Jumaat, Mac 19, 2010

Akhlak Muslim : Berbakti Kepada Ibubapa.

Firman Allah swt :

وَقَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُوا اِلاَّ اِيَّاهُ وَبِاْلوَلِدَيْنِ اِحْسَنً ، اِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ اْلكِبَرَ أَحَدَهُمَا أَوكِلاَهُمَا اُفٍّ وَلاَ تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلاً كَرِيْمَا .

وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُلْ رَبِّ اَرْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِيى صَغِيْرًا .

Ertinya :

“Dan telah menentukan Tuhan mu, bahwa jangan engkau sembah kecuali Dia, dan hendaklah kepada kedua ibu-bapa engkau berbuat baik. Jika kiranya salah seorang mereka atau keduanya telah tua dalam pemeliharaan engkau, maka janganlah engkau berkata uff/ahh kepada keduanya dan janganlah dibentak mereka dan katakanlah kepada keduanya kata-kata yang mulia.

Dan hamparkanlah kepada keduanya sayap merendahkan diri kerana sayang dan ucapkanlah : Ya Tuhan ! Kasihanilah keduanya sebagaimana keduanya memelihara aku dikala kecil”.

( Al-Isra’ [17] : 23-24 ).

Sabda Rasulullah s.a.w. kepada seorang lelaki yang bertanya kepada baginda :

مَنْ اَحَقُّ بِحُسْنِ صُحْبَتِيى؟ قَالَ : اُمُّكَ قَالَ : ثُمَ مَن؟ قَالَ اُمُّكَ قَالَ: ثُمَ مَن؟ قَالَ اُمُّكَ قَالَ : ثُمَ مَن؟ قَالَ اَبُوكَ .

Ertinya :

“Siapa yang berhak aku pergauli (layani) dengan baik. Nabi s.a.w. menjawab : Ibu mu. Kemudian siapa? Nabi s.a.w. menjawab : Ibu mu. Kemudian siapa? Nabi s.a.w. menjawab : Ibu mu. Kemudian siapa? Nabi s.a.w. menjawab : Bapa mu”.

(Muttafaqun alaih)

Kisah al-Qamah yang tidak dapat mengucap kalimah syahadah ketika sakaratul maut kerana melukakan hati ibunya akibat melebihkan isterinya walaupun beliau seorang anak yang soleh. Tanpa kemaafan daripada ibunya al-Qamah berhadapan dengan segala kepayahan dalam berhadapan saat kematian. Perkara ini disampaikan kepada Rasulullah s.a.w. dan baginda meminta ibu al-Qamah memaafkannya tetapi ia enggan. Lalu baginda memerintahkan sahabat menumpulkan kayu api untuk membakar al-Qamah. Melihatkan tindakan Rasulullah s.a.w. itu, ibu al-Qamah memaafkan anaknya maka dapatlah al-Qamah mengucapkan kalimah syahadat ketika menghembuskan nafas yang terakhir.

Dalam hadith yang lain Nabi s.a.w. bersabda :

لآ يَجْزِى وَلَدٌ وَالِدً اِلاَ اَنْ يَجِدَهُ مَمْلُوكًا فَيَشْتَرِيْهِ فَيُعْتِقُهُ .

Ertinya :

“Seorang anak tidak dianggap membalas budi bapanya, kecuali ia dapati bapanya sebagai sahaya, lalu ia membelinya dan memerdekakannya”.

(Muttafaqun A’laih)

Seorang lelaki menghadap Nabi s.a.w. meminta izin kepada baginda untuk ikut berperang di jalan Allah. Nabi bersabda :

اَحَيٌّ وَالِدُكَ؟ قَالَ نَعَمْ ؛ قَالَ فَفِيْهِمَا فَجَاهِدْ .

Ertinya :

“Apakah ibu-bapa kamu masih hidup? Ia menjawab : Benar. Nabi s.a.w. menjawab : Mengurusi kedua orang tua mu itu juga berjihad”.

(Muttafaqun A’laih).

Didalam tafsir al-Azhar, Almarhum Prof Dr.Hamka mengatakan :

Pada ayat diatas ada disebut kata اُفٍّ .

Abu Raja’ al-Tharidi mengatakan bahwa اُفٍّ ialah kata-kata yang mengandungi kejengkelan dan kebosanan meskipun tidak diucapkan dengan keras.

Ahli bahasa pula mengatakan bahwa kalimat اُفٍّ itu asal artinya ialah daki hitam dalam kuku.

Mujahid dalam menafsirkan ayat ini menyatakan :

Jika engkau melihat salah seorangnya atau keduanya telah berak atau kencing di mana maunya saja sebagaimana engkau lakukan sewaktu engkau kecil, janganlah engkau mengeluarkan kata yang mengandungi keluhan sedikit pun.

Maka kata اُفٍّ dapatlah diartikan mengandungi keluhan, rungutan, kerut kening, cis, akh dsb. Jelaslah rungutan dan keluhan walau betapa kecil sekalipun hendaklah dihindari apatah lagi membentak atau mengherdik.

Ucapkanlah kata yang baik, yang mulia dan beradab. Imam Atha’ mengatakan : jangan sekali-kali disebut nama beliau. Panggilah dengan panggilan ayah-ibu ; abuya-ummi dsb iaitu perkataan yang mengandungi perasaan cinta dan kasih sayang. Hebat manapun kedudukan kamu setelah dewasa, perlihatkanlah dihadapan kedua mereka bahwa kamu adalah anaknya.

Nabi s.a.w. setelah berjaya menakluki Bani Sa’ad, telah bertemu semula dengan ibu susuan baginda iaitu Halimahtus Sa’diyah yang sudah sangat tua. Ketika perempuan tua itu datang kepada baginda, baginda nabi s.a.w. telah menanggalkan jubahnya lalu menyuruh ibu susuannya itu duduk diatas jubah tersebut dan baginda menyandarkan kepalanya didada Halimahtus Sa’diyah.

Sebab itu Allah menuntut kita :

وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ : Dan hamparkanlah kepada keduanya sayap merendahkan diri kerana sayang. Peluk dan ciumlah mereka nescaya airmata keterharuan akan berlinang dan mengalir dipipi mereka tanpa disedari. Itulah sebabnya dalam ayat ini ditekankan مِنَ الرَّحْمَةِ kerana kasih sayang yang datang dari lubuk hati yang tulus dan ikhlas.

Kesimpulan.

  1. Taat kepada perintah dan menjauhi larangan yang diberikan kedua orang tua dalam hal-hal yang bukan berbuat maksiat kepada Allah.
  2. Wajib menghormati dan mengagungkan martabat kedua mereka serta merendahkan diri kepadanya. Wajib memuliakan mereka dengan kata-kata dan perbuatan dan dilarang membentaknya. Tidak boleh berbicara lebih keras daripada mereka. Tidak boleh berjalan di hadapan mereka. Tidak boleh mereka diganggu oleh isteri dan anak. Tidak boleh memanggil namanya tapi harus memanggil dengan panggilan ayah/ibu dan jangan keluar tanpa izin dan keredaan mereka.
  3. Hendaklah berbuat baik kepada orangtua dengan berbagai macam kebaikkan seperti memberi mereka makan, pakaian dan ubat, menghindarkan mereka daripada bahaya dan ancaman dan bersedia menjadi pesuruh apabila diperlukan.
  4. Bersilaturahim dengan mereka yang telah terjalin hubungan dengan kedua orangtua, mendoakan, memohonkan ampun bagi kedua mereka dan melaksanakan janjinya serta menghormati sahabatnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan