Rabu, Disember 15, 2010

KONSEP PENDIDIKAN ISLAM.

Pengertian Pendidikan.
  1. Pendidikan dalam Bahasa Inggeris ; 'Education' bererti segala proses memajukan sikap serta nilai baik yang menjadi amalan dalam sesebuah masyarakat kepada setiap individu yang hidup dalam kelompok tersebut.
  2. 'Humanis' - Pendidikan itu sebagai suatu proses mental, emosi dan perkembangan moral yang terus menerus sebagai permulaan ke arah kualiti kehidupan yang membantu manusia untuk melihat perbezaan perundangan dan hubung-kait berbagai-bagai pandangan diantara satu sama lain.
Pengertian Pendidikan Islam.

Perkataan pendidikan dalam Islam ialah 'al-Tarbiyah'. Istilah al-tarbiyah berasal dari akar kata 'Rab' yang memberi dua maksud atau makna :
  • Tuhan
  • Yang mendidik alam
Allah menjadikan alam dengan dua tujuan. Allah membimbing alam terutama manusia. FirmanNya yang bermaksud :
"Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat : Sesungguhnya aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". (al-Baqarah ayat 30).

Tugas khalifah di alam ini pernah ditawarkan kepada makhluk lain seperti langit, bumi dan gunung-ganang tetapi mereka tidak sanggup. Firman Allah yang bermaksud :
"Sesungguhnya Kami telah kemukakan tanggungjawab amanah (Kami) kepada langit dan bumi serta gunung-ganang (untuk memikulnya). Maka mereka enggan memikulnya dan bimbang tidak dapat menyempurnakannya (kerana tidak ada pada mereka persediaan untuk memikulnya) dan (pada ketika itu) manusia (dengan persediaan yang ada padanya ) sanggup memikulnya. (Ingatlah) sesungguhnya tabiat kebanyakkan manusia adalah suka melakukan kezaliman dan suka pula membuat perkara-perkara yang tidak patut dikerjakan". (al-Ahzab:72)

Sesungguhnya hakikat semulajadi manusia ialah tunduk dan patuh mengabdikan diri kepada Allah dan sesungguhnya bumi ini adalah diperuntukkan kepada manusia yang salih untuk memakmurkannya dengan fungsinya sebagai khalifah. Firman Allah yang bermaksud :
"Dan demi sesungguhnya, Kami telah tulis didalam Kitab-litab yang Kami turunkan sesudah ada tulisannya pada Luh Mahfuz ; Bahawasanya bumi ini akan diwarisi oleh hamba-hambaKu yang soleh". (al-Anbiya' :105).

Sumber : Nota Pengajian DTI ILH206 : Tasawwur Pendidikan Islam.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan