Selasa, Mei 04, 2010

Sambutan Hari Pekerja.

Kita baru sahaja menyambut Hari Pekerja pada I Mei yang lalu. Bagi sektor awam, 1 Mei yang jatuhnya pada hari Sabtu, maka tiadalah cuti ganti diberikan. Tetapi bagi sektor swasta, kebanyakkannya mereka memberi kelepasan pada hari Isnin sebagai menghormati hari untuk pekerja mereka.

1 Mei yang disambut diseluruh dunia sebagai Hari Pekerja yang dahulunya disebut Hari Buruh atau 'Labour Day' (dalam bahasa penjajah) adalah hari bagi memperingati sumbangan para pekerja didalam sektor masing-masing yang telah menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi didalam sesebuah negara. Tanpa golongan pekerja, segala perancangan untuk merancakkan pertumbuhan ekonomi akan terbantut dan tergendala. Tidak dapat dinafikan sumbangan golongan ini amat besar peranannya dalam memajukan negara dan sudah semestinya mereka ini diraikan.

Di Malaysia sambutan Hari Pekerja disambut dengan mengadakan himpunan oleh pimpinan kesatuan pekerja yang turut dihadiri oleh Menteri berkenaan. Program statik tahunan ini akan hanya menyaksikan perubahan dari sudut venue, kostium, tema dan menteri yang bertanggungjawab. Pengisian ucapan penuh dengan janji-janji perjuangan dan pembelaan daripada pimpinan kesatuan. Sang penguasa pula akan turut menabur janji akan memenuhi permintaan yang dikemukakan sedangkan massa mengetahuinya, janji itu pasti akan tinggal janji sahaja. Lihat sahaja apa yang diperjuangkan oleh MTUC, menuntut agar pihak pemerintah menetapkan gaji minima bagi pekerja disektor swasta. Sehingga kesaat ini, janji yang ditabur dahulu akan terus dijanjikan tanpa sebarang noktha. Berapi-api sang pemimpin berucap di atas podium menjanjikan pembelaan kepada pekerja. Pekerja hanya duduk dibangku venue tanpa menghiraukan apa yang dibicara sambil mengirup air yang dibawa disamping sedikit makanan sebagai pengalas perut sebelum menikmati jamuan yang disediakan. Kadang-kadang terfikir juga apakah sebenarnya tujuan himpunan tersebut diadakan? Apakah para pekerja mengerti kehadiran mereka untuk apa? Terbelakah nasib mereka apabila hadir mendengar ucapan sang pemimpin dan penguasa? Atau sekadar menerima sedikit habuan dalam bentuk kostium dan jamuan serta terpaksa akur kepada perintah yang dikeluarkan!

Suasana ini amat jauh berbeza dengan suasana di luar negara. Sambutan Hari Pekerja di Korea, China, India, Pakistan dan negara-negara Eropah, para pekerja berarak dijalanraya menuntut hak mereka yang telah diabaikan oleh pemerintah. Malahan terdapat perarakkan yang terpaksa berhadapan dengan pihak penguatkuasa. Kita jangan lupa bagaimana suatu ketika dahulu, petani di Perancis berarak beramai-ramai menuntut kerajaan membela nasib mereka yang terjejas teruk akibat kejatuhan harga produk pertanian. Masyarakat pekerja ini tahu peranan mereka yang sebenarnya dan menjadikan tanggal 1 Mei sebagai tarikh keramat untuk memperjuangkan nasib mereka. Budaya duduk mendengar ucapan pembelaan didalam himpunan, tidak pernah terlintas dibenak pemikiran mereka.

Media di Malaysia memaparkan suasana ini dengan nada sinis "sambutan Hari Pekerja disambut dengan demonstrasi haram di ......." ungkapan popular menyalahkan pekerja yang menuntut hak mereka di jalanan. Begitulah media Malaysia mendidik masyarakat. Media yang dipelopori oleh sang penguasa yang acapkali meletakkan kesalahan kepada rakyat yang tidak sealiran dengan pemerintah. Sampai bila agaknya golongan ini akan terus dibelenggu dengan pembohongan, di letak didalam ruang lingkup yang melingkupkan, diperbodoh dengan janji-janji, dibeli dengan nilaian yang mengaibkan, disogok dengan berita hentam keromo tanpa fakta sokongan serta pelbagai lagi habuan murahan yang sering kedengaran.

Golongan pekerja perlu peka dengan kehendak massa. Pembelaan bukan dihujung lidah tetapi ia mesti ditunaikan. Peranan harus difahami agar tidak mudah di kotak-katikkan oleh golongan atasan. Janganlah menjadi seperti kerbau yang dicucuk hidung. Lihat ke dunia luar bagaimana mereka berjuang menuntut apa yang menjadi milik mereka. Jadilah pekerja yang berwibawa.

Selamat Hari Pekerja.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan