Rabu, November 06, 2013

Cerita Selepas PRK Sg Limau

Pagi ni sedang penulis asyik membaca e-mail yang diterima dipejabat (rutin setiap pagi sebelum memulakan kerja), tiba-tiba seorang rakan sepejabat datang dan duduk didepan meja sambil menggeleng-gelengkan kepala. Penulis pun rasa pelik sebab rakan ni jarang sekali duduk bersembang apatah lagi selepas beliau mengetuk kadnya. Soalan spontan yang keluar dari mulut ketika itu ialah "Apa cerita?" dengan nada penuh kehairanan.

"Oooooo.....kalau dilihat dari kempen BN di Sg Limau, memang kalah PAS" beliau memulakan bicara. "Semua Jabatan Kerajaan ada" katanya dengan penuh semangat. Teringat penulis kepada kenyataan Ketua Penerangan PAS Pusat Dato Tuan Ibrahim Tuan Man yang mengatakan hanya Jabatan Kaji Cuaca saja yang tak datang.

Rakan ini baru balik dari Sg Limau kerana Kementarian tempat penulis bertugas mengadakan Minggu Komoditi. Pada hal Hari Komoditi (MICCOS) baru saja berlalu minggu sudah di MAEPS Serdang. Semata-mata nak menghalalkan kempen jentera kerajaan, maka minggu komoditi diadakan. Berbondong-bondonglah kakitangan kerajaan turun ke Sg Limau termasuklah rakan penulis ni.

Khabarnya barangan makanan seperti beras, minyak masak, susu, milo, tepung dan pelbagai lagi dibawa dengan kontena untuk diberi kepada pengundi Sg Limau. Beliau yang menyaksikan kejadian ini menganggarkan jutaan ringgit telah dihabiskan semata-mata nak menawan hati pengundi."Banyak betul duit rakyat habis" rungutnya. "Agensi dari Kementarian Pertanian semuanya sibuk disana mengadakan projek mee segera" tambahnya lagi. "Aku tak pernah tengok kerajaan berbelanja habis-habisan macam ni. Ini baru first time". "Itulah UMNO/BN" jawab penulis ringkas.

Bilalah agaknya mereka ni nak berubah. Tak teringatkah balasan Tuhan nanti diakhirat. Teringat kata-kata Tan Sri Muhammad Md Taib, mantan Menteri Besar Selangor yang berucap semasa Konvensyaen PAS Johor tempuh hari "UMNO kini sudah rosak. Mereka tidak mahu diajak kembali kepada al-Quran dan hadith. Saya bersama PAS kerana hanya PAS sahaja yang istiqamah berjuang untuk melaksanakan al-Quran dan Hadith". Beliau mengungkapkan kata-kata dengan penuh merendah diri. Berbeza benar dengan nada yang sering dikeluarkan ketika bersama UMNO dulu. Inilah kesan tarbiah PAS agaknya.

Tahniah kepada Ust Azam yang kini bergelar YB. Tahniah juga kepada seluruh jentera parti yang telah berkerja bertungkus lumus untuk memastikan kejayaan tetap menjadi milik kita. Kepada semua, semoga Allah menerima kerja buat kita sebagai amalan-amalan soleh.

TAKBIR !


Tiada ulasan:

Catat Ulasan