Rabu, Januari 13, 2010

Berakhirnya Perjuangan Seorang Pejuang.

Selasa 26 Muharram 1431H bersamaan 12 Januari 2010 merupakan hari sedih bagi warga PAS Kulaijaya kerana kehilangan seorang aktivis parti yang sangat komited dalam memperjuangkan Islam tanpa pernah kenal erti penat. Allahyarham Ismail Chong Abdullah atau lebih mesra dengan panggilan 'uncle' telah menyahut panggilan Illahi pada jam 11.00 pagi di Hospital Sultan Ismail Johor. Pemergian beliau merupakan satu kehilangan besar bagi PAS Kulaijaya dari aspek keterlibatan dan kesediaan untuk bersama pada setiap program yang diatur. Uncle yang kami kenal sentiasa bersifat optimistik dalam melaksanakan gerak kerja Islam. Sejak pilihanraya 1999 hingga ke pilihanraya 2008, perkataan kalah tidak pernah ada dalam kamus hidup beliau. Senyuman yang sentiasa menghiasi wajahnya akan bertukar marah apabila diusik dengan kata-kata kalah dalam menghadapi lawan.

Dipenghujung usia, beliau tetap ingin turut serta dalam program jemaah walaupun terpaksa berhadapan dengan segala kepayahan dan keterbatasan. Kali terakhir beliau bersama warga PAS Kulaijaya ialah semasa program ziarah aidil fitri dan marhaban yang diadakan. Beliau tetap bersemangat untuk menghadirkan diri dengan dibantu oleh cucunya.

Penulis masih teringat ketika Allahyarham baru saja pulang menunaikan fardhu haji ke Mekah, malamnya kami mengadakan usrah di rumah ayahanda Hj Rafiee di Felda Bukit Batu, beliau telah turut hadir walaupun baru sahaja pulang dari tanah suci. Begitulah komitmen yang ditunjukkan yang seharusnya menjadi contoh ikutan kepada seluruh warga PAS terutama generasi baru.

Dalam satu majlis penyampaian sumbangan bantuan kepada fakir miskin sempena aidil fitri pada tahun 2007, uncle menjadi pembawa bendera PAS sehingga mendapat jolokan 'Laksamana Cheng Ho' dari para sahabat. Dengan semangat perjuangan yang tinggi sambil tersenyum akibat usikan nakal para sahabat, beliau tetap menruskan langkah walaupun ketika itu baru sahaja pulih daripada 'stroke' akibat tekanan darah tinggi. Itulah uncle yang kami kenali. Namanya akan terpahat dihati sanubari setiap warga PAS di Kulaijaya dan juga mereka yang mengenalinya.

Islam telah menyatukan kami dengan Allahyarham. Walaupun berbeza bangsa, semangat Islam yang beliau pamirkan telah berjaya menyuntik semangat perjuangan kedalam hati-hati para pejuang Islam di Kawasan Kulaijaya. Pemergian beliau telah membuatkan kami kehilangan sebutir mutiara dari China yang telah menyinari perjuangan suci ini. PAS Kawasan bersama Dewan Pemuda, Dewan Muslimat dan Unit Amal serta seluruh warga kerja PAS Kulaijaya telah menguruskan jenazah Allahyarham, bermula dari hospital hingga ke tanah perkuburan. Segala kos pengkebumian telah ditanggung sepenuhnya oleh para sahabat seperjuangan.

Kemanisan perjuangan Islam dan Iman telah diterjemahkan oleh Allah swt dengan menghadirkan Ketua Dewan Ulama' PAS Negeri Johor, merangkap Ahli Jawatankuasa Dewan Ulama' PAS Pusat, Ustaz Abdullah Hussin bagi mengimamkan solat jenazah, seterusnya mengiringi jenazah ke tanah perkuburan lalu membacakan talkin. Begitulah berakhirnya perjuangan seorang pejuang yang ditangisi bukan sahaja oleh ahli keluarga tetapi turut diratapi oleh para pejuang Islam.

Semoga rohnya dicucuri rahmat Allah dan ditempatkan disisi mereka yang beriman.

AL-FATIHAH.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan