Jumaat, Januari 08, 2010

2010 Tahun Beban Bagi Rakyat Malaysia.

Bermula dengan GST kemudian kenaikkan harga gula dan kini petrol pula. Pada bulan Mei ini rakyat Malaysia akan mendapat gula-gula Barisan Nasional lagi. Harga petrol akan diruncitkan mengikut kategori yang bakal diperkenalkan. Kalau ia hanya melibatkan warga asing takpe juga. Ini anak watan juga akan terpalit sama. Kadang-kadang apabila difikirkan apa sebenarnya keistimewaan menjadi warga negara pengeluar minyak yang berjumlah 1 juta tong sehari. Masa harga minyak dunia melambung, kita kena bayar harga runcit petrol sehingga mencecah RM2.80 seliter. Berbeza dengan Saudi, ketika harga minyak melambung tinggi, harga runcit bagi rakyatnya diturunkan kerana negara meraih lebihan pendapatan. Tetapi di Malaysia, rakyat terus dimomokan dengan hujah 'kerajaan terpaksa menanggung beban subsidi dan tidak sanggup melihat wang subsidi yang sepatutnya digunakan untuk membantu rakyat miskin dihabiskan hanya untuk membayar subsidi minyak'.

Dulu ketika zaman Pak Lah Badawi, lebihan subsidi yang berjumlah RM4 billion akan digunakan untuk menaiktaraf sistem pengangkutan awam negara. Itu janji kerajaan. Era itu mempamirkan sistem kenaikkan harga minyak secara tiba-tiba yang menyajikan fenomena kesesakkan di stesyen-stesyen minyak sebelum jam 12 tengah malam. Bagi meredakan 'naik minyak' orang ramai, maka janji-janji manis seperti itu dihidangkan. Ternyata janji hanya tinggal janji. Sistem pengangkutan sampai sekarang tidak menampakkan sebarang perubahan terutama dibandar-bandar luar ibu-kota. Kalau nak ambil contoh di JB, bas 'telan syiling' (nama yang popular apabila mula beroperasi bagi syarikat Transit Link) bukan bertambah baik malahan bertambah teruk. Jadual laluan bas masih tidak menepati masa. Kekerapan bas untuk kegunaan awam masih ditakuk lama. Pengguna terpaksa menunggu berjam-jam. Etika pemandunya masih ditahap lama kerana yang bertukar hanya syarikat bas, sedangkan pemandunya masih yang dulu juga. Kemana perginya RM4 billion tu?

Mei 2010 nanti, kita akan menikmati kenaikkan harga minyak lagi. Apa pula janji kerajaan kali ini? Yang pasti ungkapan nasihat berbunyi ' Ubah Gaya Hidup' akan berkumandang semula. Rakyat Malaysia akan terus terbeban. Kenaikkan harga minyak akan mengundang kenaikkan harga barang keperluan yang kini terus meningkat seolah-olah tiada noktah.

"Rakyat Malaysia Harus Bijak Berbelanja. Amalkan Perbelanjaan Berhemah". Pastikan anda tidak terlepas mendengar nasihat ini dari pemimpin negara sedikit masa lagi.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan