Jumaat, November 13, 2009

Cheng Ho : 1371 - 1433 (Bhg. 1)

Laksamana Muslim dari China.
Saiz angkatan laut Cheng Ho mempunyai kekuatan berganda-ganda apabila dibandingkan dengan bahtera Ibn Batutta mahupun kapal Christopher Columbus.

Cheng Ho atau Zheng He sebenarnya lahir dengan nama Ma He pada tahun 1371. Beliau dilahirkan dalam sebuah keluarga miskin berketerunan Hui, iaitu sebuah etnik China beragama Islam di Yunan, sebuah wilayah di barat daya China. Datuk dan ayah Cheng Ho pernah melakukan beberapa penghijrahan haji ke Makkah ketika dia masih kecil. Kembara itu serba sedikit telah mendedahkannya kepada budaya asing dan pelbagai pengetahuan seperti kemahiran berbahasa Arab dan ilmu geografi.

Pada usia 10 tahun, Cheng Ho telah menjadi tawanan perang. Tetapi nasibnya baik apabila telah dipilih untuk menjadi sida istana yang bertugas sebagai pengiring kepada seorang bangsawan bernama Yong Li. Bakat kepimpinan Cheng Ho sudah mula terselah apabila dia telah menjadi orang kepercayaan Yong Li yang sedang mengadakan kempen menggulingkan maharaja ketika itu. Setelah Yong Li menaiki takhta sebagai maharaja, Cheng Ho mempunyai peranan penting membantu Dinasti Ming dalam beberapa siri kempen ketenteraman termasuklah menakluki Nanjing. Sebagai ganjaran, Cheng Ho telah dikurniakan pangkat dan kedudukan berserta gelaran keluarga 'Cheng'.

Oleh kerana kebijaksanaan, keberanian dan kecerdasannya itu, Maharaja telah menganggap Cheng Ho seperti anak baginda sendiri. Dari situlah bermulalah era baru pemuda yang dikatakan mempunyai ketinggian lebih dari lapan kaki ini sebagai orang kepercayaan Dinasti Ming apabila diberi mandat sebagai duta negara China yang membawa mesej diplomatik merentasi samudera luas.

Petikan Majalah I (Nobember 2009)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan