Selasa, Jun 23, 2009

Islam dan Pertentangannya dengan Fahaman Sekular. (Bhg 3)

(3) Keadaan Sosial dan Ekonomi.

Di Eropah pada abad pertengahan perkara-perkara berhubung dengan sosial dan ekonomi didapati sama dengan keadaan keagamaan. Banyak unsur-unsur penyelewengan dan kezaliman berlaku. Masyarakat terbahagi kepada dua golongan iaitu :
  1. Golongan kaya raya yang terdiri daripada kaum feudal yang memiliki tanah pertanian yang luas dan menguasai sepenuhnya ke atas buruh-buruh yang berkerja diladang-ladang mereka.
  2. Golongan orang-orang miskin yang berkerja sebagai buruh paksa kepada golongan pertama.
Golongan yang kedua ini dibeban dengan kerja-kerja berat, dizalimi dan dianiaya serta tidak diberi upah yang setimpal. Dalam keadaan ini pihak gereja juga turut serta memainkan peranan untuk memburuk-burukkan lagi keadaan. Dengan ini rakyat hidup dalam kemiskinan dan papa kedana mankala segolongan kecil orang kaya hidup mewah dan kaya raya. Keadaan demikian menyebabkan rakyat bangkit memberontak dan menentang golongan kaya.

(4) Keadaan Politik.

Oleh kerana pihak gereja dan Rijal al-Deen mempunyai kuasa penuh, mereka memainkan peranan penting dalam bidang politik. Walau pun raja memerintah sesebuah negara tetapi kuasa sebenar berada pada pihak gereja. Gereja berhak melantik dan memecat mana-mana raja yang ia suka. Kemurkaan pope kepada raja dianggap sebagai kemurkaan Tuhan. Sebagai contoh Raja Inggeris King Henry ke IV pernah dimarahi oleh pihak pope dan untuk mengembalikan kuasanya, Henry terpaksa berjalan kaki dari England ke Rome, Itali untuk memohon keampunan dari pihak gereja disana.

(5) Keadaan Keilmuan.

Pihak gereja menyekat reformasi pemikiran dan keilmuan yang cuba di ketengahkan oleh ahli-ahli fikir dan tokoh-tokoh keilmuan mereka yang kebanyakkannya belajar ilmu-ilmu Islam. Gereja menganggap ilmu pengetahuan dari sumber selain dari sumbar mereka dianggap bahaya lebih-lebih lagi kalau diambil dari sumber Islam. Gereja menganggap bahasa Arab adalah bahasa orang kafir. Oleh itu gereja menggunakan kekerasan terhadap sarjana-sarjana barat yang belajar ilmu dan sains Islam. Sejarah ada menyebut terdapat seramai 340,000 sarjana dan ahli ilmuan mereka dihukum mati dan seramai 32,000 orang dibakar hidup-hidup di sepanjang sebelum lahirnya fahaman sekular.

Dengan sebab-sebab situasi dan keadaan yang penuh kekejaman, kezaliman dan penyelewengan kuasa oleh gereja dan kaum feudal yang begitu rupa telah menyebabkan lahir tentangan dari masyarakat untuk menuntut keadilan. Mereka bangkit menentang pihak gereja, memberontak terhadap golongan kaya sehingga akhirnya lahirlah fahaman sekular yang memisahkan kuasa agama Kristian dari urusan hidup dan negara.

Rujukan : Nota Pengajian Diploma Tasawwur Islam ILH 203 (Aqidah Islamiyyah)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan