Ahad, Ogos 08, 2010

Semalam Bersamamu GAZA di Surau Al-Hidayah, Jalan Jati.

Bandar Putra, Kulaijaya 07.08.2010.

Alhamdulillah, malam tadi pada julung kalinya Surau Al-Hidayah, Jalan Jati menerima tetamu Palestin iatu 3 orang pelajar yang berasal yang 2 daripadanya Tebing Barat manakala seorang lagi daripada Semenanjung Gaza. Mereka diketuai oleh Saudara Abdul Hadi Bin Junaidi. Tujuan kedatangan mereka adalah sebagai mengisi program Bersamamu GAZA yang akan berlangsung di IOI Mall pada hari ini (Ahad, 08.08.2010)iaitu majlis pra program.

Pertama-tamanya, Sdr. Abdul Hadi menayangkan 2 tayang video yang memaparkan penderitaan Umat Islam Palestin terutamanya di Gaza pada sekitar tahun 2007 hingga yang terkini. Tayangan tersebut begitu meruntun hati kami,penderitaan akibat kezaliman tentera Yahudi Laknatullah tiada tolok bandingnya pada ketika ini. Mereka bermaharajalela seolah-olah tiada lagi nilai-nilai kemanusiaan.

Seterusnya beliau membuka pembicaraan dengan memaparkan pemecahan wilayah Palestin seawal tahun 1922 hingga ke tahun 1948 atas restu PBB. Pemecahan wilayah umat Palestin yang cintakan pendamaian ini sehinggalah wilayah ini terpisah 2 iaitu Semenanjung Gaza dan Tebing Barat yang hanya meliputi kurang 8% daripada keluasan wilayah Palestin yang asal.

Masalah Palestin ini bukan hanya masalah umat Palestin, bukan sahaja masalah umat Arab tetapi masalah umat Islam seluruh dunia. Kami mempertahankan bumi ini kerana inilah bumi para anbia', bumi dimana Nabi Muhammad SAW di Mikrajkan yang merupakan kiblat pertama umat Islam dan Masjid suci ke 3 dalam Islam. Kami merayu bantuan saudara-saudara Islam kami diseluruh dunia, bagi membantu kami mempertahankan kota suci Baitul Maqdis ini. Yahudi Laknatullah cuba merosakkan masjid Aqsa sedikit demi sedikit dengan perancangan tersusun mereka. Walaubagaimana pun usaha mereka setakat ini masih digagalkan hasil pertolongan daripada Allah SWT.

Beliau juga mengingatkan umat Islam disini bahawa beliau akan menuntut di hadapan Allah SWT di Akhirat kelak diatas kelalaian umat Islam yang gagal membantu kami bagi mempertahankan, membebaskan Aqsa dan maruah Islam. Beliau mengakhiri ucapan dengan menjemput hadirin sekalian ke Palestin bagi bersama-sama berjuang dan menunaikan solat di Masjid Aqsa yang kita cintai.

Majlis ditutup dengan ucapan Ustaz Muhammad Hisham Bin Muhammad Zin selaku Timbalan Pengarah Program Bersamau GAZA, beliau merayu umat Islam terutamanya di Bandar Putra ini menyampaikan maklumat program ini kepada jiran-jiran kita yang lain termasuk juga mereka yang bukan beragama Islam, kerana masalah Palestin ini mutakhir ini telah menjadi masalah kemanusiaan sejagat. Sdr. Abdul Hadi mengalungkan selendang Palestin kepada Ustaz Muhammad Hisham sebagai simbolik penghargaan Palestin kepada usaha Yayasan Amal Malaysia, Caw. Johor secara khususnya dan umat Islam di Malaysia secara amnya.

Allahukbar...Allahukbar...Allahukbar.








Tiada ulasan:

Catat Ulasan