Isnin, Februari 01, 2010

Perjuangan PAS semakin di terima di Kulai.

Kemanisan perjuangan Islam semakin terasa apabila ia semakin difahami dan diterima oleh masyarakat bukan Islam. Ia bertambah manis lagi apabila ia mula dituruti orang-orang Islam itu sendiri yang selama ini berada didalam kepompong sekular hasil indoktrinasi penjajah menerusi sistem pendidikan. Kegembiraan ini telah diluahkan oleh Ayahanda Tn Hj Rafei seorang peneroka di Felda Bukit Batu, Kulai dalam pertemuan yang diatur dirumah beliau pada malam minggu yang lalu. Pahit jerih yang dilalui selama bergelar pendokong PAS di Felda berkenaan sehingga dipulaukan penduduk setempat, tidak sesekali mematikan semangat warga emas ini. Beliau amat terharu dengan sambutan yang diberikan oleh generasi kedua Felda berkenaan yang telah hampir mencecah 70 orang sebagai ahli baru PAS bagi Kawasan Kulaijaya. Api perjuangan yang kelihatan seolah-olah akan padam kini bersinar semula bahkan lebih bersemarak jika dibandingkan dahulu. Kumpulan baru ini mensasarkan 100 orang ahli khususnya dari golongan muda akan menyertai PAS sedikit masa lagi.

Usrah yang telah sekian lama tidak kedengaran diperkampungan tersebut telah dihidupkan semula yang turut disertai lagi dengan kemasukkan ahli baru. Janji pimpinan kawasan untuk menubuhkan semula cawangan bagi Felda Bukit Batu telah tertunai pada malam tersebut. Kehadiran beberapa tokoh utama pimpinan masyarakat pada malam itu telah menyemarakkan lagi semangat generasi kedua ini untuk bergerak lebih aggresif mencari ahli baru.

Begitulah Islam yang menjadi agama Allah yang dijelaskan menerusi firmannya yang bermaksud "Apakah kamu hendak mencari agama lain selain daripada agama Allah (Islam), yang padaNya tunduk patuh segala apa yang ada dilangit dan dibumi samada secara suka atau terpaksa, kerana kepadaNyalah kamu akan dikembalikan".

Islam tetap akan terbela dan dipertahankan, apatah lagi janji Allah yang menyatakan bahwa Islam akan dimenangkanNya keatas agama-agama lain. Tahniah dan syabas diucapkan kepada anak muda Bukit Batu yang bersedia bersama PAS bagi meneruskan kelangsungan tugas yang di pelopori oleh junjungan besar Nabi kita Muhammad s.a.w. Satu tugasan yang amat mulia dan mendapat redha Allah swt.

Islam pasti akan ada pembelanya. Dalam segala kepayahan dan rintangan serta tribulasi yang terhidang, Allah tetap akan menyediakan pejuangNya yang sentiasa bersedia berkorban harta benda dan juga jiwa raga. Apa yang penting ialah apakah Allah memilih kita untuk berada dalam saf perjuangan ini? Inilah persoalan yang perlu dijawab oleh setiap individu muslim yang Allah kurniakan nikmat Iman dan Islam. Apakah dengan mengira mengamalkan ibadah-ibadah rutin harian sepeti solat, puasa, zakat dan haji serta ditambah dengan amalan ibadah-ibadah sunat, sudah membolehkan kita layak bertemu dengan Allah sambil berbicara 'aku telah melaksanakan segala perintahMu semasa hidup didunia!'

Bagaimanakah sekiranya kita berhadapan dengan Allah lalu ditanyakan: 'Apa yang telah kamu perbuat ketika agama Ku ditindas dan diperlekeh? Dimana kamu ketika para pejuangKu berjuang mempertahan agamaKu ketika diserang oleh musuh-musukKu? Kenapa kamu merampas hak Ku semasa Aku memberi peluang kepada kamu untuk hidup dimuka bumi?

Persoalan seumpama ini hanya mampu dijawab oleh mereka yang berada dipersada perjuangan menegak dan mengembalikan hak Allah yang telah dirampas oleh manusia-manusia yang tidak bertanggung jawab. Bagi mereka yang berlangbuana dengan kenikmatan hidup tanpa berpedulian dengan perihal agama, pastinya akan bisu kaku tanpa jawapan. Inilah intipati utama yang diperjelaskan kepada sahabat-sahabat baru di Felda Bukit Batu dalam pertemuan usrah pertama yang lalu.

Pembebasan dari kepompong sekular kepada Islam, hendaklah berdasarkan kefahaman yang disertai dengan hujah mantap bersandarkan al-Quran dan as-Sunnah, bukannya berpaksi atas dasar emosi. Perjuangan PAS bukan atas fundemantal politik semata, tetapi ia adalah berdasarkan Aqidah Islamiyyah. Melaksana dan memastikan terlaksananya segala apa yang terkandung di dalam al-Quran dan as-Sunnah adalah intipati dan matlamat perjuangan PAS. Inilah kefahaman yang akan diterapkan kepada setiap ahli yang menyertai perjuangan Islam.

Salam ukhuwwah dari kami warga PAS Kulaijaya kepada penduduk Felda Bukit Batu. Semoga lembaran baru ini akan membawa sinar yang bergemerlapan bagi Islam disana. Insya'allah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan