Rabu, Ogos 26, 2009

Semangat Manek Urai Tertimbus di Permatang Pasir.



Bala tentera Barisan Nasioanal semasa hendak menjejakkan kaki mereka ke Permatang Pasir, dengan lantang bersuara melalui jenderal-jenderal mereka "Kami datang dengan Semangat Manek Urai!". Maka bertempeklah para soldadu berbaju biru berlambang dacing dengan gahnya melangkah ke arena Permatang Pasir dengan harapan menggunung mengharapkan dapat menguasai permainan pada kali ini. Tetapi nasib malang terus dirundung buat ketujuh kalinya. Semangat Manek Urai sekali lagi terburai ditimbus pasir di Permatang Pasir. Mempertaruhkan calun yang penuh kontroversi, berpencaklah para hulubalang mereka mempertahankan diri daripada rejaman lembing dan panah yang bertali arus. Berbekalkan perisai RM (Ringgit Malaysia) maka bersimpang siur kaki mereka melangkah mengelak tikaman. Dihujung pertarungan dengan nada penuh keletihan, maka kedengaran sayup-sayup suara jenderal mereka merintih "dapat kurangkan majoriti jadilah....." Petanda awal maut sudah diambang pintu.

Begitulah senario PRK Permatang Pasir yang dapat diamati menerusi media arus perdana dan media alternatif dari mula wisel permulaan ditiup. Serangan yang dihalakan kepada PAS akhirnya berpatah balik kearah mereka. Apa lagi agaknya yang ada dalam benak pemimpin UMNO sekarang ini. Janji-janji pembangunan seperti jambatan, lebuhraya bertingkat, bangunan bertingkat-tingkat, mangkuk tingkat dsb tak kedengaran di Permatang Pasir. Strateji yang digunakan ialah mendekati hati pengundi tetapi mereka tak tahu yang para pengundi kini dah jauh hati dengan mereka. Berduyun-duyun pakcik-pakcik, makcik-makcik, abang-abang, kakak-kakak dan adik-adik berlenggang dari satu rumah ke satu rumah, membawa beg berisi telekung, kain pelekat, kain batik, sejadah dan bermacam-macam jadah lagi (bukan juadah) konon untuk mengambil hati pengundi. Ternyata UMNO memang tak pandai apabila diajar. Sekarang para pengundi bukan macam dulu, setiap pemberian akan dibalas dengan undi. Kini mereka dah cerdik, setiap pemberian tidak semestinya dibalas dengan undi. Moto mereka sekarang ialah : 'Kasi ambil, undi bagi kat lain'.

Mari kita sorot keputusan PRK DUN PERMATANG PASIR N 11 berbanding PRU ke 12

TAHUN : 2008

PARTI BERTANDING

JUMLAH UNDI

MAJORITI

PERATUS KELUAR MENGUNDI

PAS

11004

5433

82.57%

BN

5571



TAHUN : 2009

PARTI BERTANDING

JUMLAH UNDI

MAJORITI

PERATUS KELUAR MENGUNDI

PAS

9618

4551

73.1%

BN

5067



JUMLAH SUSUTAN

PARTI BERTANDING

JUMLAH UNDI

MAJORITI

PERATUS KELUAR MENGUNDI

PAS

1386

882

9.47%

BN

504



Dari angka diatas menunjukkan terdapat penurunan dari segi undi. Susut undi bukan hanya berlaku kepada PAS tetapi juga kepada UMNO/BN dan peratus keluar mengundi. Ini menunjukkan PAS masih mampu mempertahankan kemenangan dengan majoriti yang besar. UMNO/BN hendaklah sedar bahwa rakyat sudah bosan dengan mereka. Tak payahlah nak kaji selidik angka majoriti yang PAS dapat. Meningkat atau menurun UMNO kini sudah tidak diperlukan lagi untuk membela rakyat. Macam-macam berlaku sejak Satu Malaysia ambil alih teraju kepimpinan negara. Pembohongan demi pembohongan mula terbongkar. Sudah tiba masanya rakyat bertindak untuk memberhentikan segala kedurjanaan buatan UMNO/BN.Tahniah kepada pengundi Permatang Pasir kerana konsisten menolak UMNO/BN.

Sehingga bertemu lagi dipilihanraya-pilihanraya yang akan datang diucapkan Selamat Berjuang.

TAKBIR !

Tiada ulasan:

Catat Ulasan