Rabu, Januari 04, 2012

KHUSYUK DALAM SOLAT.

Kita dapati dizaman negara meningkat kearah kemajuan, kebanyakkan dikalangan kita telahpun menyedari tentang hakikat Islam dan pengislaman. Kebanyakkan diantara kita berlumba-lumba untuk mendalami lagi tentang ilmu-ilmu Islam dan seterusnya berusaha dengan mempraktikkan amalan-amalan Islam untuk memantapkan lagi tahap keimanan yang terdapat didada insan yang ingin bergelar hamba yang beriman.

Namun tidak dapat juga kita nafikan bahwa segelintir masyarakat kita yang berasa gah dengan taraf keislaman yang dianutinya sejak dari zaman turun temurun lagi tidak mahu memperakui, mengiktiraf dan seterusnya memahami apakah konsep Islam yang diinginkan oleh agama yang sebenarnya. Contohnya kita membenarkan bahwa kebanyakkan dikalangan kita mengerjakan segala suruhan Allah iaitu 'Amar Ma'ruf nahi Mungkar' dengan mengerjakan solat. Apakah kita tahu, adakah solat itu mencapai tahap solat yang seharusnya dikerjakan oleh setiap insan yang bergelar insan yang kamil?

Adakalanya kita melihat orang solat bagaikan ayam makan padi, belum sempat kepala menempel di tempat sujud telah bangkit kembali dan tergopoh-gopah. Adakah mereka itu khusyuk? Sudah pastinya tidak. Namun banyak orang yang ingin mencapai tahap solat yang khusyuk tetapi belum berjumpa guru yang sanggup mengajarkan cara untuk mencapai solat yang khusyuk. Kalau kita bertanya kepada para ustaz bagaimanakah cara untuk mencapai solat yang khusyuk, jawapannya mereka baca dimulut kemudian diertikan didalam hati. Kalau demikian belumlah kita boleh mendapatkan solat yang khusyuk.

Pernah suatu ketika dahulu terdapat didalam sebuah majalah di Indonesia "Panji Masyarakat" yang ditulis oleh seorang ulama' yang terkenal iaitu Prof. Dr Hamka. Seorang hamba Allah bertanya kepada beliau begaimanakah cara untuk mencapai solat yang khusyuk. Prof Hamka menjawab; "Aku sendiri sedang mencari kaedah untuk mencapai solat yang khusyuk".

Namun begitu ada juga dikalangan ulama'-ulama' terdahulu menurunkan petua bagi mencapai tahap solat yang khusyuk berdasarkan al-Quran, surah al-Qiamat. Firman Allah yang bermaksud :

"Jangan tergesa-gesa mengkomat-kamitkan bibirmu lantaran ingin menguasai bacaannya"
(ayat : 16)

"Kami akan simpan dalam ingatanmu dan akan Kami tetapkan bacaannya dari mulutmu"
(ayat : 17)

"Setelah selesai Kami bacakan barulah kami membacanya"
(ayat : 18)

Berdasarkan ayat inilah kami menemukan cara mencapai solat yang khusyuk seperti berikut :

  1. Yakin : seratus peratus sesungguhnya Allah tidak jauh dari urat lehermu.
  2. Sabar : mengerjakan solat tidak tergopoh-gapah.
  3. Redha : mengerjakan solat dengan penuh penyerahan kepada Allah swt.
  4. Ikhlas : mengerjakan solat dengan penuh kesedaran tanpa paksaan.
  5. Iman : segala tentuan Allah (Qada' dan Qadar) datang dari Allah swt.
  6. Ilmu : tentang syarat dan rukun solat yang benar.
  7. Akal : sihat dan waras, tidak gila atau mabuk.

Oleh : Wan Md Jamal Wan Md Saman.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan