Isnin, Januari 10, 2011

Tenang oh Tenang...!

Sabtu lepas penulis sekeluarga telah ke Labis untuk bertugas di UPU Cempelak Barat, tempat dimana kami diamanahkan. Seawal pagi kami bertolak bersama lima orang petugas muslimat. Tujuan kesana bukannya untuk berkempen, hanya sekadar mengenal penduduk setempat dan meninjau keadaan dan persekitaran sebelum bemulanya tugas sebenar. Lagipun SPR dah maklum tentang larangan berkempen sebelum tarikh penamaan calun dibuat.

Sepanjang perjalanan kami kesana, memang tidak nampak suasana pilihanraya lagi. Kalau ada pun bendera, tidaklah sebanyak mana. Hanya sekadarnya sahaja. Dipekan Labis bendera BN dan PR hanya kelihatan dibilik gerakan masing-masing. Suasana kehangatan sebenar PRK belum dirasai.

Suasana berbeza apabila kami memasuki kawasan penempatan peneroka Felda. Pada hari itu, kelihatan berderet-deret bas sekolah dan persendirian dikiri kanan jalan Felda Cempelak dan Cempelak Barat. Bendera tak perlu diceritakan lagi. Suasananya seolah-olah pilihanraya akan berlangsung esuknya. Ditiang-tiang lampu tergantung banner Program Gerak Mesra anjuran Felda. Khabarnya pengerusi Felda yang baru turun bersama isteri bertemu masyarakat peneroka. Bermacam-macam habuan yang diberikan. Jalan menuju kerumah penginapan kami kini sedang giat diturap. Inilah demam pilihanraya. Bersungguh benar UMNO bertumpu di kawasan Felda yang merupakan talian hayat mereka.

Persoalannnya ialah tentang sikap 'double standard' SPR yang melarang mana-mana parti politik berkempen sebelum penamaan calun. Sekiranya dari pihak pembangkang, larangan ini akan terpakai tetapi jika dari pihak kerajaan semuanya ok sehingga pengarah pelajaran negeri berkempen pun tak apa. Patut juga blog tukartiub menulis 'kalau pilihanraya boleh mengubah kerajaan, dah lama pilihanraya di haramkan di Malaysia'.

Hari tu kami diminta oleh Pengarah UPU membuat culaan untuk mengetahui kecenderungan pengundi di Cempelak Barat. Petugas muslimat telah diarah untuk melaksanakan tugas tersebut dan mereka telah berjaya melaksanakannya sebaik mungkin. Rata-rata para pengundi yang ditemui memberi respon yang baik walaupun masih mahu kekal dengan BN. Ada juga yang meluahkan rasa tidak puashati dengan kerajaan dan telah membuat persiapan untuk melakukan perubahan. Walaupun angkanya tidak besar, namun sikap keterbukaan yang ditunjukkan sudah menampakkan perubahan minda dikalangan peneroka Felda. Kehadiran muslimat PAS telah diterima dengan baik walaupun bendera UMNO dan BN berkibaran dihalaman rumah mereka.

Petugas PAS yang sudah berkampung di felda berkenaan sejak 26 Disember lagi, telah dikenali oleh masyarakat setempat. Kehadiran kami dimasjid pada setiap waktu solat, telah mula disenangi oleh penduduk setempat. Ada yang mengundang kerumah untuk beramah mesra dan tak kurang juga yang menjemput kemajlis kenduri. Jemputan ini telah dipenuhi oleh para petugas yang sememangnya diarah agar menyantuni hati budi pengundi. Pendekatan yang diambil ini telah sedikit sebanyak berjaya mendekatkan PAS dan menyampaikan mesej yang dibawa kepada penduduk setempat.

Apa yang dapat penulis simpulkan setakat ini ialah masyarakat peneroka yang dahulunya terkongkong dengan alunan UMNO, sudah mula membuka mata. Pendedahan demi pendedahan yang dilakukan oleh ANAK melalui Sdr. Mazlan Aliman telah berjaya merungkai segala permasalahan yang dihadapi oleh peneroka selama ini. Buktinya, kehadiran PAS sudah mula disenangi mereka terutama golongan muda yang merupakan generasi kedua peneroka. Sanggahan timbalan menteri yang menjaga hak ehwal peneroka terhadap pembangkang, sudah tidak diambil peduli lagi. Mereka sudah tahu membezakan antara yang hak dan yang bathil. Ibarat kata Tok Guru : Dapat gula kacau, dapat kain pakai, dapat kertas undi PANGKAH BULAN!

TAKBIR !


Tiada ulasan:

Catat Ulasan