Selasa, Ogos 14, 2012

Layanilah anak-anak yatim sebaik mungkin. Sedarlah.....


Firman Allah yang bermaksud :
 
"Dan hendaklah takut (kepada Allah daripada melakukan aniaya kepada anak-anak yatim oleh) orang-orang (yang menjadi penjaganya), yang jika ditakdirkan mereka pula meninggalkan anak-anak yang daif (yatim) di belakang mereka, (tentulah) mereka akan merasa bimbang terhadap (masa depan dan keselamatan) anak-anak mereka; oleh itu hendaklah mereka bertaqwa kepada Allah, dan hendaklah mereka mengatakan perkataan yang betul (menepati kebenaran)" - Surah an Nisa':9 

Nasib sebagai anak yatim kadangkala tidak selalu baik. Ada pihak yang tidak bertanggungjawab sanggup mengambil kesempatan terhadap mereka demi kepentingan sendiri. Walhal, anak yatim sebenarnya mempunyai tempat yang tersendiri di sisi Allah SWT dan disifatkan sebagai bunga-bunga syurga.

Menyantuni mereka khususnya di bulan Ramadhan yang penuh dengan keberkatan ini amat digalakkan bahkan disanjung. Apatah lagi menjamu mereka dengan juadah berbuka puasa tetapi janganlah sampai diasingkan mereka sehingga kelihatan sangat hina dan tidak bernilai sedangkan Allah swt menyifatkan mereka sebagai bunga-bunga syurga.

Sedarlah wahai saudaraku......
Orang yang tinggi darjatnya disisi Allah ialah mereka yang tinggi ketaqwaannya, bukannya pangkat dan kedudukan.





 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan