Rabu, Januari 20, 2010

GOODS AND SERVICES TAX (GST).

GST Juga dikenali sebagai cukai kepenggunaan yang mempunyai asas yang luas (broad-based consumption tax). Ini bermakna semua warganegara terlibat atas dasar bahawa semua warganegara adalah pengguna (consumers). Cukai bentuk ini adalah biased terhadap pengguna berbanding pengeluar (producers) yang memiliki modal dan sekaligus kekayaan. Atas dasar inilah juga cukai ini dilihat lebih berbentuk regresif dan tidak progresif. Cukai yang progresif bermakna, lagi tinggi pendapatan seseorang maka lagi tinggi kadar cukainya.

Dalam kes cukai yang bersifat regresif ia bermakna, secara puratanya mereka yang relatif miskin memikul beban cukai yang lebih berat atau tinggi berbanding mereka yang kaya. Apa yang lebih memudharatkan ialah GST juga dikenakan ke atas barangan keperluan asasi (essential goods) seperti beras, air, elektrik dsb. Ini bermakna kelompok masyarakat yang miskin yang menggunakan barangan keperluan asasi ini juga dikenakan cukai GST dan ini bererti GST mengenakan cukai kepada barangan asas (dharuriah).

Sekiranya berdasarkan kepada pendapatan, mereka yang miskin akan dikecualikan. Dalam kes makanan, kita masih tidak dapat mengatasi masalah 'keselamatan makanan' (food security) dan pengenalan GST akan memburukan keadaan. GST akan menghakis kesejahteraan awam dan ini bercanggah dengan peranan utama negara moden dalam sistem demokrasi iaitu untuk mempromosikan kebajikan awam bagi menafaat rakyat.

GST = Gagalkan Sebelum Terlambat.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan