan di bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang yang sebelum mereka khalifah-khalifah (yang berkuasa); dan Dia akan menguatkan dan mengembangkan agama mereka (Islam) yang telah diredhai-Nya untuk mereka; dan Dia juga akan menggantikan bagi mereka keamanan setelah mereka mengalami ketakutan (dari ancaman musuh). Mereka terus beribadat kepada-Ku dengan tidak mempersekutukan sesuatu yang lain dengan-Ku. dan (ingatlah) sesiapa yang kufur ingkar sesudah itu, maka mereka itulah orang-orang yang derhaka”.
Surah an-Nur: 55

1.0 MUKADDIMAH

Alhamdulillah, marilah kita memanjatkan rasa syukur dan puji-pujian kepada Allah SWT di atas limpah inayah-Nya, maka Muktamar Dewan Pemuda Pas Kawasana Kulai dapat dilaksanakan pada hari ini. Salam dan selawat juga kita panjangkan kepada Nabi Muhammad SAW, khatamul anbiya’ yang membawa rahmat untuk sekalian alam.

Terdahulu, bagi pihak kepemimpinan Dewan Pemuda PAS Kawasan Kulai (DPP Kawasan Kulai), saya mengalu-alu dan merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada Yang Berbahagia Saudara Suhaizan Kaiat, Ketua Penerangan DPP Pusat di atas kesudian beliau untuk hadir merasmikan muktamar kita buat kali yang ke-20 ini. Kami juga mengalu-alukan kedatangan seluruh tetamu kehormat, jemputan, semua perwakilan, pemerhati dan para hadirin sekalian. Saya mendoakan agar kehadiran tuan-tuan semua bukan sahaja akan menjadikan majlis ini lebih meriah dan berseri, tetapi juga akan melonjakkan kebangkitan Pemuda PAS di medan jihad, dakwah dan siasah dalam melangkah dengan lebih gagah lagi.

Sidang Muktamirin yang dihormati sekalian,

Mengambil ibrah perjuangan suci Baginda Nabi Muhammad saw, marilah sama-sama kita tingkatkan keimanan dan ketaqwaan kita dalam menghayati dan melaksanakan titah perintah Allah swt dan segala suruhannya serta meninggalkan segala tegahan dan laranganNya, mudah-mudahan langkah kita sentiasa dibawah payungan rahmat dan redha Allah swt.

Kedatangan Maulidur Rasul sudah semestinya mengajak kita agar mengingati kembali sirah dan perjuangan Baginda Nabi saw dan para sahabat ridwanallahu a’laihim. Sebagai contohnya, kisah Uqasyah yang meminta agar baginda Nabi saw menanggalkan pakaiannya disebabkan beliau pernah terkena sebatan yang tidak disengajakan oleh baginda Nabi saw untuk diqisas, namun hakikatnya, Uqasyah hanya berhelah agar tubuhnya dapat memeluk dan menyentuh kulit baginda Nabi saw yang dicintainya.

Kisah ini berlaku disaat-saat akhir usia sebelum baginda Nabi bertemu Rabbul Jalil. Justeru, saya menyeru diri saya dan sidang muktamirin sekalian, agar kita menjadikan, perjuangan suci ini perjuangan yang melebihi cinta dan kasih kita kepada diri, keluarga, harta benda dan segala-galanya ke atas cinta kita kepada baginda Nabi saw.

Seperti Sabdan Baginda Nabi saw :

“Tidak sempurnalah iman seseorang itu, sehingga dia menjadikan aku ini lebih dicintainya dari ibu bapanya, anak-anaknya,dan, manusia seluruhnya”

dalam riwayat yang lain baginda Nabi saw menyebutkan :
“dan dari harta bendanya”.

Sidang Muktamirin yang dihormati sekalian,

Saya juga mengharapkan, agar medan muktamar yang kita jalankan pada hari ini, menjadi suatu medan muhasabah dan lontaran kritikan yang membina kekuatan pemuda untuk terus memastikan plan startegik, yang berpandukan visi dan misi Dewan Pemuda Pas Kawasan Kulai dapat dilaksana dan dipertingkatkan dengan lebih baik lagi.

Wehdatul Fikri (kesatuan berfikir) dan wehdatul amal (kesatuan berkerja) perlu seiring dan difahami oleh semua pemuda dalam merealisasikan perjuangan dan hasrat untuk memastikan ukhuwah, ikatan, gerak kerja dan kesatuan pemuda terus utuh tanpa mudah untuk diganggu gugat dan di pertikai oleh mana-mana pihak.

Pemuda perlu bangkit dengan jati diri yang kuat, pemikiran yang kritis, keakraban yang utuh agar kuat dan terus gagah mengorak langkah kehadapan untuk mengapai impian dan cita-cita perubahan agar Islam tertegak di bumi Malaysia.

2.0 SEJARAH PERJUANGAN PEMUDA

Firman Allah swt dalam surah al-Kahfi ayat 13 dan 14 yang bermaksud :

“Kami ceritakan kisah mereka kepadamu (Muhammad) dengan sebenarnya, Sesungguhnya mereka itu adalah pemuda-pemuda yang beriman kepada Tuhan mereka dan Kami tambahkan kepada mereka petunjuk. Dan kami telah meneguhkan hati mereka di waktu mereka berdiri (dihadapan raja Dikyanus yang zalim dan menyombongkan diri) lalu mereka berkata : Tuhan kami adalah Tuhan langit dan Tuhan bumi, kami sekali-kali tidak menyeru Tuhan selain Dia, sesungguhnya kami kalau demikian telah mengucapkan perkataan yang amat jauh dari kebenaran”.

Ayat di atas menerangkan kepada kita, bahawa iman itu menjadi asas kepada persoalan hidayah. Iman yang betul, akidah yang sohih, ibadah yang benar-benar ikhlas, akan sentiasa mengundang rahmat, hidayah dan pertunjuk dari Allah swt.
Kehebatan pemuda-pemuda yang digelar sebagai Ashabul Kahfi perlu dijadikan contoh ikutan dan tauladan kita selaku golongan muda dalam menegakkan kebenaran dan keadilan. Tidak gentar dan tidak takut dalam menyatakan pendirian yang benar walaupun diugut dengan tindakan yang pelbagai. Seperti kata perpatah :

"قل الحق ولو كان مرا"

“Katakanlah yang benar, walaupun ianya pahit”.

Firman Allah swt lagi dalam surah al-Buruj ayat 4-8 yang bermaksud :

“Binasa dan terlaknatlah orang-orang yang membuat parit, yang berapi (yang dinyalakan) dengan kayu bakar, ketika mereka duduk disekitarnya, sedang mereka menyaksikan apa yang mereka perbuat terhadap orang-orang yang beriman, dan mereka tidak menyeksa orng-orang mukmin itu melainkan kerana orang-orang mukmin itu beriman kepada Allah yang Maha Perkasa lagi Maha Terpuji”.

Ashabul Ukhdud merupakan golongan yang beriman kepada Allah swt. Sudah menjadi suatu resam dan dugaan bagi mereka yang beriman dan menegakkan kebenaran pasti akan ada penentangnya. Ujian dan dugaan ini telah dilalui oleh mereka dengan hati yang tenang, sabar serta menyerah diri kepada Allah swt.
Dua contoh dari ayat dan kisah di atas, jelas kepada kita bahawa jalan dakwah ini merupakan jalan yang penuh dengan liku dan duri serta jauh dari nikmat dan kesenangan dunia.

Firman Allah swt dalam surah at-Taubat ayat 42:

لو كان عرضا قريباً وسفراً قاصداً لا تّبعوك ولكن بعدت عليهم الشقّة

Yang bermaksud : Kalau yang kamu serukan kepada mereka itu keuntungan yang mudah diperolehi dan perjalanan yang tidak berapa jauh, pastilah mereka akan mengikutimu, tetapi tempat yang dituju itu amat jauh terasa sukar oleh mereka.

Liku-liku keperitan dan kepahitan telah dilalui oleh umat terdahulu. Namun, mereka telah melakar sejarah yang gemilang dalam perjuangan menegakkan Islam. Justeru pemuda hari ini perlu bangkit melakar sejarah dan meneruskan kegemilanagn umat terdahulu dalam menegakkan agama suci ini. Kita bukan pemula kepada perjuangan, dan kita juga bukan yang akan mengakhirinya, tetapi kita merupakan mata-mata rantai perjuangan yang menyambung perjuangan para syuhada terdahulu. Pemuda perlu bekerja sepertimana para perjuang terdahulu bekerja. Sikap malas dan sambil lewa serta ambil acuh tak acuh perlu dihindarkan.

Ingatkah kita kisah Kaab bin Malik yang telah dihukum oleh Baginda Nabi saw kerana sikapnya yang acuh tak acuh dan malas serta dilekakan dengan dunia menyebabkan dia tidak menyertai peperangan Tabuk. Akhirnya beliau dihukum oleh baginda Nabi saw,
masyarakat disekeliling dilarang bermuamalah dengannya, sehingga isterinya sendiri diperintahkan oleh baginda Nabi saw agar mengasingkan diri darinya. Itulah akibat dan balasan yang dikenakan kepada mereka yang berlengah dan malas dalam melaksanakan titah perintah Allah dan Rasulnya. Tindakan yang sama juga dikenakan kepada dua orang sahabatnya iaitu Murarah bin Rabi’ah Al-Amiri dan Hilal bin Umayah Al-Waqifi. Penyesalan itu sangat dirasai oleh mereka sehingga kehidupan itu terasa sempit untuk mereka lalui sehingga Allah swt menurunkan ayat 118 surah at-Taubah yang memberi keampunan kepada mereka :

وَعَلَى الثَّلاَثَةِ الَّذِينَ خُلِّفُواْ حَتَّى إِذَا ضَاقَتْ عَلَيْهِمُ الأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ وَضَاقَتْ عَلَيْهِمْ أَنفُسُهُمْ وَظَنُّواْ أَن لاَّ مَلْجَأَ مِنَ اللّهِ إِلاَّ إِلَيْهِ ثُمَّ تَابَ عَلَيْهِمْ لِيَتُوبُواْ إِنَّ اللّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ

Yang bermaksud : Dan (Allah menerima pula taubat) tiga orang yang ditangguhkan (penerimaan taubat mereka) hingga apabila bumi yang luas ini (terasa) sempit kepada mereka (kerana mereka dipulaukan), dan hati mereka pula menjadi sempit (kerana menanggung dukacita), serta mereka yakin bahawa tidak ada tempat untuk mereka lari dari (kemurkaan) Allah melainkan (kembali bertaubat) kepadaNya; kemudian Allah (memberi taufiq serta) menerima taubat mereka supaya mereka kekal bertaubat. Sesungguhnya Allah Dia lah Penerima taubat lagi Maha Mengasihani.

3.0 BERSAMA TAHALLUF SIASAH BERSAMA PAKATAN RAKYAT

Tahalluf adalah istilah politik Islam yang bermaksud berpakat atau bermuafakat untuk mencapai dan menjayakan kepentingan bersama dalam membina negara atau mendapatkan kuasa.

Tahalluf juga merupakan suatu perjanjian persefahaman untuk berkerjasama dan bantu membantu untuk menghadapi lawan. Dan ianya berlaku pada zaman Nabi saw dan para sahabat.
Tahalluf siasah dengan Pakatan Rakyat bukan bermaksud bersatu dengan dasar dan prinsip mereka. PAS mempunyai Visi dan Misi serta prinsip perjuangannya yang jelas yang berteraskan al-Quran dan al-Sunnah. Tetapi tahalluf siasah PAS dengan Pakatan Rakyat hanyalah sekadar konsep bekerjasama dan taawun dalam menentang kezaliman dan ketidakadilan kerajaan hari ini terhadap rakyat yang berbilang kaum.

Sejarah melakarkan bahawa baginda Nabi saw telah melaksanakan tahalluf dalam beberapa perkara yang membawa kepada maslahah namun tidak mengikat sehingga menjejaskan prinsip.
Hubungan Rasulullah dengan keluarga dari kalangan Bani Hashim dan Bani Abdul Mutolib khasnya Abu Tolib. Walaupun mereka tidak Islam, tetapi mereka mempertahankan Rasulullah dengan bersedia berkorban apa sahaja. Tetapi apabila Abu Tolib cuba memujuk Rasulullah dengan tawaran golongan bangsawan Quraisy agar baginda bertolak ansur, maka dengan tegas baginda bersabda dengan sabdaannya yang mashyur:

“Wahai bapa saudaraku. Demi Allah! Kalau mereka meletakkan matahari di kananku dan bulan di kiriku agar aku meninggalkan urusan ini, nescaya aku tidak akan meninggalkannya sehinggalah Allah memberi kemenangan kepada agamaNya ataupun aku mati kerananya”.

Sahabat Nabi Saidina Abu Bakar al-Sidiq pernah menjalinkan hubungan dengan Ibnu Dugnah yang sedia memberikan perlindungan kepadanya. Tetapi hubungan tersebut terpaksa dibatalkan apabila Ibnu Dugnah mensyaratkan kepada Abu Bakar agar jangan membaca al-Quran di luar rumah kerana boleh mempengaruhi orang lain.

Justeru jelas kepada kita, bahawa kerjasama politik yang kita laksanakan dengan Pakatan Rakyat tidaklah menyalahi syariat, dan ianya dibenarkan oleh agama Islam. Apa yang penting, pemuda perlu tahu dasar dan prinsip perjuangan parti agar kerjasama yang dibuat tidak melanggar apa yang telah ditetapkan oleh pucuk pimpinan.

Sehingga kini Dewan Pas Kulai telah mengadakan tahalluf dengan kompenen Pakatan Rakyat iaitu DAP dan PKR. Kini Sekreteriat Pakatan Rakyat telah diujudkan yang diwakil oleh wakil-wakil Pakatan Rakyat termasuk AJK DPP Kulai. Tanpa disedari beberapa program telah disusun untuk kepentingan bersama. Antaranya Program Titian Kasih 2009, Sumbangan Fakir Miskin 2009 dan penglibatan bersama dalam ceramah-ceramah. Alhamdulilah kesannya amat baik kepada manhaj politik terkini serta menguntungkan Islam dan Pas Kawasan Kulai.

4.0 USLUB DAKWAH MASA KINI

Kenyataan pucuk pimpinan Ketua Pemuda Pas Pusat Al-Fadhil Ustaz Hj Nasruddin Hassan al-Tantawi “Bahawa Dewan Pemuda PAS akan terus mengaktifkan aktiviti dakwah dengan mempelbagaikan method. Satu kursus kejurulatihan dakwah akan diadakan untuk melatih petugas - petugas dakwah agar lebih seni, halus dan berkesan dalam membuat sentuhan dakwah kepada ummah”. Merupakan suatu kenyataan bahawa Pemuda perlu prihatin dan peka dengan perkembangan dakwah semasa seterusnya mempertingkatkan ilmu pengetahuan dan mencari nilai tambah dalam pendekatan menyampaikan dakwah agar sasaran “Orang Muda Geng Kita” dapat dicapai dengan lebih baik lagi.

Dalam perkembangan di alaf baru kini, teknologi maklumat (ICT) telah menjadi medium terpenting dalam komunikasi. Dilihat kepada perkembangan Internet umpamanya, perbezaan nisbah kuantiti laman web dan blog agama selain Islam,telah mengatasi bilangan web dan blog Islam itu sendiri. Para dai’e tidak dapat tidak mestilah melengkapkan diri dengan ilmu-ilmu yang berkaitan dengan kemahiran komputeran. Lebih-lebih lagi,kemahiran tersebut akan dapat dipertingkatkan untuk menghalang dan menjawab segala fitnah,tohmahan dan tuduhan penghinaan kepada agama Islam.

Kemahiran menggunakan ICT didalam penyampaian mesej dakwah akan memberikan impak yang cukup besar kepada mad’u. Lantaran itu, penggunaan seperti komputer riba,LCD,Audio dan pelbagai program komputer seperti power point dan sebagainya juga merupakan wasilah kearah uslub dakwah yang berkesan. Pakar-pakar psikologi pendidikan berpendapat bahawa, pendengaran hanya memberikan 70% sahaja kepada hasil penerimaan pengajaran. Berbanding mereka yang menggunakan pendengaran dan penglihatan akan menghasilkan 100% penghasilannya.

Selain daripada teknologi maklumat, pendekatan komunikasi juga merupakan suatu skill yang perlu dititik beratkan dalam penyampaian dakwah.

Komunikasi dakwah yang berkesan juga dapat dieksplotasi melalui saluran media eletronik dan cetak. Allah SWT menjadikan potensi manusia yang berbeza diantara satu sama lain. Ada yang pandai menulis, tapi tidak pandai berpidato. Manakala ada yang pandai berpidato tapi tidak pandai menulis. Lantaran itu, kesempatan anugerah yang diberikan oleh Allah SWT itu, hendaklah digunakan dengan sebaik-baiknya bagi tujuan dakwah. Lebih-lebih lagi, kepada mereka yang dianugerahkan dengan kedua-duanya.

Terdapat banyak lagi uslud dakwah yang boleh dimanfaatkan oleh pemuda dalam menyampaikan dakwah. Justeru, saya menyeru agar pemuda menggunakan pelbagai
sudut dan ruang yang ada denggan lebih kreatif untuk memastikan dakwah dapat disampaikan kepada golongan yang kita sasarkan sebaiknya.

Peranan Lajnah ICT Pemuda Kulai, Lajnah Dakwah serta Lajnah Penerangan sewajarnya diperkasakan dan digandingkan dengan hebat. Perlu melaksanakan aktiviti alam siber dan alam maya dalam metod terkini. Wahai saudaraku, rebutlah peluang komunikasi terkini dan fikirkan bersama perkembangan ICT ini dalam perbahasan ahli pemuda Kulai sekelian.

5.0 SASARAN ADALAH GOLONGAN MUDA

Pemuda adalah sayap penting bagi perjuangan Islam yang suci ini, justeru pemuda jualah yang digantung harap oleh Nabi saw untuk mendokong cita - cita perjuangan baginda saw.

حالفني الشباب و خالفني الشيوخ

...yang mendokong perjuanganku ialah pemuda sementara yang membelakangiku ialah orang - orang tua ...

Golongan muda atau belia merupakan tunjang penting yang dapat menyumbang situasi politik di negara ini. Arus perubahan yang berlaku sejak era reformasi pada September 1998 telah banyak membuka minda golongan muda untuk merubah hala tuju politik yang lebih segar dengan berlandaskan prinsip keadilan, hak asasi dan demokrasi yang lebih matang merentasi politik lama yang penuh dengan korupsi, keganasan, penindasan, dan tekanan.

Golongan muda ketika itu mula sedar bahawa gelombang baru ini yang berpaksikan prinsip-prinsip keadilan dan kebenaran mampu membawa satu perubahan kepada generasi akan datang
Sejak berlaku Tsunami perubahan politik pada 8 Mac 2008 telah mula timbul nilai-nilai positif yang menarik golongan muda untuk turut terlibat dalam menentukan arah tuju dan haluan politik yang lebih segar. Bermula dengan memilih kerajaan baru, seperti yang kita sedia maklum iaitu sehingga menyebabkan Pakatan Rakyat berjaya menawan 5 buah kerajaan negeri di Selangor, Pulau Pinang, Perak, Kedah dan Kelantan, sebenarnya telah membuka lembaran baru dan mencetus harapan kepada golongan belia.

Kemenangan ini hasil daripada keberanian golongan muda yang sudah mula inginkan perubahan bermula, dengan demonstrasi jalanan yang telah menimbulkan semangat keberanian para belia khususnya.

Golongan ini adalah segelintir daripada semua belia yang ada di Malaysia dan mereka ini lebih dikenali sebagai aktivis bebas. Bertitik tolak dari demonstrasi itu, maka timbul pula kaedah yang lebih bermakna dan pantas menerusi perkembangan penggunaan teknologi. Pemilihan teknologi sebagai medium adalah kerana sekatan-sekatan oleh pihak kerajaan Barisan Nasional yang cuba menyekat hak kebebasan bersuara anak muda dalam menyuarakan hasrat kewujudan politik baru dengan memanipulasi dakyah-dakyah di dalam media arus perdana seperti akhbar-akhbar harian, dan saluran televisyen yang rapat dengan kerajaan.

Penularan penggunaan blog, website individu atau gerakan pertubuhan dan yang terkini (facebook) telah mencambahkan idea-idea politik golongan anak muda yang bebas bersuara dan lebih pantas untuk menolak permainan politik lama yang penuh klise, jijik dan kotor.
Slogan Dakwah Dewan Pemuda Pas iaitu “Orang Muda Geng Kita” adalah slogan positif yang perlu digembleng tenaga oleh jentera Pemuda Pas Kawasan untuk memastikan golongan sasaran tersebut benar-benar dapat dicapai.

Justeru, Pemuda Pas perlu berusaha dengan lebih proaktif agar dapat menjiwai anak-anak muda dan cuba menangani masalah yang mereka hadapi mengikut kemampuan yang ada. Peranan kita dalam menghayati permasalahan golongan muda hari ini adalah satu perjuangan yang yang perlu dipandang serius serta memerlukan plan stategik dan perancangan yang lebih waqie. Pemuda perlu merencana aktiviti untuk memastikan bagaimana risalah dan mesej perjuangan boleh sampai ke setiap rumah dan mampu menembusi setiap hati nurani anak - anak muda.

Kita perlu kerap turun padang dengan ertikata yang lain, merakyatkan Dewan Pemuda Pas dengan bertemu anak-anak muda agar mereka mengenali keindahan Islam dan tidak teragak - agak untuk menyertai wadah perjuangan suci ini serta yakin bersama PAS untuk mengurus sebuah perjuangan menuntut keadilan, ketelusan, kesaksamaan, kesejahteraan, kebajikan dan keamanan. Lebih bermakna, perjuangan ini adalah perjuangan yang memartabatkan syariat Allah swt Tuhan yang Mencipta sekelian alam.
Anak - anak muda mempunyai potensi dengan kekuatan fizikal, kecerdasan minda dan kecekalan semangat. Justeru, potensi-potensi mereka ini sangat diperlukan oleh perjuangan yang mewakili rakyat seperti PAS untuk menyemarakkan angin perubahan sekaligus meruntuhkan kezaliman, penindasan, kekejaman, korupsi dan 1001 maksiat serta mungkar yang membinasakan peradaban atau tamaddun manusia

Kita kena meyakinkan mereka, bahawa dengan memilih PAS, jiwa dan naluri mereka akan dipandu ke jalan yang benar, dididik agar mampu menilai setiap tindakan agar mengikut syariat, dibina untuk menjadi insan yang soleh, serta dipelihara agar selamat dari kemurkaan allah swt.
Pemuda Pas juga perlulah menjadi roll model dan sekaligus penggerak kepada pemulihan dan pemurnian jati diri anak muda yang dirundum dengan pelbagai masalah sosial dan akhlak. Program sukan, kerja amal, kerohanian, motivasi, forum ilmiah, dan sebagainya perlulah diperbanyakkan dan diberi ruang serta peluang kepada golongan muda untuk melibatkan diri dan mengambil bahagian dalam menyumbang tenaga, idea atau sebagainya yang boleh mendekatkan jurang antara mereka dengan kita.

Selain itu, Pemuda Pas juga perlulah bersiap sedia untuk di tarbiyah dan mentarbiyah bagi memastikan kita bergerak seiring dengan ilmu dan amal yang terbaik. Usrah perlulah dijadikan medan untuk kita menimba ilmu dan latihan sebelum kita berhadapan dengan madu’ yang berfikiran intelek dan bijaksana. Masyarakat muda hari ini terdedah dengan pelbagai maklumat hasil kecanggihan teknologi. Justeru, pemuda perlu bersedia dari sudut penguasaan ilmu dan rasional dalam berfikir serta bersikap matang dalam menyelesaikan persoalan dan permasalahan yang datang.
Pemuda hari ini adalah pemimpin masa hadapan, seandainya rosak mereka, maka rosaklah generasi masa hadapan, dan sebaliknya jika baik mereka pada hari ini, maka baiklah generasi masa hadapan.

6.0 PERTEGUHKAN JATI DIRI PEMUDA KAWASAN

Firman Allah swt dalam surah al-ankabut ayat 2 :
“apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakankan: Kami telah beriman, sedangkan mereka tidak di uji”

PAS bukan sekadar parti politik. Perjuangan Pas berdasarkan tarbiah dan didikan. Bukan atas dasar semangat dan hawa nafsu semata-mata. Pas memerlukan jentera pemuda yang mampu bergerak dengan ilmu dan amal yang tinggi serta mempunyai jatidiri yang tidak mudah goyang. Justeru, dalam membentuk jatidiri pemuda kawasan, pemuda perlulah menjadikan tarbiyah sebagai suatu perkara yang dapat membentuk ilmu dan jatidiri perjuangan yang sebenar.

Tarbiyah merupakan aspek penting dalam sesuah gerakan, tanpa tarbiyah sesebuah gerakan itu akan lumpuh dan mati sebelum berjuang. Tarbiyah adalah bertujuan bagi menghidupkan jiwa-jiwa pemuda agar lebih kental dan berani, bukannya pemuda yang lemah dan takut serta lari bila ditekan. Kita tidak mahu ada pemuda yang telah mengalah sebelum berjuang. Akidah perjuangan perlulah difahami dengan sebaiknya agar perjuangan kita tidak dibayangi dengan perkara duniawi yang bersifat material dan sementara semata-mata. Kita mahu pemuda yang berjuang dengan hati yang ikhlas dan bersedia terjun ke medan bila diseru dengan seruan jihad fi sabilillah.

Sejarah telah mencatatkan bahawa golongan muda merupakan kekuatan kepada sesuatu gerakan sehingga memberi kemenangan kepada sesebuah kerajaan pemerintah. Kota Konstatinopel di Andalus, sebagai tanda bukti kita bahawa ianya ditawan oleh seorang pemuda yang bernama Syeikh Muhammad al-Fateh. Namun, apakah kekuatan Syeikh Muhammad al-Fateh hanya bergantung kepada kekuatan material semata-mata? Sudah tentu tidak, Syeikh Muhammad al-Fateh telah memperlengkapkan dirinya serta bala tenteranya dengan mentaati perintah Allah swt dan menerima pentarbiyahan dari semasa ke semasa. Inilah yang dikatakan jati diri dan tarbiyah yang sebenar dalam memahami aqidah perjuangan.

Selain itu, penguasaan ilmu juga turut perlu digembleng agar jiwa pemuda yang sentiasa berhati waja itu tidak dipandu dengan emosi dan hawa nafsu semata-mata. Ilmu merupakan pertunjuk jalan kebenaran, justeru, pemuda tidak boleh memandang remeh dalam soal menuntut ilmu dan menghadiri program-program kuliah dan usrah yang telah disusun atur oleh lajnah tarbiyah. Dengan ilmulah kita akan menjadi orang yang disegani oleh kawan mahupun lawan.

Pemuda adalah pemimpin generasi masa hadapan. Justeru, Selain persoalan tarbiyah dan penguasaan ilmu. Pemuda juga perlu bersedia membina dan melahirkan generasi kepimpinan yang kompeten dan bertaqwa yang mana kepimpinan yang kompeten dan bertaqwa inilah bakal melahirkan pemuda yang soleh dan berwibawa dalam memimpin generasi akan datang. Pemuda perlulah menjadi generasi kepimpinan yang bersedia menganjak paradigma dan bersedia dengan perubahan semasa.

Dunia ini sentiasa berputar, hari sentiasa berganti, dan ianya berterusan dan terus silih berganti dengan yang baharu.

Firman Allah swt dalam surah Ali Imran ayat 14 :

“ Dan masa (kejayaan dan kehancuran) itu, kami pergilirkan di antara manusia (agar mereka mendapat pelajaran darinya).

شباب اليوم رجال الغد

… pemuda hari ini adalah pemimpin masa hadapan…

Kepimpinan yang beriman dan bertaqwa, yang hanya takut kepada Allah swt adalah pemuda harapan kita. Kita tidak mahu Pemuda yang lahir dalam Pas seperti pemuda umno yang hipokrit dalam berjuang dan hanya untuk mendapatkan projek dan mengisi perut sendiri tanpa memandang kepentingan dan kebajikan orang lain.

Firman Allah swt dalam surah al-Maidah ayat 48:

لكل جعلنا منكم شرعة ومنهاجا

Yang bermaksud : …Untuk tiap-tiap umat di antara kamu, Kami berikan aturan (syariat) dan jalan yang terang..

Dalam perniagaan, manusia sering menawarkan produk dan barang mereka yang terbaik agar dibeli dan digunapakai oleh masyarakat. Maka begitu jugalah halnya dengan PAS, produk PAS adalah Islam, ahli Pas adalah juru jualnya. Dan misi kita adalah supaya masyarakat menjadikan Islam sebagai produk yang sangat disukai oleh mereka dan digunapakai dalam kehidupan mereka. Justeru, dalam memastikal hal ini memperolehi keuntungan, maka pemuda pas perlulah bergiat dengan proaktif dalam misi dakwah dan promosi memperkenalkan Islam kepada masyarakat.

Misi dakwah kita dalam mendoktrinkan Pas dalam minda seluruh pemuda Kulai adalah suatu misi dakwah yang perlu diperhalusi cara dan pelaksanaannya dan ianya perlu gerakkan oleh jentera pemuda. Penerangan dan penekanan perlu diberikan agar pemuda faham dan terus thabat bersama menongkah arus serta liku-liku perjuangan.
Memperbanyakkan pelbagai program bersama seperti qiamullail, kempen boikot yahudi,, usrah perlu di masyarakatkan. Selain itu, sebaran risalah terbitan yang berkisah terbitan ilmu dan isu semasa dan agenda perjuangan juga per;u diperbanyakkan. Usaha yang sedemikian adalah bertujuan agar dapat memupuk semangat kebersamaan dan menyuntik
kekuatan dalam memperkukuhakan jati diri pemuda kawasan untuk terus thabat bersama-sama kawasan.

7.0 MEMBINA GENERASI AL QURAN (PASTI)

DPP Kulai mengucapkan tahniah kepada pengurusan Pasti Kawasan Kulai yang telah menguruskan organisasi dengan baik serta menggekalkan statistik pelajar sejak 5 tahun kebelakangan ini. Tahun 2009, pelajar berjumlah 352 orang, manakala Tahun 2010, jumlah pelajar seramai 331 orang dengan 5 buah Pasti Cawangan. Pengekalan statistik pelajar ini menggambarkan bahawa masyarakat memberikan sokongan yang baik kepada pendidikan Pasti.

Namun begitu, ada beberapa langkah yang perlu diambil tindakan bagi melonjakkan Pasti Kawasan berada di persada masyarakat terkini. Antara :

i. Melahirkan pelajar pasti yang beragama. Standart Silibus telah diperhalusi peringkat Pasti Pusat yang mampu melahirkan pelajar yang berakhlak. Keluaran pelajar yang berakhlak, boleh membaca dan mengira merupakan faktor yang amat berharga. Sewajarnya peratusan ini perlu diperincikan peringkat pasti kawasan.

ii. Membentuk Guru Pasti yang kreatif dan anovatif. Guru-guru pasti perlu bergerak seiring dengan perkembangan zaman. Penggunaan ICT, komputer riba, microsoft excel, microsoft word dan lain-lain wajar diperkembangkan dalam diri guru-guru. Metodologi pembelajaran yang pelbagai gaya harus diketengahkan. Semuanya ini adalah kehendak zaman kini yang memerlukan kekukuhan ilmu sedemikian.

iii. Pemantapan Organisasi Pasti Kawasan. Organisasi Pasti hendaklah maju ke hadapan dengan halatuju, matlamat yang jitu serta minda yang terbuka. Segala keputusan hendaklah konsisten dalam membahtera pasti kawasan. Hiraki organisasi perlulah kemas dan patuh mengikut manual pasti. DPP Kulai telah memberikan beberapa pandangan kepada Pasti Kawasan agar menzahirkan sesuatu yang memberikan keuntungan bersama. Imej Pasti Kawasan dipandang serta dinilai masyarakat kini, lebih-lebih lagi adanya tadika-tadika bercambah di Kulai yang menjadi saingan yang baik untuk mempersembahkan mutu dan kualiti pengurusan.

iv. Mendekatkan pasti dengan masyarakat. Kajian rambang telah dibuat dimana ada permintaan masyarakat agar dibuka pasti di lokasi mereka. DPP Kulai mengharapkan Tahun 2011, penambahan pasti cawangan dapat dikembangkan. Dalam pada itu, pasti perlu menstrategikkan program-program yang melibatkan penyertaan ibubapa dan masyarakat dalam sesuatu isu atau tajuk yang sesuai.


AKHIRUL KALAM

Akhirnya, saya sekali lagi ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada seluruh hadirin yang memeriahkan Majlis Perasmian Muktamar Dewan Pemuda PAS Kawasan Kulai Kali Ke-20 ini, khususnya Yang Berbahagia Saudara Suhaizan Kaiat, Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Malaysia yang akan merasmikan muktamar kita pada pagi ini. Terima kasih juga kepada para dermawan, urusetia, para petugas dan semua pihak yang memberikan pelbagai bentuk sumbangan dan sokongan dalam menjayakan muktamar ke-20 ini. Bagi pihak diri saya sendiri, saya menyusun sepuluh jari memohon keampunan kepada Allah SWT dan kepada seluruh Pemuda PAS Kulai dan hadirin di atas kelemahan, kekurangan dan kesilapan saya sepanjang setahun mengetuai Dewan Pemuda PAS Kawasan Kulai, usia yang terlalu muda dalam bahtera Pemuda. Semoga Allah SWT menerima khidmat jasa saya ini sebagai seorang hamba yang bekerja untuk menegakkan agama-Nya. Mudah-mudah Allah SWT menerima ketulusan hati kita semua dalam perjuangan jihad ini.

“Wahai Tuhan kami! Terimalah daripada kami (amal kami); Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui”
al-Baqarah: 127

Sekian, wassalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Muktamar Dewan Pemuda PAS Kawasan Kulai Kali Ke-20
Palm Vila Resort, Bandar Putra Kulai
12 Rabiulakhir 1431 / 28 Mac 2010

1 ulasan: