Isnin, Disember 31, 2012

Kubur Islam Pengerang dikorek secara tidak beretika?

Petang ini Sidang Meja Bulat Isu Pengerang diadakan di New York Hotel Johor Bahru. Lebih kurang 50 orang wakil2 Ngo, penduduk, peguam dan tokoh masyarakat menghadirinya.

Isu mengalih kubur, pengambilan tanah, masadepan nelayan dan pendidikan menjadi topic utama perbincangan. Yang paling kritikal ialah pengorekan lebih 100 kubur orang Islam yang kononnya tanpa waris.

Mengikut skuad pemantau yang diketuai sdr Zaaba, kubur dikorek tanpa pengawasan Jabatan Agama dan Jabatan Mufti serta agensi berkaitan sepertimana prosedur yang sepatutnya. Mayat berupa tulang dll tidak di urus sesempurna yg sepatutnya. Dilonggok begitu sahaja bawah pokok. Di isi atas kenderaan dan ditindih cangkul dan parang dengan begitu biadap.

Di pindah di kawasan kubur yang ditetapkan, ditanam dengan ke dalaman 15 inci sahaja!
Walhal, sepatutnya kedalaman mengikut Pihak Berkuasa Agama 3 kaki. Sangat terdedah dengan binatang seperti anjing dll.

Bila hujan, kawasan bergenang dengan air dan becak di sana sini. Kontraktor yang beroleh projek tidak amanah dan langsung tidak menghormati mayat2 yang dikorek. Ia bertentangan samasekali dengan cerita indah oleh Pihak Berkuasa Agama yg berjanji akan turut serta dalam proses penggalian dan perpindahan mayat2 berkenaan.

Laporan Polis telah dilakukan. Kontraktor dakwa hanya pindahkan kubur tanpa waris. Walhal, banyak kubur yang dikorek ada warisnya. Sdr Yahya Abd Hamid, mempertikaikan pengurusan teruk oleh kontraktor atas kubur neneknya. Dia cuba pertahankan, tapi dia ditangkap polis dan dilokap!

Kebimbangan kita bahawa cara korek dan alih mayat akan dilakukan secara tidak berakhlak dan jauh dari menepati hukum syarak telah jadi kenyataan.

2 hb Januari ini, rombongan ngo Pengerang, waris2 dan peguam penduduk akan menyerahkan memorandum bantahan kepada Mufti Kerajaan Negeri Johor atas tindak tanduk melampau kontraktor yang memikirkan untung sahaja tanpa mengambilkira soal hukum dan sensitiviti masyarakat Islam. Juga rasa kesal kita terhadap lepas tangan Pihak Berkuasa Agama. Desakan kita, hentikan korek kubur dan kekalkan ia di situ tanpa gangguan sampai bila2. Jadikan 'green area' dan warisan kerana kubur2 tersebut ada yang lebih 100 tahun.

Bukti2 bergambar cukup banyak disamping perlanggaran lesen dsbnya.
Harap Pekida, Perkasa dan Ngo2 pro Umno turun padang dan saksikan sendiri!







Dipetik dari Facebook Sdr. Mazlan Aliman.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan