Kemerdekaan
yang sebenar menurut Islam terkandung di dalam kata-kata Rub'ie bin A'mir
ketika bertemu panglima tentera rom yang bernama Rustum:
"Allah
mengutuskan kami (orang-orang islam), untuk kami merdekakan
manusia, daripada mengabdikan diri sesama manusia kepada mengabdikan diri
kepada Allah, daripada kezaliman agama kepada keadilan Islam dan daripada
kesempitan dunia kepada keluasan dunia dan akhirat."
Rub'ie
bin Amir menyimpulkan kefahaman Islam yang diperolehinya daripada pentarbiyahan
Nabi SAW bahawa penjajahan bukan sahaja boleh berlaku melalui penguasaan bangsa
asing terhadap sesuatu kaum, tetapi ia juga boleh berlaku melalui penguasaan
bangsa sendiri.
Selain
itu, menurut pendeta Za’aba, erti kemerdekaan ialah
- “berubah daripada kepercayaan bodoh yang melemahkan akal dan ikhtiar kepada kepercayaan yang cerdik yang membebaskan fikiran;
- daripada ajaran yang mematikan hati kepada ajaran yang menghidupkan dan menyuburkan dia;
- daripada i‘tiqad-i‘tiqad yang serong dan terpesong kepada i‘tiqad yang subur dan merdeka;
- daripada kezaliman pemerintahan berdasarkan hawa nafsu kepada kesalehan;
- dan daripada fikiran-fikiran yang menahankan dan menyekat kemajuan kepada fikiran yang membebaskan kemajuan dan menggalakkan kemaraan yang baik-baik dan mulia.”
Kemerdekaan
sebenar adalah kemerdekaan jiwa dan minda. Tanpa kemerdekaan jiwa dan minda
kemerdekaan fizikal tidak berguna. Ramai cendekiawan Muslim telah menyedari
bahawa cabaran utama setelah kemerdekaan fizikal adalah membina jiwa dan minda
merdeka.
Jika
kemerdekaan bererti kebebasan daripada penguasaan bangsa asing, kenapa
Rasulullah saw berjuang membebaskan diri dan manusia daripada kekuasaan
musyrikin Makkah yang sebangsa dan seketurunan dengan nabi?
Ini bermakna: kemerdekaan yang sebenar ialah:
Memerdekakan
manusia daripada perhambaan sesama manusia sama ada:Bebas bersuara, pemilikan,
bertindak, bermuamalah dan seumpamanya.
Kebebasan
tadi mestilah dibatasi oleh hukum Allah swt bagi memastikan tiada ruang untuk
penjajahan melalui sistem dan undang-undang ciptaan manusia.
Memerdekakan manusia daripada ikatan agama yang direka oleh
manusia samada:
1.
Agama yang dicipta oleh manusia yang dijadikan sembahan, fahaman dan anutan.
2.
Agama yang diturunkan oleh Allah tetapi ditafsirkan mengikut akal tanpa kaedah
yang dibenarkan oleh Syariat.
Membebaskan manusia daripada dibelenggu oleh matlamat dunia yang
sempit melalui:
1.
Menyedarkan manusia bahawa dunia adalah sementara yang menjadi tempat
persinggahan.
2.
Menjadikan manusia bekerja di dunia untuk akhirat yang merupakan kehidupan yang
sebenar.
Justeru,
kemerdekaan yang sebenar ialah :
Membebaskan
jasad dan material daripada penjajahan manusia.Membebaskan akal fikiran serta
mentaliti daripada dibelenggu oleh doktrin-dokrin yang bercanggah dengan Islam.
Sumber : Internet.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan