Isnin, Ogos 24, 2009

Wasiat Alqamah kepada anaknya mengenai sahabat.

Manusia yang tidak tahu takut kepada Allah swt tidak selamat daripada bahayanya, mereka akan melakukan perkara bahaya sama ada dari sudut bahaya didunia atau akhirat. Ini kerana orang yang tidak tahu takut kepada Allah swt tiada suatu yang mengerunkan hatinya. Oleh yang demikian tidak sayugia berkawan rapat dengan orang jahat fasik).

Manusia yang tidak tahu takut kepada Tuhan akan banyak menimbulkan masalah. Orang jahat (fasik) tidak boleh diletakkan kepercayaan untuk bersahabat. Bahkan orang fasik itu pendiriannya boleh berubah-ubah dengan berubahnya tujuan, pada mulanya bertujuan hendak berkawan cara yang lazim. Apabila dirasakan tidak mencapai hasratnya, lalu dilakukan pengkhianatan terhadap seseorang diluar dugaan. Seperti dijelaskan menerusi firman Allah yang bermaksud "Dan janganlah kamu mengikuti orang yang hatinya telah Kami lalaikan daripada mengikuti Kami, serta menuruti hawa nafsunya dan adalah keadaannya itu melewati batas" (Surah al-Kahfi ayat : 28)

Dalam ayat ini Allah swt melarang mengikuti orang yang hatinya lalai. Maksud lalai ialah orang yang tidak melaksanakan setelah diberi tugas. Bukannya didorong rasa malas tetapi hilang tumpuan (fokus), lantaran dikhayalkan oleh situasi persekitaran yang bukan jadi matlamatnya.

Manusia dijadikan Allah swt didunia ini mempunyai tugas tertentu iaitu dinamakan 'ubudiyyah', sebarang kerja yang dilakukan mestilah menepati dengan kehendak Allah swt. Samada kaya atau miskin, berilmu atau jahil, raja atau rakyat, hakikatnya adalah sebagai kuli Tuhan. Sifat kuli mesti melakukan apa juga tugas yang diserah oleh majikannya.

Manusia akan bertemu dengan pelabagai anugerah Allah swt, setelah menikmati kunia Allah lantas melupaiNya. Mungkin disebabkan didikan keluarga tidak menjurus kearah itu. Leka dengan pengaruh sahabat handai yang lalai, maka putus hubungan antara dirinya dengan tugas yang ditetapkan oleh Allah swt. Tugas asal manusia ialah bagaimana sewajarnya mengatur kehidupan di dunia ini agar mencapai selamat sejahtera di akhirat. Firman Allah yang bermaksud : "Maka berpalinglah (hai Muhammad) daripada orang yang berpaling daripada peringatan Kami, dan tidak mengingati kecuali kehidupan duniawi. Itulah sejauh-jauh pengetahuan mereka". (Surah an-Najm ayat : 29 dan sebahagian ayat 30)

Timbul persoalan dimana terdapat suruhan supaya mendekati golongan tersebut untuk mendakwah dan menasihati mereka, tetapi dalam ayat diatas Allah swt perintahkan RasulNya supaya berpaling daripada mereka. Perintah Allah dalam ayat 29 dalam surah an-Najm itu ialah terhadap golongan fasik yang tidak khianat dan buat gangguan kepada Islam. Jika mereka mengganggu atau menyerang kamu, Allah swt mengingatkan umat Islam tentang kaedah seimbang menghadapinya seperti firmanNya yang bermaksud :"Oleh itu barang siapa yang menyerang kamu, maka seranglah ia, seimbang dengan serangannya terhadapmu. Bertakwalah kepada Allah dan ketahuilah bahwa Allah berserta orang-orang yang bertakwa". (Surah al-Baqarah ayat: 194)

Ayat diatas itu ialah dasar takwa, maka serang balas sekadar seimbang sebagaimana serangan yang telah mereka lakukan. Tidak melebihinya. Firman Allah lagi yang bermaksud :".....Dan ikutilah jalan orang yang kembali kepadaKu, kemudian hanya kepada Ku lah kembalimu, maka Ku beritalah kepadamu apa yang telah kamu kerjakan" (Surah Luqman sebahagian ayat 15). Orang sentiasa berazam hendak kembali kepada Allah swt mesti sentiasa membuat persiapan bekalan. Ini kerana tidak mungkin kembali ke akhirat dengan tangan kosong. Ada orang yang tidak langsung ingat yang dirinya akan kembali kepada Tuhan.

Mahfum daripada ayat-ayat diatas itu meskipun berlainan maknanya tetapi satu tujuan, iaitu untuk menakutkan kita berkawan rapat dengan orang fasik. Boleh bertegur sapa terhadap orang fasik, diharuskan berhubungan disudut lain seperti muamalah berjual beli. Berkawan rapat dengan orang fasik sememangnya ditegah oleh Allah swt, ditakuti akan dipengaruhi olehnya. Bukan sekadar memberi kesan buruk didunia bahkan diakhirat.

Seorang alim bernama Alqamah telah berwasiat kepada anaknya : "Apabila tercetus dihatimu untuk berkawan dengan seseorang, pastikan jika engkau berkhidmat dengannya, dia boleh kawal dirimu. Andainya kau bersahabat dengannya dia boleh menghiasi dirimu, sekiranya suatu ketika kamu kekurangan belanja dia boleh berbelanja untuk kamu. Bersahabatlah sekiranya kamu hulur satu kebaikan lalu orang itu pun berbuat demikian, apabila dia melihat kebaikan daripadamu lantas dikutipnya dan dihimpun kerana menghargainya. Apabila melihat keburukanmu lantas ditutupnya, bersahabat rapatlah kamu kepada orang yang jika kamu meminta sesuatu (nasihat atau apa sahaja) lantas dia memberimu segera. Apabila kamu berdiam diri tidak meminta sesuatu darinya, dia menunjukkan rasa resah gelisah. Sekiranya bala menimpamu, dia merasa simpati dan timbang rasa. Bersahabatlah apabila kamu berkata sesuatu, dia mengiyakan sahaja. Sebarang perkara usaha bersungguh yang kamu hendak lakukan, dia segera memberi sokongan. Dia segera mengalah ketika berbalah denganmu".

Demikianlah wasiat Alqamah kepada anaknya yang sangat tinggi nilainya.

Petikan : Mauidzah : Tuan Guru Nik Abddul Aziz Nik Mat (Harakah 3-6 Ramadhan 1430/24-27 Ogos 2009)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan