Jumaat, November 06, 2009

Harta Yang Mengutuk Tuannya Di hadapan Malaikat Maut.

Dalam sebuah riwayat menerangkan bahwa ada seorang lelaki yang banyak sekali mengumpulkan hartanya, dia membina sebuah istana dan dilengkapi dengan para pengawal. Pintu istananya dibuat daripada besi yang cukup kukuh.

Pada satu hari lelaki itu mengumpulkan keluarganya dan menyediakan makanan untuk mereka, kemudian dia duduk diatas tempat tidur dan mengangkat salah satu kakinya ke atas kaki yang lain, kemudian dia pun turut makan bersama.

Apabila mereka selesai makan, lelaki itu pun berkata :
"Wahai saudara-saudaraku berdirilah, nikmatilah makanan untuk beberapa tahun yang telah aku kumpulkan untuk kamu semua". Belum selesai lelaki itu berkata, datanglah malaikat maut dalam bentuk seorang lelaki yang sedang membawa dua kain buruk dan dilehernya tergantung karung makanan kuda, keadaannya seperti orang miskin.

Kemudian malaikat maut mengetuk pintu dengan keras sehingga menakutkan lelaki itu yang sedang tidur diatas tempat tidurnya. Oleh kerana ketukkan yang cukup kuat itu maka berlarilah pengawal lelaki itu ke pintu tanpa membukanya sambil melihat dari lubang pintu. Kata pengawal: "Siapakah kamu dan apa yang kamu mahu?". Berkata malaikat maut: "Panggil tuan kamu ke sini". Pengawal itu berkata : " Tuan kami tidak akan bertemu dengan orang yang seperti kamu". Setelah berkata demikian maka pengawal itu pun pergi memberitahu tentang orang yang mengetuk pintu itu.

Malaikat maut mengetuk pintu dengan kuat lagi sehingga menyebabkan pengawal itu tidak tahan sabar lalu meluru ke pintu. Apabila malaikat maut melihat pengawal berada dekat pintu dia berkata: "Wahai pengawal! Katakan kepada tuanmu bahwa aku adalah malaikat maut!".

Para pengawal merasa sangat takut, lalu lelaki kaya itu berkata kepada pengawalnya: "Wahai pengawal katakan dengan lemah lembut kepada malaikat maut, tanyakan samada dia ingin mengambil nyawa seseorang". Kemudian malaikat maut masuk kedalam istana lalu berkata kepada lelaki itu: "Buatlah apa yang hendak kamu buat pada hartamu itu, aku tidak akan meninggalkan tempat ini sebelum aku keluarkan nyawa kamu".

Lelaki itu memandang kepada hartanya sambil berkata: "Wahai harta! engkau ini telah dikutuk oleh Allah, engkau telah menyibukkan aku dan engkau telah membuat aku lupa beribadat kepada Allah. Engkau telah mencegah aku daripada mengingati Allah". Setelah lelaki itu memarahi hartanya, maka Allah swt mengizinkan hartanya berkata-kata.

Lalu harta itu pun berkata : "Mengapa kamu memaki aku? Kamu dapat bertemu dengan raja-raja adalah dengan sebab aku, orang yang bertaqwa semuanya kamu tolak, kamu mengawini wanita-wanita dengan penuh kenikmatan adalah kerana aku, kamu duduk dalam majlis raja-raja adalah kerana aku, kamu belanjakan aku pada jalan yang jahat tetapi aku tidak memarahi kamu. Kalaulah kamu membelanjakan aku ke jalan kebajikan nescaya aku akan mendatangkan manfaat kepada kamu. Kamu dan anak Adam itu dijadikan dari tanah maka berjalanlah dia dengan kebajikan dan berjalanlah dia dengan dosa".

Banyak sekali manusia tidak sedar bahwa harta yang mereka usahakan siang dan malam tanpa menunaikan kewajipan mereka terhadap Allah, sebenarnya mereka itu menghimpunkan untuk mendapatkan dosa yang paling banyak. Islam tidak menghalang seseorang itu mencari harta kekayaan. Islam menyuruh kita mencari harta dengan menunaikan segala tanggungjawab kita terhadap Allah swt. Kita melihat berapa ramai manusia yang tidak sembahyang, mereka merasakan dunia ini hanya tempat untuk menghimpun harta sahaja. Mereka lupa bahwa harta yang mereka kumpulkan itu tidak akan berguna apabila malaikat maut sudah tiba. Apa yang mereka akan dapat hanyalah siksa yang pedih.

Orang yang mengumpulkan harta dengan cara mencabar perintah Allah, adalah mereka itu orang yang menanti-nanti bilakah agaknya akan datang siksaan Allah. Sebenarnya orang yang mengumpulkan harta dengan tidak menunaikan perintah Allah adalah mereka ini orang orang yang akan mendapat paling banyak siksa, dan di akhirat nanti sterika panas akan disterikakan ke atas tubuh mereka. Dikala itu barulah mereka tahu kenapa mereka dihidupkan di dunia.

Wahai saudara-saudarku, janganlah menjadi manusia yang sombong di muka bumi ini kerana manusia tidak akan kekal hidup di muka bumi, maut tetap akan mencari kita. Sebelum maut datang mencari, hendaklah kita kembali menyembah Allah swt. Allah adalah Tuhan kita dan Dialah Raja yang sepatutnya disembah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan