Isnin, Jun 13, 2011

PAS Kulai Praktik Amalan Negara Berkebajikan.

PAS Kulai telah menyahut saranan Dato'Seri Presiden dalam melaksanakan amalan negara berkebajikan. Gerak kerja ini bahkan telah dilakukan sebelum Muktamar Agung PAS Pusat berlangsung. Melalui Lajnah Kebajikan Kawasan, ia menjadi tumpuan utama PAS Kulai dalam mendekati masyarakat tanpa mengira bangsa dan agama selari dengan tuntutan Islam. Seperti yang dinyatakan didalam mesyuarat agung PAS Kulai yang lalu, walaupun tumpuan diberikan kepada masyarakat Melayu namun bangsa lain yang memerlukan pembelaan tidak akan dilupakan.

Selaras dengan misi ini, sebanyak 10 keluarga India di Bandar Putra yang memerlukan pembelaan telah diziarahi pada 11 Jun 2011 yang lalu. Kehadiran PAS membawa barangan keperluan harian untuk diagihkan telah mendapat sambutan yang baik daripada kalangan mereka. Mereka tidak menyangka PAS sebuah parti Islam sanggup turun padang sambil membantu masyarakat kaum India yang beragama Hindu. Menurut seorang penduduk, mereka selama ini tidak pernah menerima sebarang bantuan serupa daripada pihak parti MIC walaupun parti itu mendakwa membela nasib kaum India.

Beberapa kawasan di dalam DUN Bukit Permai telah diziarahi. Antaranya ialah :
  1. Felda Taib Andak
  2. Taman Anjaria
  3. Felda Bukit Permai
  4. Kampung Murni Jaya
  5. Sengkang
  6. Kampung Pertanian dan
  7. Bandar Putra
Sekitar 30 buah keluarga yang telah menerima bantuan daripada PAS Kulai setakat ini. Program ini akan diteruskan lagi diperkampungan lain yang termasuk didalam DUN Bukit Permai seperti Sedenak, Felda Inas dan kampung-kampung yang terdapat berhampiran dengan Kg. Murni Jaya.

Dalam melaksanakan tugasan yang diamanahkan, PAS Kulai telah berjaya merungkai pemasalahan yang di hadapi oleh seorang ibu yang cacat sebelah kaki akibat di potong kerana penyakit kencing manis. Pendedahan melalui akhbar Sinar Harian telah membuatkan UMNO Bahagian Kulai turun padang bersama Jabatan Kebajikan Masyarakat bagi menyelesaikan masalah ibu tersebut. Walaupun PAS sekadar menziarahi sambil membantu apa yang mampu, namun ianya telah membuat kejutan besar kepada UMNO sehingga seluruh jenteranya turun padang dan menghulurkan bantuan seperti yang kami laksanakan.

Begitulah sikap wakil rakyat dan pemimpin UMNO yang hanya akan menjenguk rakyat di bawah apabila merasakan kedudukannya tergugat. Bagi PAS gerak kerja ini akan kami teruskan walaupun kami tidak dikurniakan kemenangan kerana ianya merupakan tuntutan agama.

Firman Allah swt didalam surah Ali Imran ayat 92 bermaksud :
"Kamu tidak sekali-kali akan mencapai kebaikkan (yang sempurna) sehingga kamu dermakan sebahagian daripada apa yang kamu sayangi. Dan sesuatu apa jua yang kamu dermakan sesungguhnya Allah mengetahuinya."

JOM PAKAT TOLAK BN dalam
PRU ke 13.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan