Isnin, Jun 06, 2011

MUKTAMAR PAS KE 57

Muktamar PAS ke 57 sudah pun berlangsung dengan jayanya tanpa sebarang insiden yang dapat menjadi topik hangat untuk diperdebatkan. Pemilihan berjalan dengan lancar dan para perwakilan dapat memilih calon yang bertanding dengan tenang tanpa sebarang gangguan. PAS benar-benar menterjemahkan proses demokrasi yang tulen tanpa sedikitpun palitan cemar yang dapat memburukkan imej parti.

Media arus perdana menggambarkan berlakunya pertembungan sengit dalam perebutan kerusi pimpinan parti pada kali ini berdasarkan senarai calun yang bertanding. Laporan berita yang dipaparkan seolah-olah wujudnya pertembungan antara golongan ulama' dan profesional. Maka tercatatlah istilah kem Erdogan dan kem Erbakan.

Penulis yang telah beberapa kali menghadiri Muktamar Agung PAS Pusat termasuk ketika berlangsungnya pemilihan, tidak kelihatan sebarang kem seperti yang digembar-gemburkan bahkan kempen juga tidak berlaku. Semua yang menawarkan diri untuk bertanding, hendak bersalam pun agak keberatan kerana takut diistilahkan sebagai berkempen. Didalam PAS, budaya meminta jawatan memang tidak berlaku. Istilah pertandingan yang digunakpakai oleh media arus perdana perlu diperbetulkan. Kerana mereka yang dikatakan bertanding sebenarnya menawarkan diri untuk berkhidmat dan sedia memikul amanah. Inilah bezanya antara gerakan Islam dengan parti sekular.

Tiada istilah kalah atau menang didalam gerakan Islam. Mereka yang diberi amanah perlu menunaikan tanggungjawab', kerana setiap kerja buat akan ditanya oleh Allah swt di yaumul masyar. Sebab itu tiada sebarang jamuan bagi meraikan kemenangan. Tiada hadiah atau cenderahati jauh sekali habuan wang. Inilah yang memeningkan kepala puak-puak sekular. Abang Mat Sabu ketika ucapan penangguhan menceritakan : "Saya ke Putrajaya pada 2 Jun 2011 dan bertemu dengan PM Najib. Najib menegur : Apa kau buat disini? Bukankah sepatutnya kau berkempen?". Juak-juak sekular memikirkan pertandingan didalam parti seperti yang mereka lalui. Itulah indahnya hidup berjemaah didalam PAS. Walaupun masing-masing mempunyai penyokong tetapi tidak kelihatan sebarang pengasingan ataupun kelompok penyokong tertentu. Setelah pengumuman dibuat semua perwakilan menerima dengan lapang dada dan terbuka termasuk mereka yang menawarkan diri untuk berkhidmat. Tiada langsung raut wajah kecewa.

Tiba-tiba keluhan rasa kecewa kedengaran dari pihak lawan. 'PAS sudah lari dari prinsip perjuangan mereka'. 'PAS menolak ulama'. 'PAS sudah tidak memperjuangkan konsep Negara Islam'. PAS....PAS...PAS....bermacam-macam lagi media berkomentar sehinggalah artikel ini ditulis. Sejak bila UMNO sayangkan ulama'?. Sejak bila UMNO concern tentang Negara Islam bawaan PAS? Sejak bila UMNO prihatin tentang pimpinan dan ahli PAS? Sesuatu yang pelik tapi kini menjadi benar. Maka berbicaralah ayam sabung UMNO yang dibeli dari reban PKR melalui media arus perdana, mengkritik PAS kerana kononnya lari dari dasar perjuangan.

Ini merupakan petanda UMNO yang gelisah sudah semakin gerun melihat barisan pimpinan baru PAS yang dikatakan oleh Dato' Seri Presiden sebagai team pilihanraya. Masih terngiang di telinga penulis kata-kata YB Sallehudin semasa ucapan penangguhannya : "UMNO jangan cuba bermain api kerana kesepakatan yang ada ini akan membuatkan UMNO menyembah bumi". Ayuh kita tumbangkan UMNO/BN dalam pilihanraya yang akan datang.

TAKBIR!!!!!!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan