Jumaat, Januari 13, 2012

Ekonomi meningkat, orang perempuan bekerja dan kemudahan alat tulis.

Sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud :

"Daripada abdullah bin Mas'ud r.a. berkata, Rasulullah s.a.w. telah bersabda :Sesungguhnya apabila kiamat sudah hampir tiba :
  1. Orang hanya memberi salam kepada orang yang dikenali sahaja,
  2. Perniagaan akan bertambah maju sehingga orang perempuan membantu suaminya berniaga,
  3. Banyak orang memutuskan silaturahin (hubungan kekeluargaan),
  4. Banyak saksi palsu
  5. Orang suka menyembunyikan penyaksian yang benar dan,
  6. Akan banyak kemudahan alat tulis.

Hadith Riwayat : Ahmad

KETERANGAN

Diakhir zaman orang hanya akan memberi salam kepada sahabat yang ia telah kenali sahaja bukan seperti yang dituntut dalam agama supaya kita mengucapkan salam kepada semua orang Islam samada yang kita kenali atau yang tidak dikenali. Keadaan ini menunjukkan bahwa hubungan kemesraan diantara kaum muslimin sudah amat berkurangan. Begitu pula cara hidup diakhir zaman mendorong orang perempuan untuk bekerja diluar rumah, terutama dalam perniagaan.

Perempuan akan dijadikan 'daya tarikan' pelanggan atau oleh kerana kos kehidupan yang tinggi sehingga gaji suami tidak cukup untuk memenuhi keseluruhan keperluan keluarga maka terpaksa si isteri juga bekerja. Maka keadaan ini mengakibatkan kerenggangan hubungan kekeluargaan. Isteri tidak lagi taat pada suami kerana dia juga banyak memiliki wang dan mungkin lebih banyak dari wang suaminya. Manakala anak-anak pula menjadi mangsa kehilangan kasih sayang ibubapa kerana mereka hanya menyerahkannya pada orang gaji (pembantu rumah) sahaja.

WALLAHU A'LAM.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan