Khamis, Jun 16, 2011

Manusia : Bertaubatlah......

Firman Allah swt yang bermaksud :
"Sekiranya Kami turunkan al-Quran ini keatas sebuah gunung nescaya engkau melihat gunung itu khusyuk, serta pecah belah kerana takut pada Allah. Dan (ingatlah), misal-misalnya perbandingan ini Kami kemukakan kepada umat manusia, supaya mereka memikirkannya." (al-Hasyr : 21)

Muktahir ini, penghinaan kepada agama Allah serta hukum-hukumNya yang termaktub didalam al-Quran sudah menjadi lumrah bahkan ianya berlaku dikalangan mereka yang mengisytihar diri mereka sebagai orang Islam. Kita tidak akan merasa hairan seandainya perkara ini dilakukan oleh musuh-musuh Islam ataupun dari kalangan mereka yang bukan Islam. Sebab, memang sudah menjadi agenda mereka untuk melihat Islam itu hancur dan kerana mereka tidak memahami Islam serta dakwah tidak sampai kepada mereka. Tetapi menjadi sangat trajis apabila ia dilakukan oleh media yang menjadi santapan orang Melayu Islam dan menjadi milik para pemimpin negara yang kononnya memperjuangkan Islam. Kalau iapun ingin menjadi pengampu dan penjilat sang pemerintah, janganlah sampai berfikir diluar kotak kewarasan hingga sanggup mempersenda hukum Allah swt.

Allah swt memperingatkan manusia menerusi ayat diatas; gunung yang tegap dan teguh itu akan khusyuk dan pecah belah sekiranya diserahkan al-Quran kepadanya lantaran takut akan Allah swt. Tetapi manusia yang bersifat lemah dan kerdil berani mempermainkannya semata-mata menurut kehendak nafsu untuk melihat sosok tubuh yang dimusuhi terjeremus sehingga tidak mampu untuk bangkit.

Amat malang sekali apabila memikirkan, gejala wang, pangkat dan kedudukan membuatkan manusia bertindak diluar kewajarannya. Teringat sedikit masa dulu, apabila Sdr. Zunar bersenda melalui kartunnya yang membabitkan pemimpin negara, seluruh jentera penguatkuasa dikerah untuk merampas makalah tersebut yang terdapat dipasaran. Tidak sekadar itu, kartunis berkenaan disoal siasat oleh pihak berkuasa. Tetapi apabila media milik mereka melakukan yang lebih bejat dan dahsyat, ianya dihalalkan. Tiada rampasan, tiada tangkapan, tiada soal siasat, tiada segalanya ataupun segalanya tiada. Darjat manusia sudah diangkat lebih tinggi mengatasi Tuhannya.

Benarlah seperti firman Allah didalam surah al-A'nam ayat ke 70 yang bermaksud :
"Dan jauhkanlah diri dari orang-orang yang menjadikan agama mereka sebagai permainan dan hiburan, dan mereka pula telah diperdayakan oleh kehidupan dunia dan peringatkanlah (mereka) dengan al-Quran itu supaya tiap-tiap diri (di akhirat kelak) tidak terjerumus (ke dalam azab neraka) dengan sebab apa yang telah diusahakan (dari perbuatan buruk dan keji). Tidak ada baginya pelindung dan tidak juga pemberi syafaat yang lain dari Allah. Dan jika ia hendak menebus (dirinya) dengan segala jenis tebusan, (nescaya tebusan itu) tidak akan diterima daripadanya. Mereka itulah orang-orang yang dijerumuskan (ke dalam azab neraka) dengan sebab apa yang telah mereka usahakan. Bagi mereka disediakan minuman dari air panas yang menggelegak dan azab seksa yang tidak terperi sakitnya, disebabkan kufur ingkar (semasa hidupnya)".

Maksud mempersendakan agama ialah : mempermainkan dan mempersendakan ajaran Islam yang meliputi semua tindakan samada lisan atau perbuatan yang boleh merendahkan martabat Islam termasuk juga melalui tulisan dan lakaran atau lukisaan. Antara contoh perbuatan mempersendakan agama ialah seperti :
  • memperkecilkan tuntutan agama
  • bangga melangar larangan Allah
  • menghina orang yang bertaqwa
  • menyanjung perbuatan maksiat
  • makan di khalayak ramai dalam bulan Ramadhan
  • mengabaikan solat dengan sengaja dsb
Golongan yang mempersendakan agama sejak zaman Rasulullah s.a.w. ialah seperti berikut :
  1. Musyrikin : kaum yang menyegutukan Allah dan penentang kuat ajaran tauhid.
  2. Munafiq : orang yang menyembunyikan kekufuran dan menzahirkan kekafiran. Pada zaman Rasulullah mereka adalah musuh dalam selimut.
  3. Murtad : orang yang keluar dari ajaran Islam seperti orang yang enggan membayar zakat di zaman Khalifah Abu Bakar as-Siddiq.
  4. 'Asi : orang Islam yang melanggar perintah Allah swt tetapi tidak mengingkarinya.
Sama-samalah kita berlindung dengan nama Allah agar tidak tergolong didalam golongan yang mempersendakan agama Nya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan