Sabtu, Oktober 24, 2009

Simpang Maut di Taman Permata Impian, Kulai.

Taman Permata Impian terletak di jalan utama dari Kulai ke Kota Tinggi. Taman yang mempunyai 6 blok appartment ini didiami hampir 100 buah keluarga. Penulis sering diundang memberi kuliah agama di surau al-mujahaddah milik qariah disitu. Tahun ini penulis diundang untuk memberi ceramah sempena majlis Maulidur Rasul.

Keharmonian penduduk disini jelas terserlah dengan semangat kerjasama yang ditunjukkan pada setiap program dan aktiviti yang dianjur walaupun kedapatan perbezaan fahaman politik.

Satu perkara yang amat menggusarkan penulis setiap kali berkunjung ke taman ini ialah mengenai jalan susur masuknya. Kereta dari arah Kota Tinggi atau bertentangan sering kali akan masuk ke jalan susur masuk ke taman ini. Perkara ini sangat merbahaya dan boleh mengancam nyawa penduduk dan pengguna yang berurusan dengan penghuni disini.

Gambar diatas ini jelas sekali menunjukkan bagaimana kereta dari arah Kota Tinggi berada dijalan susur masuk ke Taman Permata Impian sedangkan laluan yang sepatutnya digunakan (penunjuk anak panah jelas tertera) kelihatan kosong. Sikap pemandu seumpama ini akan mengundang kecelakaan apabila ada kereta yang hendak masuk ke taman berkenaan. Perkara ini adalah lumrah yang biasa dilalui oleh penduduk taman dan penulis telah menyentuh perkara ini semasa berceramah disini bersama Us Nasaruddin Hassan al-Tantawi baru-baru ini.

Pada 23 Okt 09 yang lalu, penulis berkunjung kerumah seorang penduduk taman berkenaan yang ditimpa kemalangan sewaktu pergi berkerja. Dalam perbualan ringkas ketika ziarah tersebut, mangsa memberitahu seminggu sebelumnya, kereta mangsa dilanggar oleh seorang pemandu dari arah bertentangan yang menggunakan susur masuk ke arah taman. Mangsa tidak mampu mengelak kerana ketika itu keretanya sedang berhenti untuk masuk ke taman. Dalam deretan kereta yang datang dari hadapan, tiba-tiba datang sebuah kereta yang menggunakan lorong yang salah dan melanggar kereta beliau. Walaupun beliau bersama isteri dan anak tidak cedera tetapi keretanya rosak agak teruk. Beliau memberitahu, peristiwa seumpama ini telah beberapa kali menimpa penduduk setempat.


Pihak yang berwajib seperti JKR dan MPKu perlu perihatin dengan masalah rakyat. Apa ertinya gasasan 1 Malaysia - Rakyat Didahulukan - Pencapaian Diutamakan - sekiranya perkara yang telah berlarutan sejak taman ini berpenghuni dibiarkan berlarutan. Apakah kita ingin melihat nyawa penduduk diragut, baru pihak-pihak berkenaan hendak bertindak sambil menuding jari menyalahkan antara satu sama lain.

Penulis menyeru tindakan segera diambil dengan membina pembahagi jalan dan penunjuk arah 'IKUT KIRI' dipasang sebelum nyawa penduduk melayang. Sekiranya lampu jalan yang menelan kos ribuan ringgit mampu dipasang masakan pembahagi jalan dan penunjuk arah yang tidak semahal mana dibiarkan sahaja demi keselamatan rakyat.

Sesekali jenguklah golongan marhain yang sering dilupakan ini. Mereka juga manusia yang perlu diberi perhatian. Jangan hanya jadi pembela rakyat 5 tahun sekali dengan taburan janji-janji manis yang tidak bergula. Sesudah itu pergi membiarkan mereka tanpa sebarang pembelaan. Penulis mengajak rakyat agar menghukum golongan ini pada pilihanraya yang akan datang dengan memberi undi kepada Pakatan Rakyat bagi menikmati nasib yang lebih terbela.

Islam Memimpin Perubahan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan