Sabtu, November 20, 2010

Indahnya Islam....

Semasa menulis artikel ini, penulis berada di Shah Alam kerana menghadiri majlis walimahtulurus abang ipar di seksyen 24. Perjalanan dimulakan pada pagi Jumaat kerana nak menunaikan solat Jumaat di Masjid Negeri Selangor. Seronok rasanya dapat menunaikan solat dimasjid Shah Alam. Bacaan Imamnya mampu mengegar jiwa makmum dibelakang. Terserlah benar kesyumulan Islam dinegeri Selangor. Terfikir dihati bilalah agaknya Johor dapat menikmati semua ini. Kalau balik ke kampung di felda tu, lemah dan tidak bermaya Islam dibuatnya.

Itu masjid negeri, memang patut pun. Tapi ketika maghrib di masjid seksyen 24, suasana dimasjid negeri hampir serupa. Imamnya muda, bacaannya bagus, jemaahnya pun ramai. Tertulis di papan kenyataannya jumlah kurban untuk tahun ini sebanyak 17 ekur. Majlis tazkirah dan kuliah, setiap hari. Level masjid seksyen 24 sama aje jika dibandingkan dengan masjid di kampung, di felda dan taman-taman di Johor. Mungkin suasana yang serupa dapat dirasai di Masjid Bandar Baru Uda. Tempat-tempat lain mungkin ada tapi tak banyak. Sebab kuliah di Johor hanya yang bertauliah saja yang dibenarkan. Johor terkenal dengan aktiviti menyekat kuliah dan tazkirah, terutama di bulan Ramadhan. Yang menjadi wajib ialah terawih 20 rakaat.

Inilah natijahnya apabila Islam dinobatkan. Masyarakat terpimpin dengan ilmu yang menjadi tonggak kepada kejayaan ummah didunia dan akhirat. Dulu kita melihat suasana ini di Kelantan tapi sekarang Selangor sudah mula menjejakinya. Johor.....entah bila. Duduklah membetulkan taranum tak habis-habis. Tak salah... tapi banyak lagi yang perlu dibereskan khususnya akidah ummah.

Tahniah buat Dato' Dr Hasan Ali..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan