Selasa, Januari 03, 2012

Konvoi Berkebajikan PAS Kawasan Kulai.

Dipenghujung tahun 2011, PAS Kulai telah melancarkan gerakan bertemu pengundi di beberapa UPU tumpu di sekitar DUN Bukit Permai. Antaranya ialah Felda Bukit Permai, Kg. Murni Jaya dan Felda Taib Andak. Program yang dinamakan 'Konvoi Berkebajikan' ini telah berjaya menarik penyertaan anak-anak muda tempatan secara bermotosikal menjelajah kampung menyerahkan bantuan keperluan harian kepada beberapa penduduk miskin.

Kehadiran PAS kini telah mula diterima masyarakat terutama anak-anak muda. Walaupun masih terdapat kekangan daripada golongan veteran, namun sikap kepedulian anak muda mula memeningkan kepala UMNO. Apa tidaknya, mereka juga mengadakan program serupa pada minggu berikutnya. Ini menunjukkan, keberadaan PAS sudah tidak boleh dipandang mudah oleh UMNO lagi bahkan maklumat terkini yang diperolehi, peluang mereka untuk memenangi DUN Bukit Permai semakin tergugat.

Kunjungan demi kunjungan yang telah dilakukan, mula menampakkan hasilnya. Beberapa keluarga miskin yang pernah dipaparkan melalui akbar Sinar Harian, kini mendapat pembelaan daripada pihak berwajib. Ada yang mendapat rumah baru melalui skim PPRT, bantuan bulanan daripada JKM dan baitul mal, serta beberapa bantuan lain yang memang sepatutnya mereka perolehi.

Satu peristiwa yang menyeronokkan didalam konvoi ini ialah apabila kami berkunjung ke Felda Taib Andak. Terdapat seorang veteran UMNO terjerit-jerit marah apabila melihat peserta konvoi yang berpakaian hijau berlogo PAS GANTI UMNO dan bendera bulan. Terdetik didalam hati penulis, bagaimana Nabi s.a.w. dan para sahabat baginda dahulu berhadapan dengan puak musyrikin Mekah yang dikepali oleh Abu Jahal menyerang baginda dalam setiap langkah dakwaah yang dilakukan. Rupa-rupanya spesis ini masih ada didalam dunia yang serba canggih sekarang. Tambah ironisnya ia dari kalangan orang Melayu Islam. Didalam suasana orang bukan Islam sudah mula menunjukkan sokongan mereka kepada Islam dan perasaan 'Islamophobia' semakin terhakis dari hati mereka, tiba-tiba Melayu UMNO pula yang menjadi semakin gerun dan meroyan. Teringat P.Ramlee didalam filem Madu Tiga : KESIAAAAAAAAAAN! Apa yang kesian?....KESIAAAAAAN.

Walaubagaimanapun, secara keseluruhannya, kehadiran PAS sudah mula diterima oleh masyarakat. PAS kini mula mendapat tempat dihati orang Melayu dengan menjadikan kami saluran untuk mereka mengadu. Gerak-kerja kebajikan yang dilaksanakan benar-benar dapat menyantuni hati budi Melayu. Melayu yang dikenali sebagai satu bangsa yang kaya dengan adab dan susila kesopanan perlu terus disantuni dengan peradaban yang diajar oleh Islam. Penulis sangat optimis, orang Melayu mampu berubah melalui Islam. Islamlah satu-satunya elemen penting untuk menyatupadukan orang Melayu. Penulis memperingatkan diri sendiri dan sahabat-sahabat seperjuangan agar menjaga akhlak disamping mempamirkan kesyumulan Islam dalam setiap gerak-kerja. Insya'allah kemenangan akan berpihak kepada kita. Yakinlah...
ALLAHUAKBAR !!!!



Tiada ulasan:

Catat Ulasan